Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkbinding til fjellski


haualand

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal invistere i skikkelig fjellski. Lurer på et par ting i den sammenheng.

- Hvordan vil det fungere å bruke en "gammel" kabel-telemarkbinding, som f.eks. Riva eller Chilli? Det er kanskje Rottefella Super Telemark tåbinding som gjelder?

- Hvor bra er det med "gamle" telemark lærstøvler med spenner til å gå med? Jeg tenker selvfølgelig kun utenfor løyper, og med sekk/pulk..

Det finnes jo mye bra(?) brukt utstyr rundt omkring. Og min erfaring at de nye løsningene til Rottefella bare fryse, gir lite kontroll og null kantgrep. Dessuten er støvlene alt for "slarkete"..

Så hvorfor ikke gå på finn.no å finne en gammel telemark-rigg med ski på 2 meter, skikkelige lærstøvler som går over ankelen og har spenner, samt en kabelbinding ala Riva.

Hva er fordelene/ulempene med noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jækla stivt å gå i. Har gått en del turer med mine Asolo Extreme med Riva-binding på "flate" TUA ski. Det går jo greit, men hælene får kjørt seg. Det er morsomt nedover, men oppturen blir langt mer slitsom.

Jeg har kjøpt nytt fjellskisett med NNN BC. Skikkelig smørespenn gjør at man ikke trenger å labbe med feller. Hvis turen skal være mest bortover (ala Hardangervidda) er disse hundre ganger bedre, men hvis jeg skal en del opp og ned foretrekker jeg nok det kraftigere utstyret.

Har også tungt, såkalt toppturutstyr, men etter å ha tatt en eneste tur med svære plaststøvler og tunge planker forblir de i nærheten av skiheisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Chili på topptur/Telemarkskiene mine, og de er både tunge og stive sammenlignet med 75mm tåbinding.

Hvis du vil ha kabel for gåing i løssnø (anbefales!), kan du se på Rottefella Super Telemark 75mm med vire. Viren er lett avtakbar, så på fjellskare kan du bruke den som en ren tåbinding. Når du trenger mer "løft" på bakskia i dyp snø, setter du bare på kabelen. Jeg synes dette er en glimrende løsning. Jeg tror minst en annen produsent lager noe tilsvarende, men de har jeg ikke erfaring med.

Hvis du regner med å bruke skiene i løssnø, ville jeg personlig ikke valgt BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gamle Tua ski, Riva II og sko ala Crispi Sydpolen. Er knallfornøyd med det oppsettet. Kjempemorro å kjøre med og helt ok å gå på flata. Nå skal det sies at jeg liker nedoverbakken best, så jeg er ikke redd for å la flatlandsegenskapene bli noe ofret for nedoverbakkemorro.

Bakdelen med gamle telemarkski er at de ikke har midtrand i såla. De kan virke litt sideveis glatte når en går på skavlete snø.

Liker også veldig godt Fisher 109. Jeg har "hunde" modellen- Villmarka som ikke har stålkant og morer meg godt på disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jækla stivt å gå i. Har gått en del turer med mine Asolo Extreme med Riva-binding på "flate" TUA ski. Det går jo greit, men hælene får kjørt seg. Det er morsomt nedover, men oppturen blir langt mer slitsom.

Jeg har kjøpt nytt fjellskisett med NNN BC. Skikkelig smørespenn gjør at man ikke trenger å labbe med feller. Hvis turen skal være mest bortover (ala Hardangervidda) er disse hundre ganger bedre, men hvis jeg skal en del opp og ned foretrekker jeg nok det kraftigere utstyret.

Har også tungt, såkalt toppturutstyr, men etter å ha tatt en eneste tur med svære plaststøvler og tunge planker forblir de i nærheten av skiheisen..

+1 på dette, bortsett fra det helt siste.

bc er klart best å gå med, 75 er ok å kjøre med, men ikke vits uten wire.

