Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally Tips&Triks


gylland

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte det kunne være en god ide å gjøre et forsøk på å samle smarte og mindre smarte erfaringsråd rundt Ally-kanoer. Ting jeg tenker på er: hvordan line best mulig, pakking og vektfordeling i ulike vind/bølge-situasjoner, bæring, det kan være lurt med slike og slike årer, lapping forsterking, for guds skyld ikke gjør slik og slik(!), mm. Så alle som har noe å bidra med, fyr løs :lol:

Jeg har nettopp anskaffet en Ally selv, så har ikke så mange erfaringsråd å komme med, men før kanoen går på vannet tenker jeg å legge ei remse duct tape langs alle utsatte områder. Kjøl og baug blir slitt uansett så her er det nok greit å være føre-var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God ide med samletråd.

Vet ikke hvordan det funker med duct-slitetape på utsatte steder, men det er jo bare å prøve og gi rapport :lol: Ellers ville jeg vurdert å lime på en sliteremse (rep-settet) med en gang.

Mitt tips nr. 1: Drit i de svarte låseklipsene og skaff deg elektrikerstrips som du surrer rundt der låseklipsen var ment å sitte. . Snakker du med allyekspertene hos Bergans vil de fortelle deg det samme. At Ally fremdeles har disse låseklipsene (som spretter av, knekker og i det hele tatt ikke funker annet enn littegrann!) er sannsynligvis fordi a) strips er sinnsvakt billig, lett tilgjengelig og funker dritbra, :lol: dyrt, tidkrevende og vranskelig å lage et skikkelig alternativ (= dyrere kano).

Mitt tips nr. 2: Ved lapping:

- Bruk hansker (gjerne oppvask- eller engangs malerhansker). Du vil IKKE ha fettflekker der limet skal sitte.

- Tegn omrisset rundt der lappen skal sitte med ca 1-1.5 cm ekstra margin.

- Inni dette feltet (og på lappen) kan du rubbe lett med sandpapir (kan droppes)

- Inni dette feltet vasker du med aceton. Omrisset gjør det sykt mye lettere å være sikker på om du har fått vasket der lappen skal sitte.

- Lappen rubbes (frivillig) og vaskes.

- Når aceton er dunstet bort er det lim & lapp i h.h.t. bruksanvisningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slutte meg til tipsene til Jankj.

Hvis man har en del bæringer på en tur kan utrolig mye tid spares på å pakke effektivt. Jeg har følgende tips:

- Ha færrest mulig kolli med. Generelt bør en få med alt på en bæring.

- Pakke i sekker som går på tvers i kanoen i midten. Det gir god vektfordeling i kanoen. Samtidig er de raske å ta opp.

- Trimme kanoen slik at den ligger vannrett, men heller litt høyere i baug, enn akter.

- Pakke skiftesko, regntøy ol. en trenger i kanoen i vanntett sekk som festes utenpå sekken (se gule posen på et bilde)

- Legge liggeunderlag brettet i to under setene (eller et halvt liggeunderlag), festet med bilstrikk på tvers, og et i midten. Liggeunderlaget i midten gjør det mye bedre å bære kanoen på hue. Liggeunderlag under setene gjør det mye bedre når en padler "indianer" - dvs på knærene.

- Ha strikker som gjør det enkelt å feste årene inne i kanoen når en skal bærer den.

- Bære kanoen alene. La heller makkeren bære tung sekk, og finne veien.

- Bruke neoprensokker og gode sandaler (Teva ol) når en går i elv og når en padler. Fjellstøvler er lure i mer ulent terreng. Kipt å tryne med 20kg på hue i sandaler.

- Bilstrikker og en IKEA-bag egner seg godt til å pakke kanoen for både biltransport og på sekker (lett vekt, tar liten plass)

post-3635-13347459641_thumb.jpg

post-3635-133474596419_thumb.jpg

post-3635-133474596423_thumb.jpg

post-3635-133474596431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mtp lapping er det mye lettere å ha med seg en pussematte fra 3M eller fint sandpapir enn flyktig aceton på flaske, bare vær nøye på at det ikke blir igjen noen blanke flater på lappeområdet.

Til forsterkning på utsatte steder er gaffatape helt sikkert bra, men jeg har ikke gjort slikt de årene jeg har hatt Ally selv om kanoen har fått rimelig mye juling. Julingen har forresten aldri havnet der en skulle tro allikevel. Muligens er esingens anlegg mot takstativet på bilen mest utsatt, så her kan det være en ide å skaffe seg litt rørisolering å ha på takstativet eller bruke kajakkstativ...

For nye brukere, ta dere tid til å montere den perfekt og symetrisk første gangen. Vår forrige tok vi det ikke så nøye med fordi vi var utålmodige og ivrige, derfor forble den skjev for all sin tid, uten at det egentlig hadde allverdens å si...

Hold kanoen unna direkte sollys under lagring. Selv har jeg knekter på nordsiden av huset og setter ytterduken inn med silikon når den lagres i vinterhalvåret. Det samme gjør jeg forresten med bildekk, sykkeldekk og gammeldagse skrittvadere i vinyl o.l.

