Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyinkrysset - Finse


Fredrik@@

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kamerat har tenkt å legge ut på turen Tyinkrysset - Finse før jul, og har i den anledning 5-6 dager å gjennomføre turen på. Er det noen som har noe erfaring med denne traseen tidsmessig og føremessig? Er det veldig eksponert terreng med mange skredutsatte områder? Hva kan en regne som gjennomsnittlig fart i dette området?

Planen er å gå følgende dagsetapper, med data hentet fra kart:

Dag 1 : Tyinkrysset - Sulebu (gå 6 km videre fra hytten).

Lengde 15.5 km (5 km på vei), stigning 650 meter (total stigning)

Dag 2: Sulebu (6 km fra hytten) - Bjordalsbu.

Lengde 24 km, stigning 700 meter (total stigning)

Dag 3: Bjordalsbu - Kongshelleren,

lengde 29 km (6,2 km på et vann), 790 meter (total stigning)

Dag 4: Kongshelleren - Finse,

lengde 25 km (3 km på Geiteryggvannet), 980 meter (total stigning).

Siden hyttene langs traseen er stengt blir det teltovernattinger, men det går jeg ut fra at ikke er noe problem i dette området.

Setter pris på alt av informasjon fra dere turglade folk der ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk nøyaktig samme rute, men motsatt vei i fjor sommer. Gikk da til fots, lå i telt og brukte tre dager (riktignok temmelig lange). Med lite dagslys og kanskje løssnø må du nok regne mer tid. Bortsett fra kneikene som kommer tydelig fram av kartet er det stort sett flatt og fint å gå. Føret på denne tida vet jeg ingenting om. Telting er ikke noe problem.

Naturlig nok tenkte jeg lite på skred da jeg gikk her, men bratte og muligens rasutsatte områder jeg kommer på i farta er like etter Sulebu, rundt Breistølen, litt før/etter Iungsdalshytta og litt før/etter Geiterygghytta. Har ikke lenger kart over område, så jeg får ikke beskrevet nøyere enn det, ei heller sjekket vinterløypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig eksponert terreng med mange skredutsatte områder?

Sjekk http://www.ngu.no/kart/skrednett/ velg 'kart' og 'Forsvarets snøskredkart' så har du i alle fall generelle betraktingar på snøskredfaren i området frå Hemsedalsfjellet til Finse.

Ver derimot på vakt med tanke på dårleg is. Det er mykje regulert vatn i området, og der er det best å halde seg på turt land så tidleg på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips;)

Regulerte vann sier du? Det må jeg sjekke opp i... KAn være turen blir noe lengre enn antatt da...

http://arcus.nve.no/website/svekket_is/viewer.htm der ser du i alle fall kva som er regulert. Men kva som er merka som usikkert gjeld seinare på vinteren, så bare hald deg på turt land.

Ver spesielt oppmerksom på nokre elver og vatn i området mellom Breistølen og Bjordalsbu.

Djupsvatnet-Iungsdalsvatnet ville eg også unngå. Her er det kanskje greiast å gå sumarløypa frå Bjordalsbu gjennom Gråhyrnerane til litt før Jutultjørne. Der kan du svinge ned Breiskardet og følgje Fødalen ned til Iungsdalen. Hald deg godt utanom utosen på Fødalsvatnet, for der er det gjerne åpent vatn heile vinteren. Dette vert omlag like langt som å gå Mjolgedalen, og du kjem heilt utanom Djupsvatnet-Iungsdalsvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk opp området rundt Starsjøen. Det er nokre usikre elvestrekningar mellom dei regulerte votna der, Men eg trur du skal koma fram ved å gå over tunelltak.

Og Øljuvatnet må du gå rundt. I tillegg til at det er regulert fleire 10-tals meter, har det fått navnet sitt av at isen legg seg seint frå naturen si side.

På austsida kjem du kanskje rundt der gamle dnt-stigen (frå før reguleringa) gjekk, i skardet mellom Skorpetind og Uthusnose. Der er det riktignok nokre bratte kneiker, så ta hensyn til eventuell rasfare. Alternativet er vestsida å gå over demningen. Det legg seg opp skavl akkurat i austenden av demningen som kan gjera at det er vanskeleg å koma endpå denne. I alle fall med pulk. Eg har sjølv hatt problem her, og bestemt meg for aldri å prøve att, men det kan hende det er mogleg å koma fram så tidleg på vinteren. Dersom du må nedom dammen, kan du plusse på 100 høgdemeter i reknskapet ditt. Eg vil i så fall foreslå å gå på nordsida av Svarterandane og vestom Volanutan. Dersom du ikkje kjem utpå den store dammen, er det fint å løype ned frå den vesle og opp att der vegen går. Då kjem du inn på ruta di att litt vest for Kongshelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at en ikke bør gå på vannene i dette området? (da tenker jeg ikke på de regulerte)

Vet at Finsevann og alle vann fra 1200 og oppover er trygge å gå på i Finse-Hallingskeidområdet, og går nesten ut fra at dette gjelder i området nevnt over og? Eller?