Finnes en wirebinding som også er tåklype (burde være på alle!!) så man kan få litt av det gode fra begge verdener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, eg er absolut nybegynner på ski. Kjøpte Fischer 109 Tour med Riva 3 binding og Crispi Sydpolen støvlar. Spørsmålet mitt er:"Kva tåler egentleg sånn 75mm sko? Eg prøver desverre uten suksess å svinge med skiene og dette alltid ned. No er eg litt bekymret om at støvlene ta skade. Har dykke noe tipps korleis eg kan lære telemarksvingen? Eg er litt fortvilt 8)

Helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er absolut nybegynner på ski. Kjøpte Fischer 109 Tour med Riva 3 binding og Crispi Sydpolen støvlar. Spørsmålet mitt er:"Kva tåler egentleg sånn 75mm sko? Eg prøver desverre uten suksess å svinge med skiene og dette alltid ned. No er eg litt bekymret om at støvlene ta skade. Har dykke noe tipps korleis eg kan lære telemarksvingen? Eg er litt fortvilt :(

For 10-15 år siden ville jeg sagt at den nobleste og edleste måten var å standhaftig bite tenna sammen og stå, stå, stå med "turutstyr" (slik som du har kjøpt!) inntil teknikken sitter. Jeg ville selvsagt ikke ha samvittighet til å anbefale noe annet enn nobleste fremgangsmåte ... vi skal jo dyrke frem menn av stål, ikke sant.... :twisted:

(Jeg har selv lært å stå telemark etter denne oppskriften, så jeg burde jo vite det der med menn og stål og slikt, hø-hø ... :D

I dag sier jeg: Kjør minste motstands vei, lek deg i slalombakken med tungt spesialutstyr (kan leies/lånes). Da får du inn svingteknikk LANGT raskere. Ikke alt er 100% overførbart til turutstyret ditt, men mye er det. Først og fremst teknikk, balanse og innstillingen om at man trenger en viss aggressivitet for å kjøre bra.

Ellers anbefales det å innføre et poengsystem med godkjente fall. Godkjente fall er FRAMOVER, ALDRI bakover. (Som gode pedagoger gir vi ikke minuspoeng, men du har helt sikkert gode kamerater som kan gni det inn skikkelig hvis du pingler ut med et ikke-godkjent fall). Sidelengs fall godkjennes kun under spesielt spektakulære omstendigheter og skal evt. godkjennes av nøytral observatør. Formålet med skituren er a) ha det GØY, B) flest mulig GODKJENTE fall.

Når du har hatt det gøy i bakken, innbiller jeg meg at følgende momenter kan være litt vriene når du går fra tungt til lett utstyr:

- Responsen er TREG!

- Krappe, agressive hoppsvinger gir (nesten) ingen retningsforandring, kun en kul tyngdeoverføring og potensielt en bitteliten skrens/fartsreduksjon.

- Balansen din må "omstille seg" fordi responsen (retningsforandringen) er langt tregere.

- Selv enkle, rolige svinger krever MYE krefter

- Langt mer sårbar for ujevnheter i snøen (dårligere balanse, krever bedre teknikk)

- Langt mer påvirket av om forholdene er bra, middels eller dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen lærstøvler som jeg har brukt til å gå på fjellet med. Bindingene er riva 3 tror jeg og det har fungert fint. Eneste jeg ser er at det fører til ganske stor slitasje på sidene av skoa hvor wiren til bindingen skraper litt på skinnet.

Så beste hadde kanskje vært å hatt slik avtagbar binding hvor du tar av på veien opp og så bare huker på og får bedre støtte på veien ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dag sier jeg: Kjør minste motstands vei, lek deg i slalombakken med tungt spesialutstyr (kan leies/lånes). Da får du inn svingteknikk LANGT raskere. Ikke alt er 100% overførbart til turutstyret ditt, men mye er det. Først og fremst teknikk, balanse og innstillingen om at man trenger en viss aggressivitet for å kjøre bra."

