Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltkvaler


svenni84

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tidligere ymtet frampå ønske om å kjøpe hilleberg telt fra utlandet. Den gangen var dollaren en smule bedre enn nå, og det ble lagt på hyllen etter hvert. Nå står jeg mellom disse:

Nanok Domus Trio a kr 2500, 3,3kg, ok plass, usikker på kvalitet

Helsport fjellheimen camp a kr 4000, ca 3kg, ok ellers

Exsped Andromeda a 3000, vekt 3,8, litt lite bredt

Ellers ser det også ut til at Fjellreven har noen ok greier på gang. Egentlig er jeg litt lost i jungelen av telt som ser gode ut, trenger sårt litt veiledning.

Jeg har egentlig lyst å satse på Nanok og tro på at de er flinke, men det hadde vært bra med noen gode forslag. Målet er egentlig et 2-3manns telt som jeg også evt kan drasse litt på alene. Samt så funksjonelt så mulig ang ventilasjon. Helårs. Det idelle teltet har jeg kommet fram til er Hilleberg Kaitum 3, men med en pris over 7000kronasjer kan ikke det forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har et HelSport Fjellheimen Camp 3 som jeg har brukt til mest sommerturer, men også høst og påsketurer på fjellet.

- Jeg synes det er lett å sette opp alene, tar liten tid. En setter opp ytterteltet først og så innerteltet, en klar fordel når det regner.

- Kvaliteten har vært god hittil. Har satt det opp på steingrunn og lagt steiner opp mot duken på grunn av vind, uten at den tilsynelatende har tatt skade av det.

- Ventilasjonen er bra nok på barmark for meg. På en skitur i våres hadde jeg 3 netter i teltet. En klar ulempe var da at den ene ventilasjonsåpningen sitter helt nede ved bakken, slik at vi måtte grave en luftekanal i snøen for å få ventilasjon. Det ble litt kondens hver natt, men det blir det i ALLE telt på vinterstid etter hva jeg forstår.. Her kommer nok X-trem utgaven bedre ut, men den har stormklaffer, det klarer jeg meg fint uten!

- 3'er utgaven har god plass til 2, selv med vinterutrustning.. 3 personer er bare tull.

- Teltet er relativt lett, lite pakkvolum og prisgunstig

- Forteltet er stort nok for bagasje og matlaging, ihvertfall sommerstid..

Nå er det vanskelig å komme på negative sider med teltet, men:

- Det har lav høyde

- Ikke spesielt bra ventilasjon

- "Fot-enden" skrår ned, noe som gjør at soveposen kommer i kontakt med duken til innerteltet - kan gi fuktig sovepose.

Jeg tror nok ikke jeg ville kjøpt dette igjen, ville heller ha gått for et Hilleberg. Har fått inntrykk av at de har bedre ventilasjon en HelSport og at kvalitet er bedre.

Ellers er jo Exped Orion Extreme et svært lokkende telt, men for min del ville det bli litt for trangt tror jeg, merkelig at de ikke har plass til 2 av sine egne liggeunderlag ved siden av hverandre..

- LM

Edit: Angående Nanok som teltprodusent, se på denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det siste så virkelig ut som noe. Jeg er rimelig lang så den formen er ikke så dum. Orion og så fin fin ut, men den blir litt dyr for meg. I tillegg veier den kanskje litt i overkant. Venus Extrem II så også ut som noe å samle på. Så akkurat nå er jeg giret på enten Venus eller sirius. De veier omtrent det samme, så jeg er litt usikker på hva som vil være det beste valget. Noen som har noen tips?

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-sirius-ii-extreme-2-manns-telt-15964.aspx kr 2200

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-2-manns-telt-6631.aspx kr 4000

Fordel sirius:

Litt større

billigere

Fordel venus:

fiffigere løsning med doble utg og sidetelt

selvstående

Så det kommer egentlig an på om luftingen på den ene er bedre enn den andre, samt om den ene vil ha rettere vegger enn den andre.

Exped har vel myggnetting og alt slikt som trengs? Og hvordan er muligheter for å stappe andre ting enn originalplugger ned i festeløkkene (ski, grener etc)?

Nanok dropper jeg etter å ha lest om stangkanaler som revner for et godt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er myggnetting i sirius. Vekt,pris og liggelengde gjør at jeg ville valgt sirius, fordelen med venus må vel være at det er selvstående.

Jeg bruker selv et Helsport Ringstind 2, vekt 1,6 kg... og det gir plass til meg og samboeren. jeg 196cm hun 168...

Om det gjør seg i snøen vet jeg ikke....er vel et 3 sesongs telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok en gang reklamere for Fjällräven Skule-teltene som har lav vekt (Lavere enn Exped sist jeg sjekket), selges på samme sted (Oslo sportslager) og som er superenkle å sette opp. De kan også brukes året rundt i, unntatt de aller mest ekstreme vinterturene. Har prøvd det på fjellet i en del vind, det gikk fint, og det virker også helt regntett - selv om det i tiden jeg har hatt det ikke har måttet stå ute i dagesvis med regn, det har fått anledning til å tørke opp innimellom. (Dvs jeg har hatt flaks med været på teltturene mine det siste året). Men jeg har lest tester hvor de tåler MYE regn. Så vidt jeg husker kan du også velge mellom stort eller lite forrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
det siste så virkelig ut som noe. Jeg er rimelig lang så den formen er ikke så dum. Orion og så fin fin ut, men den blir litt dyr for meg. I tillegg veier den kanskje litt i overkant. Venus Extrem II så også ut som noe å samle på. Så akkurat nå er jeg giret på enten Venus eller sirius. De veier omtrent det samme, så jeg er litt usikker på hva som vil være det beste valget. Noen som har noen tips?

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-sirius-ii-extreme-2-manns-telt-15964.aspx kr 2200

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-2-manns-telt-6631.aspx kr 4000

Ble det noe telt på deg etter hvert? Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp nå bestilte meg et

Exped Sirius ll Extreme. Hadde lenge lyst på et med inngang på begge sider selv, men valgte dette

mest på grunn av pengene man sparer. Gleder meg til å få testet teltet og at det skal bli bittelitt varmere ute ;)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.