Takker ellers for svært gode tips her afe;) Du har gått turen eller? Skal ikke se bort fra at jeg kontakter deg når løypen skal tegnes skikkelig inn på kartet;)

Ellers kommer jeg til å legge ut informasjon til dere her på forumet, og vi skal ikke se bort fra en gps logg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at en ikke bør gå på vannene i dette området? (da tenker jeg ikke på de regulerte)

Vet at Finsevann og alle vann fra 1200 og oppover er trygge å gå på i Finse-Hallingskeidområdet, og går nesten ut fra at dette gjelder i området nevnt over og? Eller?

Takker ellers for svært gode tips her afe;) Du har gått turen eller? Skal ikke se bort fra at jeg kontakter deg når løypen skal tegnes skikkelig inn på kartet;)

Ellers kommer jeg til å legge ut informasjon til dere her på forumet, og vi skal ikke se bort fra en gps logg heller...

Eg har ikkje gått turen verken frå Tyinkrysset eller til Finse, men eg har gått mykje på kryss og tvers i området mellom rv50 og rv52, både sumar og vinter, og kan vel kallast lommekjent i austlege deler av dette området. Det var bra skiføre før dette siste mildværet i alle fall.

Dei uregulerte vatna er nok trygge, men det er jo alltid litt usikkert tidleg på vinteren. Så det må du vurdere litt undervegs. Går ein gjennom eit vatn, så går ein rundt det neste, så enkelt er det :roll: Små vatn frys raskare enn store, og dei store er jo regulert. Er snøen fast så han bær, skal det faktis noko til før ein skiløpar går gjennom, sjølv om isen under er tynn.

I eit tilfelle har eg opplevd å stikke staven gjennom snøskorpa og rett ned i vatn ved juletider. Då gjekk eg forsiktig baklengs på land att og var temmeleg forsiktig på alle vatn fram til påske.

På det kartutsnittet du har lagt ut, er det jo bare Øljuvatnet og midre Flågrunnsvatnet det ser ut som du har tenkt å krysse. Øljuvatnet er som nevnt regulert og bør uansett omgås. Midtre Flågrunnsvatnet ligg høgt og har så lita gjennomstrømning at det ville overraske meg stort om isen ikkje er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som god fisk dette:)

Har bare planlagt på GPS kart til nå, så skal ta for meg 1:50 000 kartene over helgen for å planlegge videre. Da ser jeg også hvilke vann som er regulerte... Satser på at du kan være behjelpelig med rutevalg hvis jeg sender deg noen kartutsnitt :wink:

Må si jeg gleder meg allerede:) Nå er det Finse - Hallingskeid i morgen, så er i full gang med å pakke sekken! Jippi :roll: God turhelg alle sammen, og gi en lyd om dere har noe å tilføye diskusjonen! Alt blir mottatt med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein flott tur de planlegg!

Dag 1 : Tyinkrysset - Sulebu (gå 6 km videre fra hytten).

Lengde 15.5 km (5 km på vei), stigning 650 meter (total stigning)

Frå Tyinkrysset er det mogleg å gå direkte til Sulebu. Først litt sørover gjennom hytte-feltet, vidare omtrent som sommarstien aust om Børrenøse til Telnesfjorden, vidare direkte til Sulebu. Den trasèen blir merka/delvis oppkjørt til vinterferien, men er ofte ikkje nevnt på kvistekart/turkart. Det kan vera litt kronglette akkurat i hytte-feltet, men ellers ok.

Dag 2: Sulebu (6 km fra hytten) - Bjordalsbu.

Lengde 24 km, stigning 700 meter (total stigning)

På ruta Sulebu - Bjordalsbu er det mogleg å gå både via Breistulen, men også via Eldravatnet. Sistnevnde kan nok vera noko raskare, men isen på Øljussjøen kan bli eit problem. Nokon andre her kan sikkert svare på om det er ein god idè så tidleg på vintaren, men eg tvilar igrunnen på at det er smart/mogleg. Med tanke på skredfare er mitt tips å passe seg for lokale "heng" og bekkedalar, det er nok ein del stadar ein ikkje bør rote seg borti om det er overhengande skredfare. Området er også høgt til fjells, opptill 1600moh, og utsett for det som måtte komme av vêr og vind. Isbroddar bør ein alltid ha på seg (klar til bruk) når ein går på is av ukjent kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold øye med vindretningen de siste par ukene før dere drar, så få du en ekstra indikasjon på hvilke skråninger som har størst skredfare..

De regulerte vannene skulle være bra siden dere går såpass høyt, men hold dere langt fra demningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.