Slalombakken? Er det ikkje sånn kjempe bratt delen av fjell? :wink:

Eg trur det er samme som selvmord. Eg må begynne på nederste delen av barnetrekket :lol:

Det er berre spørsmålet om der finnst leieutstyr i størrelsen 49. Det var nesten umulig å få tak i turutstyret mitt.

Eg trudde egentlig at normenn er stor og mange ha store føtter. Men fortsatt dårlig utvalg i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er absolut nybegynner på ski. Kjøpte Fischer 109 Tour med Riva 3 binding og Crispi Sydpolen støvlar. Spørsmålet mitt er:"Kva tåler egentleg sånn 75mm sko? Eg prøver desverre uten suksess å svinge med skiene og dette alltid ned. No er eg litt bekymret om at støvlene ta skade. Har dykke noe tipps korleis eg kan lære telemarksvingen? Eg er litt fortvilt :wink:

Helsing

Disse støvlene tåler alt du utsetter dem for, så det er ikkeno problem. Det nytter i alle fall ikke å lære seg dette på tur med ryggsekk på ryggen. Begynn gjerne i barnebakken. Bare fint det. En god investering kan være å ta en time med en instruktør. Mange skianlegg har dette om du ringer og avtaler.

Den største nybegynnerfeilen er gjerne at man beholder en del vekt på bakerste bein. 90% av vekta på forrerste bein, ikke ta for lengt "steg", og overkroppen alltid vendt rett nedover bakken. Holder du orden på dette kommer svingen før eller siden.

Stå på! Det er en god følelse når svingen sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse støvlene tåler alt du utsetter dem for, så det er ikkeno problem. Det nytter i alle fall ikke å lære seg dette på tur med ryggsekk på ryggen. Begynn gjerne i barnebakken. Bare fint det. En god investering kan være å ta en time med en instruktør. Mange skianlegg har dette om du ringer og avtaler.

Den største nybegynnerfeilen er gjerne at man beholder en del vekt på bakerste bein. 90% av vekta på forrerste bein, ikke ta for lengt "steg", og overkroppen alltid vendt rett nedover bakken. Holder du orden på dette kommer svingen før eller siden.

Stå på! Det er en god følelse når svingen sitter.

Det er kjekt å høre at støvlene tåler ein del :lol:

Det stemmer at ein ikkje kan lære dette på tur :wink: Det er kjedeleg hvis du gå opp og nedover med skifeller på :!:

takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt for deg selv - prøv deg frem under enkle forhold. I en slak nedoverbakke der du føler du har kontroll kan du sette det ene benet foran det andre og prøve forsiktig å kante+dreie framskien. Så setter du det andre benet foran og prøver igjen. Dette med at overkroppen dreies motsatt av underkroppen er riktig, men ikke avgjørende fordi svingen blir så slak og langsom. (Øv på det likevel)

Slik kan du lære deg å lage fine "pyntesvinger" under forhold der du har kontroll. Pent og vakkert. Nyt det :cry:

Det er ikke sikkert du har noe ønske om å gå utover dette nivået. Men du takler ikke særlig bratte eller vriene forhold med denne teknikken. Da kreves det en helt annen innstilling der det handler om å svinge selv om du ikke har kontroll. Tvert i mot så begynner man på en ny sving i et forsøk på å gjenvinne balanse og kontroll. Krever at man jobber med egne sperrer og MASSE tryning (tryning er GØY og dessuten et godkjent fall som gir plusspoeng).

Hvis du føler deg så usikker som du antyder - betal for en time med en proff. En time med instruktør vil helt sikkert gi deg masse uttelling og gjøre at du slipper å avlære unoter senere. Du får bedre teknikk, blir sikker på at det du gjør er riktig (sånn noenlunde!) og får tips for ting du kan jobbe mer med på egenhånd.

