Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan isfiske med garn?


roysigurd

Anbefalte innlegg

Planlegger endel fisketurer til vintern, også fiske med garn under isen.

Prøvd nå å søke på nettet om hvordan sette garn under is... men kommer liksom ikke frem til noe løsning.

Mene jeg har sett på tv dem bruker en "planke" som dem får til å "krype" bortover isen, med lina for å trekke garnet mellom hullene.

Men finner ingen info om denne planken, og hvordan denne funker... noen som har tegning eller løsning på problemet.

Jeg har også sett dem borer mange hull, og sager "renne" i isen for tråd... men dette er uaktuelt for meg.

Også radiostyrt ubåt, og dykkerutstyr er utelukket.

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi satte garn under isen en gang for mange år siden. Metoden vi brukte var som følger: Vi lagde først et stor hull i isen ved hjelp av motorsag. Derettere festet vi en lang stokk, vil tippe ca 3 m, i et tau på en drøy garnlengde. Stokken stakk vi så under isen og ga den en dytt slik at den skle et stykke under isen. Ved enden av stokken (stålis, så vi så hvor den var) bora vi et vanlig pilkehull, stakk hånda nedi og sendte stokken videre. Når rekken med hull var en drøy garnlengde lang drog vi stokken og tauenden opp det siste hullet. I den enden av tauet som gikk ned i det store hullet festet vi garnenden og drog så garnet ut ved å dra i tauet.

Når vi trakk garnet opp neste dag hadde vi tauet festet i garnet slik at vi enkelt kunne dra det ut igjen etter å ha tømt det for fisk.

Pass på at det ikke er så grunt av garnet fryser fast på undersiden av isen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte garn under isen en gang for mange år siden. Metoden vi brukte var som følger: Vi lagde først et stor hull i isen ved hjelp av motorsag. Derettere festet vi en lang stokk, vil tippe ca 3 m, i et tau på en drøy garnlengde. Stokken stakk vi så under isen og ga den en dytt slik at den skle et stykke under isen. Ved enden av stokken (stålis, så vi så hvor den var) bora vi et vanlig pilkehull, stakk hånda nedi og sendte stokken videre. Når rekken med hull var en drøy garnlengde lang drog vi stokken og tauenden opp det siste hullet. I den enden av tauet som gikk ned i det store hullet festet vi garnenden og drog så garnet ut ved å dra i tauet.

Når vi trakk garnet opp neste dag hadde vi tauet festet i garnet slik at vi enkelt kunne dra det ut igjen etter å ha tømt det for fisk.

Pass på at det ikke er så grunt av garnet fryser fast på undersiden av isen!

Jepp dette er en metode... blir noen hull vis vi planlegger ett dobbel garn (50 meter), for å ikke snakke om noen kalde fingrer når vi skal sende stokken videre.

Men er på utkikk etter den metoden der man har denne stokken som kryper, eller noe som gjør at jeg trenger bare 2 hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av min barn/ungdoms beste bøker, Otter Tre To Kaller av Leif Hamre, beskrives det hvordan det gjøres.

Jeg tror det er en bok som kan intressere mange av forumets medlemmer. (Om den da ikke oppfattes litt barnslig nå som jeg/vi har kommet opp i voksen alder?)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=103394&rom=MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene bruker tynne stenger/lister som de skyver nedi hullet med et tau festet i det første. Hver stang kan være ca 3 meter. Det er to hull med ca 15-20 cm mellomrom i hver ende av stengene. På den måten kan man binde sammen alle stengene og skyve mange meter tau. Evt kan man bruke ei stang og bore mange hull, men det er mye mer jobb.

Når man har fått tauet langt nok ut, fester man garnet i det og trekker det under isen. En pinne på tvers av hvert hull gir god mulighet for stramming.

