Gå til innhold
  • Bli medlem

skumme fløten av jotunheimen og rondane


cathrine

Anbefalte innlegg

Hei fjell folk!

Som rimelig fersk fjelljente, lurer jeg på om noen kan gi meg en hjelpende hånd...? Ønsker å utforske jotunheimen og rondane mer, og ønsker konkrete tur forslag....ikke for eplekjekke turer med det første :) Gjerne turer som jeg kan gå på egenhånd. Hadde blitt kjempe glad om dere som har sekken full av erfaring kan komme med noen anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hva du ønsker; topptur eller vandretur... Jeg er toppentusiast, og foreslår noen fine toppturer. Vandreturer er det sikkert andre som kan bidra med :)

Kyrkja ved Leirvassbu

En fin begynnertopp, kanskje en aldri så liten utfordring hvis du er redd for høyder... Toppen regnes som Jotunheimens midtpunkt, og du får flott utsikt i alle retninger. En kort og fin tur med utgangspunkt på Leirvassbu.

Stetinden i Leirdalen

Denne ligger også nær Leirvassbu, og gir flott utsikt mot "baksiden" av Smørstabbtindan. Kort og grei tur, men også her litt luftig for byfolk :)

Bukkehøi

En høy topp, men likevel enkel. Du kommer over 2300 meter, og får utsikt rett mot Galdhøpiggen og tindene omkring. Fantastisk utsikt i fint vær. Utgangspunkt ved Geitesetri i Leirdalen, og turen innebærer kryssing av ei elv (Søre Illåi).

Fanaråken

Denne ligger ved Turtagrø, og innebærer ingen vesentlige utfordringer. Flott utsikt mot Hurrungane og store deler av Jotunheimen, hvis det ikke er tåke på toppen... På toppen står en DNT-hytte, og der kan du overnatte/spise om ønskelig. Utgangspunkt for denne turen er normalt Turtagrø/Helgedalen.

Det var et lite utvalg av enkle Jotunturer, alle i den vestlige delen. Massevis å ta av, så det kommer sikkert flere forslag her. Rondane byr ikke på så mange utfordringer på topptur, så der er det bare å vandre i vei på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene, Torgeir!

Kyrkja har vært fristene, gikk forbi den når jeg var på vei til Skardalstinden i fjor sommer. Har gått litt toppturer og litt vandring, liker egentlig begge deler godt! Jeg har rett og slett falt fullstendig for fjellheimen!

Men takket være deg (!) vet jeg hvor jeg skal starte. Takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå Cathrine...du er så søøøt :)

Men hold deg til Jotunheimen, så blir Tom glad :)

Ok, skal komme med et par anbefalinger jeg også da (legg merke til når dette er postet, hehe):

Høgdebrotet og Tjørnholstind fra Valdresflya. Du kommer høyt og du ser langt. Nydelig.

Dyrhaugsryggen i Hurrungane. En spennende rygg der du kan avslutte og vende tilbake når det passer deg. En alpin og helt ekstremt flott utsikt. Kort innmarsj.

Store Smørstabbtind fra Krossbu. En virkelig godbit.

Styggehøe fra Spiterstulen. En enkel, men fin topp...

Koz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Tom!

...nekter å tro jeg var såååå søt opp fjellsiden :) Nå har jeg nok ideer ut sommeren :)

Mitt hjerte ligger i Jotunheimen, det vet du!

Så da er det bare å snøre fjellstøvlene, og puste dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine: Fjellet har jo så mye mer å by på enn Jotunheimen da.

Hva med et skikkelig strekk. Buss fra Ringebu til Vanebygdsfjellet. 1. Venabufjellet - Eldåbu Rolig starttur i herligduftende fjellvegetasjon, turen er slak og fin, samtidig som kommende stortopper i Rondane hele tiden ligger fremfor deg i syningom.

2. Fra Eldåbu til Rondvassbu.

3. Turbotur (laaaang) Rondvassbu - Rondslottet - Høgronden - Dørålseter (er du sliten etter Rondslottet kan du gå rett til Dørålseter).

4. Dørålseter - Grimsdalshytta

5. Grimsdalshytta - Kongsvold (lang etappe)

6. Kongsvold - Åmotdalshytta over Snøhettas stortopp (lang tur)

7. Åmotdalshytta - dagstur til Svånåtindan og Langvasstindan

8. Åmotdalshytta - Kongsvold. (Buss ut)

Eller Jotunheimens variasjoner:

Buss fra Øvre Årdal inn til dugnadsveien i Utladalen.

Gå inn til Skogadalsbøen (raskest via Vetti og Vettismorki på østsiden av Utladalen men også mulig på østsiden).

Her får du vestlandspreget vegetasjon. Frodighet og mektige fossefall.

Videre fra Skogadalsbøen til Leirvassbu. Middels tur, kan gjøres litt mer slitsom med avstikker til enten Store Rauddalstind eller Gravdalstind. Begge tindene bestiges greit fra Gravdalen.

Fra Leirvassbu til Gjendebu. Flott vandring, spesielt ned fra Langevatnet i den frodige Storådalen med Svartdalspiggan, Store Knustholstind og Slettmarkshø midt i mot.

Avstikker mulig til: Skarddalseggi, Høgvaglen, Skarddalstinden, Visbretinden, Kyrkja, Semmeltinden (ikke alle sammen naturlig nok, men en du velger ut). Dette er en 6 timerstur som fort blir både 8 timers og mere dersom du velger med avstikker.

Hviledag på Gjendebu. Gjendebu ligger idyllisk til innerst ved Gjende og er et trivelig sted å være. Vil du opp i høyden er Nordre Svartdalspiggen en fin tur på ca. 4 timer opp og ned. Alt. En rusletur til Gjendetunga. (vel 1500 moh).

Videre opp den klassiske turen Bukkelægeret over til Memurubu, en rolig tur.

Avslutt med klassikeren Besseggen. Det er en fin tur. Har du god kondisjon og gode knær anbefaler jeg deg å dra over Besshø. Nedturen ned mot Besseggen er litt bratt. Besshø er en nydelig utsiktstopp.

Buss fra Gjendesheim.

En 7 dagers tur med en innlagt hviledag hvor du ser det meste av Jotunheimen, opplever ytterpunktene, hvor du kommer deg over 2000 metersgrensen en 2-4 ganger avh. av vær og form, som heller ikke er avhengig av bil.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Tom, både med sjekkingen og fjellturen!

Dersom du trenger en løpestreng til har jeg en pent brukt en som jeg ikke trenger lenger.

Forøvrig er jeg helt sikker på at Toms mor er et oppkomme av habilitet hva Toms adferd angår :wink:

Med Vennlig Hilsen Panda

(som kjeder seg i regnværet, og skulle vært i Jotunheimen i dag ,og trenger noen å la sine frustrasjoner gå utover...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Morten for enda flere fine tips! :D

-dere sitter jo inne med et lass av gode ideer! Litt stolt over at jeg kom på å sjekke med dere fjellfolk!

Blir nesten bare trist av å sitte her i byen, å drømme seg vekk til fjellet :cry:

Tom: vet du ikke er særlig farlig, men tror jeg vil henge etter...igjen... :wink: Moren din er jo bare best!

Dere driver vel ikke med sjekking her inne vel...................?

:wink::!::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.