Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose (ajungilak Denali)


Ingeniøren

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny på forumet her, så hvis denne tråden ligner veldig på tidligere beklager jeg.

Jeg var så heldig å få en ajungilak Denali vinterpose til min bursdag. Mitt ønske var jo en vinterpose, så det var jo perfekt! Men har noen erfaringer med denne posen?

Er det ekstra kiloet vært å dra på? Da mener jeg i forhold til feks Tyin 5-season som er i Kg lettere. Denne har jo litt "dårligere" temp grense enn Denali.

Bruksområdene til posen vil være i skogen og fjellet her i Norge, henholdsvis Trondheim og nedover.

Håper på tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solgte for ei stund sidan ein Ajungilak Denali Arctic her på forumet. Dette var med den begrunnelsen at den var/er for tung for meg(samt altfor lan - 210cm og er 175cm). Har du pulk, så er det ikkje noko problem mtp. str., vekt. Posen for seg sjølv er kjempebra. Har du ikkje pulk - revurder!

Har du mulighet å bytte, så ville eg heller gått for ein Mountain Equipment Moonwalker V, som er 2,6kg. 3,8kg som Denalien, er mykje å ha i sekken- Hugs at viss den er litt fuktig, så kan du plusse på litt ekstra.

I tillegg er volumet enormt. Så om du vil få ned volumet vil eg anbefale SeatoSummit sitt kompresjonstrekk i eVent. Konge for store poser - kjøp 30liter størrelsen.

Har kun prøvd ME Moonwalker V i butikken, men den er lett til å vere syntet og veldig god passform. Eg er 1,75m og posen er i regular 1,85m. Dette er den neste posen min(hardt å vere student). Til å ha i sekk over lengre turar vil eg seie at den er akkurat passe vekt mtp. vekt. Samt at temp.grensa er sånn ca. som denalien.

- Temperaturgrense: EN 13537: -14/-22°C [ekstrem] Mountain Equipments anbefaling: 0 til -28 °C

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-moonwalker-v-sovepose-7336.aspx

mvh,

Håkon Martin

PS: Har du ikkje tilgang på pulk og du skal ha den i sekk. Kjøp ME sin eller kjøp kompresjonstrekket til SeaToSummit i eVent-membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!

Jeg har mulighet til å bytte posen, men den er kjøpt på XXL. Og der har de vel bare ajungilak. Iallefall her i Ski. Så ME alternativet utgår desverre, selv om det så ut som et veldig godt alternativ.

Jeg er 191 høy, så lengden på 210 synes jeg virker ok. Da kan man få tørket litt i bunn av posen og.

Jeg kommer nok til å bære den litt i sekk og litt i pulk. Er skeptisk til tyngden, men jeg har på følelsen at det kommer til å være vært slitet når jeg kryper i den om kvelden.

Det kompresjonstrekket du snakker så varmt om, har du noen tips om hvor du får kjøpt det? For hvis jeg beholder Denalien så må den krympes i sekken. For som du sier, den er enorm.

Noen som har erfaring med Tyin 5-season? Som jeg skriver over så er vel denne valgmuligheten jeg har for skikkelig vinterpose hvis den skal handles hos XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Tyin Winter og Tyin 5 sesons. Kjøpte først Winter, men ettersom jeg fryser ganske lett fant jeg fort ut at Tyin 5 Sesons nok ville være bedre for min del (selv om jeg har fått intrykk av at mange bruker Tyin Winter som en fullverdig vinterpose og er godt fornøyd med det).

Tyin 5 sesons posen har jeg foreløbig bare brukt på en firedagerstur i begynnelsen av mars. Regner med det var ca -20 grader om natten uten at jeg frøs av den grunn.

Minuset med denne er størrelse og vekt, men er ikke større enn at den får plass i min 85 liters sekk sammen med alt annet til vintertur. Alternativet vil vel evt være dun som jo er i en ganske annen prisklasse...

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hehe, synd med ME, men det går jo å ta gavekort på xxl til ein annan gong... og så kjøpe ME posen:)

Det fulle namnet på kompresjonstrekket: Sea to Summit Dry Sack Compression

Søk på Sea to Summit på Sportsnett.no. Koster 409kroner.

Det som er bra med det er at det er membran. Put soveposen nedi, rull trekket nokolunde sammen, og så er det berre å stramme til med kompresjonsstroppene. Lufta blir pressa ut gjennom membranen - fantastisk. Var skeptisk, men funkar som pokker.

I tillegg er det fint å stappe klede nedi til morgonen, slik at dei ikkje blir våte. Då har du ei hodepute og!! Skulle ha meg eit kompresjonstrekk og gjekk for dette. Angrar ikkje. Du må hugse å kjøpe Xlarge(30liter). Kan bruke det til sommarposen òg sjølv om den er mindre.

Sportsnett har butikk i oslo og asker viss du vil sleppe frakten.