Har prøvd det, og spiste en god røyemiddag etterpå.. Men det er slett ikke alle steder det er tillatt med garn på isen. Sjekk reglene i fiskekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene bruker tynne stenger/lister som de skyver nedi hullet med et tau festet i det første. Hver stang kan være ca 3 meter. Det er to hull med ca 15-20 cm mellomrom i hver ende av stengene. På den måten kan man binde sammen alle stengene og skyve mange meter tau. Evt kan man bruke ei stang og bore mange hull, men det er mye mer jobb.

Når man har fått tauet langt nok ut, fester man garnet i det og trekker det under isen. En pinne på tvers av hvert hull gir god mulighet for stramming.

Har prøvd det, og spiste en god røyemiddag etterpå.. Men det er slett ikke alle steder det er tillatt med garn på isen. Sjekk reglene i fiskekortet.

Skal nok sjekke reglene her i finnmark for fiske i vann med garn...dette blir gjort i STORE vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er isoter. Det er en type bladfjær på en plankebitte som spennes opp når man drar i tauet. Når denne løses ut, "skyter" den isoteren under isen bortover. Jeg har best erfaring med iskatt under isen. Lager ett stort hull i isen å setter den under isen, så kan ene stå å dra i tauet mens den andre følger lyden av katta under isen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først sjekke hva fiskereglene sier om garnfiske og vinterfiske i "dine" vann!

Deretter bør du ha en viss peiling på fiskebestanden i de aktuelle vann, kanske bør det slett ikke fiskes med garn der, eller kanskje bør det fiskes hardt med finmaskede garn?

Til slutt bør du bruke fornuft og selvdisiplin, hvorfor vil du absolutt bruke garn?

Å dra opp garn med død/halvdød fisk er ingen fiskeopplevelse uansett fisken størrelse, er det sulten som driver deg kan jeg anbefale frysedisken på Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først sjekke hva fiskereglene sier om garnfiske og vinterfiske i "dine" vann!

Deretter bør du ha en viss peiling på fiskebestanden i de aktuelle vann, kanske bør det slett ikke fiskes med garn der, eller kanskje bør det fiskes hardt med finmaskede garn?

Til slutt bør du bruke fornuft og selvdisiplin, hvorfor vil du absolutt bruke garn?

Å dra opp garn med død/halvdød fisk er ingen fiskeopplevelse uansett fisken størrelse, er det sulten som driver deg kan jeg anbefale frysedisken på Rema.

Jeg fisker en hel del iløpet av året, selv på vintern på isen med pilk....

Men dette garnfisket, som jeg har tenkt å prøve.. er av flere årsaker...

Jeg har løst på fisk til mat, røyking osv...

Fisker litt med garn på sommeren også, for å få litt mer i frysern, enn de 5-8 fiskene jeg spiser på fjellet mens jeg fisker.

Tar sjeldent mer fisk ut av vannet, enn jeg spiser på turen, å siste dagen jeg er på fjellet fisker jeg for fryseboksen. Så fang/slipp metoden praktiseres..

Fisking på is ser jeg på som en liten utfordring, så har lyst å prøve... å så kommer jeg meg ut på fjellet.

Blir nok å sette garn, for å så sitte å pilke i ett hull ett annet sted på vannet...

Jeg har ingen hensikt å tømme noen vann.... å dra opp 50-100 fisk er helt uakuelt.

Jeg er også klar over bestanden i de vannene jeg garnfisker i, så ser ikke helt problemet...

Men så va denne tråden om hvordan fiske under is med garn, ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min metode.

Ta en den lengste lekta du finner på bygghandelen.

Kløyv den i to langsetter.

I den delen borrer du et hull til å feste trekketråd i.

I den andre delen taper du fast en liten flaske med en lommelykt inni.

Når du kommer ut på isen og har borra første hullet.

Skjøt de to delene med tape og litt overlapp.

Skru på lommelykta og sett på korken

Fest trekkelina

Så dytter du hele greia under isen.

Om isen ikke er så tykk ser du hvor det lyser under isen.(Funker best om natta)

Så borrer du neste hull der det lyser og du finner flaskeenden av lekta.

Det lureste er nå å ha en neoprenhanske på hånda og dytte lekta videre.

Blir ikke kalt med våtdrakthanske.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.