Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro igjen


Julia

Anbefalte innlegg

Turen skal etter planen gå neste vinter (dvs januar/februar 2010) via Lemosho-ruten (kanskje Rongai), med kraterovernatting og retur gjennom Reuschkrateren og de østlige breene. Dersom det lille følget vårt er opplagt og aklimatisert nok til det, riktignok. Til det trenger vi til å være fleksible og ønsker å gå alene (2 personer med guide og portere). Nå er jeg på jakt etter agenturer i Arusha og Moshi som kan anbefales.

Zara vet jeg om, og jeg mener å huske at dersom man bruker mailadressen til en dame direkte der og ikke går gjennom hjemmesiden deres blir det enda billigere. Men jeg finner ikke igjen linken og epostadressen...

Kiliwarriors vet jeg om, Encounter Tanzania, Victoria TZ, Africa Travel Resource, Climb Mt Kilimanjaro, Crown Birds etc., men er det noen dere kan anbefale? Det var jo noen her for et par-tre år siden som da planla turen individuell og som nå bør ha kommet hjem :wink:. Erfaringer?

PS: Jeg trenger ikke info om høydesyke og rutene, dette har jeg nok av :lol:, men jeg hører gjerne personlige rapporter fra de to rutene som jeg vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der nå i våres - brukte da AWR http://adventureswithinreach.com/ og kan absolutt anbefale dem. De er fleksible og kan lage den pakken du måtte ønske. God kommunikasjon og greie folk. I utgangspunktet starter de en ny tur hver dag, slik at man aldri vet hvor mange man blir, men de er sikkert hjelpsomme med alternativer.

Mesteparten av prisen er jo klatrepermit - og så vidt jeg husker er det ca 125 USD pr dag.

Ble ellers noe overasket over antallet hjelpere. Guide og assistent guide. Kokk og assistent kokk og 6 bærere. 10 stykker! Vi var 2 som skulle opp :wink:

Folksomt på fjellet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at Kilimanjaro blir mer og mer kommers år for år. Om jeg skulle reist dit igjen, ville jeg ligget noen dager på Mt Meru og kikket på fjellet som akklimatisering, og deretter gått en forholdsvis direkte rute opp, f.eks. Umbwe-ruten. Jeg har sansen for opplegget deres med kraterovernatting, så dere må nok bestille noe personlig opplegg her, lite gruppeturer på slikt. Regner dere inn noen dager ekstra på reisen, kan dere helt sikkert få ordnet alt på stedet etter ankomst, det er nok av folk som tilbyr sine tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWR er lokale. Jeg oppfattet det i hvertfall slik.

Opplegget er som nevnt at de starter en tur hver dag på alle rutene - og man kan risikere å komme i sammen med flere. Jeg reiste ned dit alene og gikk Machameruten i sammen med en polakk. Hvert vårt telt og helt greit opplegg. Meget bra guide, men hygienen til kokkene var vel så som så. Jeg tror vannkvalitet og hygiene er den største utfordringen på det fjellet der.

Jeg snakket med mye folk, og traff blant annet et svensk par som hadde booket direkte der nede hos en guide de kjente ( de hadde tur nr 2), og prisen var den samme som det jeg betalte. Man kan selvsagt vente og booke der nede - helt greit det også, og sikkert aller billigst. Mange som gjør det.

Om du kan redusere antallet dager på fjellet går prisen radikalt ned på grunn av den høye avgiften. Med portere og avgift blir det fort 200 USD dagen - uansett.

Man trenger ikke portere og guide heller forresten, men man må registrere seg i campene oppover med klatrepermiter osv. Det er bra med mange portere - støtte lokalt næringsliv.. :wink:

Om jeg skulle tatt turen igjen ville jeg vurdert å gått på Mt Meru først! Noen her som har vært der? Det er bedre å akklimatisere der først, og bruke mindre tid på Kili.

Jeg var på safari også ja - jeg syntes det var oppskrytte greier. Kommerst. Ville kanskje heller brukt de dagene i Zansibar eller noe.. uten at jeg vet så mye om det. Ngorogorokrateret var allikevel svært minneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWR er lokale. Jeg oppfattet det i hvertfall slik.

De er amerikanske, i hvert fall er kontaktinfoen fra Colorado, USA.

Med portere og avgift blir det fort 200 USD dagen - uansett.

Jada, regner nok med det. Og kraterovernatting koster ekstra, så med 8 dager på fjellet blir det det nok 1800-2000 $ (Lemosho koster også ekstra pga lang anfartsvei), men mer har jeg egentlig ikke lyst å betale.