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tyin Winter. Har hatt den i en fem års tid og er godt fornøyd med den. Den holder lenge temperaturmessig. Om jeg skulle kjøpt ny pose nå ville det stått mellom den og 5-season. Denali synes jeg blir litt for voldsom å ha i sekk. 5-season går helt greit volummessig synes jeg, men dette er avhengig av type sekk. Om du skal ha en ren vinterpose og vet du skal være ute i kaldt vær ville jeg kanskje anbefalt 5-season. Tyin Winter er allikevel et godt alternativ ettersom den holder lenge både i skog og fjellområder her sørpå. Midtvinters i høyfjellet kan det bli nødvendig med noe varmere, men et godt alternativ er å ha en lett sommerpose av f.eks. dun eller en lakenpose og bruke i tillegg. En slik kombinasjon blir vel så varm som bare 5-season og du har en litt mere fleksibel løsning. Om du vil holde deg til XXL så burde du ha nok å velge i egentlig da de har soveposer også fra Helsport. Et alternativ fra den kanten er Raudfjorden som ligger temperaturmessig likt med Tyin Winter når man går etter EN-13537(TW -15, R -16). Den er en veldig kompakt vinterpose på grunn av kombinasjonen dun og kunstfiber. Den er heller ikke særlig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin Winter er allikevel et godt alternativ ettersom den holder lenge både i skog og fjellområder her sørpå. Midtvinters i høyfjellet kan det bli nødvendig med noe varmere,

Når det gjeld midtvinters, er det nok nødvendig med betydeleg varmare sovepose i dalstroka enn kva som er nødvendig i høgfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, kanskje litt kjapt formulert. Er mange kaldere lavereliggende områder. Poenget var at det var viktig å skille litt på hvor man befant seg. Tenkte på områder som eksempelvis oslomarka. Der er det ikke nødvendig med noe varmere. (Selvfølgelig mye individuelt, men komfort på -15 holder fint ganske lenge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld midtvinters, er det nok nødvendig med betydeleg varmare sovepose i dalstroka enn kva som er nødvendig i høgfjellet.

Greit at kald luft er tyngre enn varm luft, og noen dager stemmer dette. Likevel blir det for enkelt. Hva med vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at kald luft er tyngre enn varm luft, og noen dager stemmer dette. Likevel blir det for enkelt. Hva med vinden?

Telt, snøhule, overtrekk eller soveposetrekket beskytter mot vinden. Vinden kombinert med kulde er først et problem når en går.

Det er ofte kaldere i dalene enn på fjellet. Det blir likevel for enkelt å si at man trenger en mindre varm sovepose på fjellet. I store deler av norsk fjellheim er temperaturer på minus 30-35 grader ikke uvanlig. Gjennomsnittstemperaturen i februar på Fanaråken (2062moh) og Sognefjellet er ca -10 grader. Døgnvariasjonene er store. Varmegrader er ikke uvanlig selv i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte kaldere i dalene enn på fjellet. Det blir likevel for enkelt å si at man trenger en mindre varm sovepose på fjellet. I store deler av norsk fjellheim er temperaturer på minus 30-35 grader ikke uvanlig. Gjennomsnittstemperaturen i februar på Fanaråken (2062moh) og Sognefjellet er ca -10 grader. Døgnvariasjonene er store. Varmegrader er ikke uvanlig selv i februar.

30-35 kuldegrader er nok ikkje noko vanleg fenomen i høgfjellet, det er i alle fall mykje vanlegare i dalstroka på austlandet. Mine erfaringar tilseier at det er omlag 10 grader varmare i fjellet enn i dalen når det er sprengkulde i desember, januar og fyrste halvdel av februar. Skilnaden er noko mindre seinare på vinteren.

Dette kjem forresten ikkje fram på yr.no. Der har eg observert avvik på opptil 20 grader frå faktisk temperatur i fjellet, og då er det yr.no som har den lågaste temperaturen.

Når det gjeld vind, så kjem det alltid mildvær med sterk vind, i alle fall i langfjella. Fjellområda lenger aust kjenner eg ikkje til, men der kan dette sjølvsagt vera ulikt. Og som det er nevnt, det er jo vindstille i teltet.

Sjølvsagt må ein ha ein varm sovepose på fjellet vinterstid. Poengen mitt var bare at ekstremtemperaturane finn ein i lågareliggande terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å krangle om hvor det er kaldest kan jeg fortelle deg litt om begge disse posene da jeg har begge.

Har vært veldig fornøyd med Tyin 5s, det må være den beste "allround-posen" jeg har hatt noensinne. Nå vet jeg ikke hvor mange jeg har i øyeblikket, kanskje 6-7 poser - og det er 5s som blir brukt mest. God og varm på relativt kalde netter. Eneste misnøye er glidelåsen som kan være et sant helvete å få helt igjen når den blir kaldt/småfuktig, henger seg lett opp og er generelt kranglete.