Ellers er det ingen som sier du ikke kan bruke turskiene dine i slalombakken, både i og utenfor løype. Det gjorde jeg i MANGE år. Anbefaler likevel å trene teknikk med bedre utstyr - det er så mye morsommere, og du får kjørt så mye mer og taklet så mye mer av utfordringer. Dette er bra for moralen og bidrar til å ufarliggjøre bratte bakker, svinging og tryning. Alt sammen ting du drar nytte av neste gang du svinger på turutstyret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det berre å vente at det bli helg snart :D

Det er desverre for mørkt å stå på ski :cry: Eg skal prøve dette poengsystemet, sikkert ganske morsomt!

Og vinteren i sogn er også ganske langt. Mykje tid for øving :D

Tusen takk jankj, eg skal rapportere fremgangen frå sjukehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme læringskurve selv, fra gedigen kløne til brukbar telemarker i godt voksen alder. Var så heldig å dra på ski med en gjeng Telemarksfanatikere som alle sammen var bedre enn meg. Den gangen var vi drit stae på at det skulle være lær og turski. Den beste av oss var klin sprø og dro resten med seg på skavlhopp og masse andre dritvriene utfordringer som vi aldri i verden var i nærheten av å klare. Men vi lærte jo... og fy søren så morro det var :wink:

Med alder, pondus og bedre inntekt kom mer solid utstyr på plass. Men jeg sto på Atomic ARC og lærstøvler inntil jeg kan si at utstyret begynte å bli en alvorlig og irriterende begrensning...

Nedoverbakke uten tryn = kjedelig transportetappe (dog unntak for sekk og skareføre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gamle tunge atomics 'backcountry' med uten innersving, og de tyngste lærstøvler jeg kunne få tak i den gangen 12 år siden (norsk produsent som har forsvunnet - sukk! - dobbelt så svære som nådagens). Var opprinelig montert med wire binding, men ble omgjort til 75mm tå-binding da min gamle mor overtok de da jeg var i utlandet. Kan si jeg (har de tilbake nå!) fikk flere vannblemmer med wire, men det var stødigere her på vestlandet. Men den slags utstyr er nok helt unødvendig øst for uppsete, og siden jeg klarte aldri å lære telemarkssvingen har gått over til randonnee. Siste innslag - på isete føre/skare i vestlandet/utenfor løypa (yes that's you! all you pysete østinger in kondomdrakter !) ville jeg aldri stolt på noen pinglete støvler/bindinger som ikke er 75mm basert. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sier jeg: Kjør minste motstands vei, lek deg i slalombakken med tungt spesialutstyr (kan leies/lånes). Da får du inn svingteknikk LANGT raskere. Ikke alt er 100% overførbart til turutstyret ditt, men mye er det. Først og fremst teknikk, balanse og innstillingen om at man trenger en viss aggressivitet for å kjøre bra.

Jeg er også en sånn gamling som lærte Telemark den "noble" veien, med Åsnes MT54 og lærstøvler fra Alfa festet i en Super Telemark tåbinding, men jeg er ikke helt enig med deg. Såklart er det mye lettere å kjøre med tungt bakkeutstyr og stive, høye plastsko. Problemet er bare at man lærer seg å tvinge skiene dit man sjøl vil, mens med lettere utstyr må man samarbeide med skiene. Jeg fikk en brutal aha-opplevelse da jeg tredde på meg mine nye Varg Morgedal og prøvde å kjøre med topptur-/bakkeskiene mine. Det gikk helt ræva helt til jeg skjønte at jeg måtte svinge med skiene istedenfor at jeg var 100% sjef i forhold til utstyret.

Det er egentlig ikke så rart at ungdommen (som kommer alt for lett til alt, he-he) tror at man "må" ha høye plastsko og phatski med ekstrem innsving som veier to-tre kilo hver for å kunne kjøre telemark i det hele tatt. Hvis teknikkgrunnlaget kun er med slikt utstyr, er det ikke like lett å kjenne at man trenger en noe annen teknikk for å kjøre på ski og sko som det går an å gå en hel dag i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.