Rigg ned kanoen i vinterhalvåret. Både spantverk og mellomrommet mellom bunnduk og ytterduk blir full av fukt/vann og kan ha godt av en tørk.

Tusj på hvert spant f.eks forfra og bakover med nummer, så slipper du å tenke under montering på startstedet.

Og, helt ærlig har jeg sluttet med elektrikerstrips for å holde på plass spantelåsene. Jeg skyver dem heller opp og vrir dem på plass en gang iblant.

Helt til sist, merk kanoen din på en litt spesiell måte, den er (dessverre og forståelig nok) et yndet tyveriobjekt...

Til sist (så langt) Allyen er rett og slett genial

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tricks der, Koppen... :D

Til forsterkning på utsatte steder er gaffatape helt sikkert bra, men jeg har ikke gjort slikt de årene jeg har hatt Ally selv om kanoen har fått rimelig mye juling. Julingen har forresten aldri havnet der en skulle tro allikevel.

Jeg har en litt annen erfaring. Det virker som om det kreves mye mer for å lage hull midt mellom spantene enn akkurat på spantet. Ikke så merkelig kanskje... for duken er elastisk, og vil gi mye mer etter mellom spantene enn midt oppå spantet. Jeg har mange merker som begynner som en uskyldig ripe som blir til et hull når ripa krysser spantet. I tillegg er kanoen dypest under kjølspantet, som også får mest juling.

Derfor mener jeg det er en god ide med forsterkning utenpå de langsgående spantene. Men det er absolutt ingen krise om man ikke gidder. Gaffa har jeg aldri prøvd, så det vil jeg ikke mene noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt slites kanoeduken mest der den har mothold, akkurat som du sier, jankj. Men siden jeg stort sett padler flattvann og store dype elver har jeg personlig ikke brydd meg med å tape eller lime normalt utsatte områder. Den uheldige kommentaren sikter til noen annerledes uhell og Murphy's lov :D

Godt Nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tips ved lining av kano.

Vadebukse med vadesko, jeg kjøpte meg skikkelig vadebukse med sko til min andre lange kanotur i elv. Jeg har ikke angret et sekund på det, lining ned strie og dype stryk foregår uten og måtte hoppe fra stein til stein langs bredden med litt for glatte fjellsko. Filtsålen som er under vadeskoene gir et fenomenalt grep på våte steiner. Feltbuksa pakker jeg i vantett pose og da har jeg tørt skift hvis uhellet skulle være ute. Ved kaldt vann er det en fordel med ullstilongs under vadebuksa. Den er også fin og ha på når man padler, blir ikke våt på lårene og padler man på grunn er det veldig lett og hoppe ut og dra av kanoen, trenger ikke å tenke på om det for dypt til fjellskoa. Pustende er den også så svetting og kondens er stort sett ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi glemte en gang setene til kanoen hjemme :P

Vi la da sekkene på langs og brukte bunn av ryggsekken som sete. Der har man jo ofte sovepose/klær i vanntett pakke slik det tåles sitte på. Man kommer da omentrent opp i høyde med et vanlig sete. Kombinert med liggeunderlag fungerte dette utrolig mye greiere enn vi fryktet på forhånd :D

På turer med mye bæring kan man godt droppe setene. Tips for de som teller gram, også når de bærer kano...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hei dere.

skulle tro det var noen med kunnskap om det jeg lurer på.

1) bemerker meg at flere av dere ikke setter kryss i taket for pakksekken til bergans.

- mitt spørsmål er da om dere har erfaring med tralle til denne kanoen, eller vil dere fraråde trille generelt til bruk i nordmarka,femundsmarka, telemarkskanalen m.m ?

-har gjort et par søk på nettet, men gud for en pris for to hjul, et par meter med aliminiumsrør, noen skruer og en og annen festerem. dere skulle vel ikke tilfeldigvis ha skisse på en slik tralle så jeg kan få noen kyndige til å lage det for meg. kanskje dere vet om noen gode traller til en fornuftig pris også ?

2) sykkel vs kajakk.

- finnes det en festeanordning fra baugen på kajakken til sykkel à la sykkelvogn feste, for så å bruke kanotrilla ved akterenden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) bemerker meg at flere av dere ikke setter kryss i taket for pakksekken til bergans.

- mitt spørsmål er da om dere har erfaring med tralle til denne kanoen, eller vil dere fraråde trille generelt til bruk i nordmarka,femundsmarka, telemarkskanalen m.m ?

Det er få ganger tralle til Ally er aktuelt. En fordel med kanotralle er at du kan legge sekkene i kanoen og trille avgårde. Det er er ikke spesielt smart med en Ally. Faren for deformering av aluminiumsstengene er for stor.

Allyen er samtidig såpass lett å bære at du skal gå ganske langt før den blir tung på hue. Går stort sett greit å gå en 2-3km med kano på hue og sekk på ryggen. En kanotralle tar en del plass og veier noen kg.