Jeg var på safari også ja - jeg syntes det var oppskrytte greier. Kommerst. Ville kanskje heller brukt de dagene i Zansibar eller noe.. uten at jeg vet så mye om det. Ngorogorokrateret var allikevel svært minneverdig.

Har aldri vært i Afrika, så jeg har kjempelyst på safari, evt. ballongsafari i Serengeti og en tur til Ngorongoro. Har lyst å se flamingoer :evil:. Og så vil jeg helst også ha safarien for oss selv med bare oss i bilen...

Zanzibar har vi ikke snakket om enda, mulig vi ikke får lov av våre ektefeller å bli borte så lenge. Og det er heller ikke sikkert vi får lov til palmestrender, for jeg reiser med en kompis :wink:. Men er det trangt med tid og penger, ryker Zanzibar først uansett.

Turen rundt bygger vi etterhvert, turfølget mitt tilbringer uansett sydsommeren i Antarktis, så før april blir ingenting booket. Men når han kommer tilbake vil jeg ha ferdige tilbud å presentere, slik at det går raskt da. Vet ikke om jeg tør å vente til vi er der nede - vi får se. Opprinnelig hadde jeg kjempelyst på Amboseli (det har jeg fortsatt), med fly til Nairobi, buss dit, to dager der, og så videre til Arusha og Kili. Men jeg er usikker på situasjonen i Kenya, men det kan jo hende det roer seg ytterlige til vi skal dra. Det er i hvert fall billigst å fly til Nairobi, dernest Zanzibar og dyrest rett til Kili, men det går an å kombinere også. Så det er mange muligheter!

Fant forresten den optimale turen på Kiliwarriers, men de er så skrekkelig dyre at de må noen kunne lage til billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul ide å besøke Reusch pit. Ikke så mange gjør det. Visste ikke engang at det finnes operatører som tilbyr turer dit. Går ut fra at det krever kraterovernatting og da blir jo prisen vesentlig høyere fordi teltene må bæres helt opp.

Ang. operatør så vet jeg at flere av de store hotellene tilbyr turer. Tror Kili hotel er et av dem. Men et så spesiellt opplegg gjør vel at det ikke bare er å velge og vrake heller.

Tror det er lurt med to-tre dager ekstra akklimatisering for å overnatte så høyt som 5700 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har vært både på Kilimanjaro, Ngonogoro, Serengeti, Lake Manjara og Zanzibar i løpet av juli måned. Jeg ville vel ikke vært uten noen av plassene i denne pakken. Vi hadde egentlig tenkt å organisere booking av hele turen når vi kom frem til Tanzania, men endte med at vi bestilte det praktiske mht. adgang til Kilmanjaro, guide, bærere og kokk via dette firmaet: www.wild-tracks.com èn uke før vi dro.

Det drives av Beate (trønder) og Frank (tanzanier) i en liten landsby rett utenfor Arusha. De selger også veldig god lokal kaffe (se nettsidene) - så nå er det 2 kg kaffe på vei til heimen vår.

Jeg fikk inntrykk av at det ikke er stor prisforskjeller, hvis man holder seg til de anerkjente firmaene. Jeg sitter imidlertid igjen med en god følelse av at en større del av pengene som vi betalte for opplegget ble værende i Tanzania - ved å bruke en lokal aktør.

Til turen: Vi hadde med oss tre gutter på 6, 9 og 11 år - så for oss var ikke toppen en målsetting. Vi nådde 4200 før guttene var fornøyd. Til tross for at vi bar egen bagasje - hadde vi behov for bærere til kokeutstyr, mat, telt etc. Vår tur tok 5 dager og vi overnattet i hyttene (norskbygde!) langs Marango-ruta.

Deretter var vi på 7 dagers safari - en fantastisk tur. Jeg fikk IKKE inntrykk av at vi var i dyrepark (kanskje med unntak av Lake Manjara - som ligger nærmest turistruta). Vi overnattet i telt inne i selve nasjonalparkene og fikk god følelse av at vi var tilstede i villmarka.

Zanzibar var vår "dessert" med dykking, snorkling og bading. Hvis du reiser til Zanzibar er overnatting på www.236hurumzi.com i Stone Town et must. I tillegg kan vi på det sterkeste anbefale nordlige del av øya for bading, og dette nye hotellet www.theZhotel.com

Vi fløy KLM til Nairobi og tok buss over grensa til Arusha - det tok vel ca 5 timer.

Ønsker deg god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.