Grunnen til at jeg kjøpte meg Denali er at jeg har prestert å fryse i 5s selv med bra undertøy, balaklava og microfiber jakke. Denali er merkbart varmere på de kaldeste nettene, og jeg sover bedre i den rett og slett. Det er mange parametre som kan listes opp når det gjelder å sove godt, men jeg synes nå man bør forsøke å sove så godt som mulig i steden for å lese seg grønn på temp.skalaer. Da er det greit å teste så mange som mulig under forskjellige forhold.

Tyin 5s vil fortsatt være den jeg kommer til å bruke mest, men på de forventet kaldeste turene ligger Denali i pulken ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt Denali siden 1996-97 og tilbragt mang en vinternatt ute. Dessverre er det ikke så lett å få netter med -20° C eller mindre, men det er jo blitt noen av dem også. Har benyttet posen endel tidlig vår / sen sommer og den fungerer fint opp til +5 - 7° C, men over det blir det for varmt.

Jeg er veldig godt fornøyd med posen, eneste negative må være størrelse og vekt. Denalien som selges i dag ser jeg har vokst ytterligere i forhold til den jeg har.

Har akkurat kjøpt meg en ny vinterpose og valgte da Helsport Raudfjorden pga mye lavere pakkevolum og omtrent samme temprating. Den fungere fint innomhus i vinterkald hytte såvel som ute, men har ikke fått testet den i temperatur det er noe å ring hjem om. Endel gode finesser som de innvendige strikkene som reduserer lufttransporten og det avtagbare fleestrekk ved bena luner godt for kalde tær. Har mere tro på Denalien i -20° og kaldere, men det gjenstår å se.

Skal man ha pose for vinterbruk så kjøp en pose som makser nedre tempskala. Selvsagt må en kompromisse om en skal gå langt og bære tungt. Men er det for en natt eller fem ute i skogen, på samme sted eller til forflytting med pulk, så ville jeg prioritert en skikkelig vinterpose. Søvn og hvile er viktig og sparer en på soveposen (vektbesparelse ca 1 kg og 6 - 800 kroner) så forringes turkvaliteten vesentlig. Konsekvensen blir fort at en dropper potensielt kalde turer hvis en har hatt noen skikkelig dårlig opplevelser.

Som ihugga fiskere har fiskestenger til enhver bruk, bør en real uteligger ha sovepose som matcher enhver bruk. Er en på tur hele året bør en ha minimum 4 forskjellige soveposer, innerpose, yttertrekk og jerven pose.

Når det gjelder yttertrekk bruker jeg aldri det når det er minusgrader, da posen blir fuktig pga kondens mellom trekk og pose.

Ser at endel bruker luftmadrasser vinterstid, men tror det er lurere med Bamse skumunderlag eller tilsvarende. Er man i skogen er det lite som slår en real seng av granbar og pluss et underlag av skum. Har en først kappet granbar kan dette brukes hele vinteren. Det er bare å samle det i en haug før retretten, så ligger luksusen klar til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Denali siden 1992. Meget fornøyd. Har brukt den i innland og utland, høyt og lavt.

Vekten bryr meg ikke.

En person påpeker ekstra vekt hvis den blir fuktig. Dette er rett, men det gjelder naturligvis ikke bare Denali, men alle soveposer.

Du sier du kan bytte den på XXL, men kan du ikke bare heve kjøpet å få pengene tilbake hvis du heller vil kjøpe et annet merke et annet sted? Kjøpslov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en interessant kommentar. Hvorfor sier du dette? Hvorfor går folk t-skjorte i daler og dundresser på fjelltopper?

Når sprengkulda sett inn i ein typisk østlandsdal midtvinters, er det ikkje mange som går rundt i bare t-skjorte utandørs. Og i såfall er det nok ikkje lange turen før ein er inne i varmen att.

Som svar på spørsmålet, er det fordi det jamt over er 10-15 grader varmare i høgda enn nede i dalane når det er på det kaldaste midtvinters, altså desember og januar. Og det er kva som kan ventast å vera det kaldaste som må avgjera krav til isolasjon i ein sovepose.

Sprengkulde i mars, slik som det var i påska i fjor, gjev omlag same minimumstemperatur uavhengig av høgde. For påska i fjor var minimumstemperaturen -30,8 på Geilo og -33,3 på Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en interessant kommentar. Hvorfor sier du dette? Hvorfor går folk t-skjorte i daler og dundresser på fjelltopper?

Fordi at kald luft er tyngre enn varm luft. På kalde vindstille dager samles kaldluften i dalbunnen. Vindkjølingen derimot blir gjerne sterkere på fjellet..

Har du forresten lagt merke til at alle de gamle gårdene i f.eks. Gudbrandsdalen ligger midt oppe i lia? Det er best klima midt mellom dalen og fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.