Skal jeg gå lengre eller i veldig ulent terreng med Allyen, pakker jeg den sammen og fester delene utapå sekken. Jeg bruker heller ikke pakksekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere.

1) bemerker meg at flere av dere ikke setter kryss i taket for pakksekken til bergans.

- mitt spørsmål er da om dere har erfaring med tralle til denne kanoen, eller vil dere fraråde trille generelt til bruk i nordmarka,femundsmarka, telemarkskanalen m.m ?

-har gjort et par søk på nettet, men gud for en pris for to hjul, et par meter med aliminiumsrør, noen skruer og en og annen festerem. dere skulle vel ikke tilfeldigvis ha skisse på en slik tralle så jeg kan få noen kyndige til å lage det for meg. kanskje dere vet om noen gode traller til en fornuftig pris også ?

Jeg har brukt ei Eckla kajakktralle til en 17 fots Ally. Legger årer og stake (lange stive ting) nederst og sekkene oppå konsentrert over tralla. Ved lange og ulendte trillinger hender det at kanoen blir litt "salrygget", men dette retter seg ut når den kommer i vannet igjen.

Biltema selger ei tralle til 399;- som virker identisk med Eckla. Bruk produktsøk og skriv inn "tralle kano".

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke bør ha mye vekt i Allyen når man triller, men for eksempel i Nordmarka er den veldig fin å ha.

Apropos sykling:

Jeg har selv festa kanoen opp ned på tralla, med hjulene langt bak. Forstavnen har jeg festa på bagasjebrettet. Har du ei sykkeltralle kan du legge forstavnen på denne og feste hjulene bakerst. En grei måte å komme seg inn i Nordmarka på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode råd og tips.

jeg har så langt kommet frem til at det er fem forskjellige måter å frakte kanoen på:

1) bergans pakksekk, med eller uten pakkramme (benyttes til fots over lengre avstander - pakkramme er å foretrekke over de lengste avstandene)

2) fraktes ferdig oppslått over hodet (greit over korte avstander til fots)

3) kanotralle(biltema - art. nr: 25-056, kr 399) med eller uten drag à la pulkdrag (best ved frakt over lengre strekning til fots på skogsvei eller godt opparbeidet vei)

4) sykkeldrag fra http://www.linder.se , kr 1500 - benyttes sammen med sykkelen og kanotralle fra biltema (egner seg på skogsvei for frakt over lange strekninger, men egner seg ikke å transportere fra sentrum i oslo og opp til nordmarka, best egnet når man allerede er ved innfallsporten, f.eks hammeren i maridalen)

5) sykkelhenger(biltema - art. nr: 27-177, kr 799) (benyttes til transport med sykkel over lengre transportetappe, som f.eks fra sentrum i oslo til bjørnsjø i nordmarka)

edit: alternativ 6 finnes selvfølgelig også. kanoen bringes til sjøen med bil, men det er ikke noe alternativ for meg.

Da gjelder det bare å planlegge turen godt og sørge for at man benytter egnet utstyr til turen.

PS! har sendt biltema en mail om de kommer til å ta inn et sykkeldrag à la det fra linder.se, og forhåpentligvis til en atskillig bedre pris. kommer med en tilbakemelding hvis jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min bruk sikkert litt mer komfortpreget enn mange andres, men jeg har problemer med å se at pakksekken er en god løsning på noe som helst - i hvert fall til den prisen.

Hvis du trenger transportkolli til frakt i bil, fly og lagring så er det MYE bedre å splitte kanoen i 2 (evt. flere) kolli. Ett kolli på størrelse med Bergans pakksekk er alt for digert. I familien er det kun jeg som gidder flytte på det (kona er sterk nok til å løfte 25 kg, men har ikke teknikk og selvtillit til å prøve seg på et slikt monster), det passer dårlig i bagasjerom og beistet gir damene i innsjekkingsskranken hjerteattakk. Jeg har sydd meg en lang, pølselignende bag til langsgående stag pluss underlagsmatte og en firkantet bag (50*100*17 cm) til tversgående spant, seter og smådeler. MYE greiere...

Hvis jeg skulle båret kanoen demontert i terrenget ville jeg brukt eksisterende ryggsekker. Den tyngste enkeltdelen er duken - den pakkes flatt og legges inntil ryggen for god vektfordeling. Langsgående stag samles til en bunt og underlagsmatten surres rundt dem. Med litt kreativitet med pakkreimer etc. skal det ikke være noen sak å feste dette kolliet samt tverrgående spant fordelt på to ryggsekker. De minste aluminimsbitene, setene etc kan enten gå oppi sekken eller for eksempel i et handlenett av den solide, gjenbrukbare typen som også surres til en sekk. Men som regel gidder man ikke demontere kanoen for bæring....

Det eneste bruksområdet jeg kan se for Bergans kanopakksekk er hvis man på død og liv MÅ ha hele kanoen pakket oppi ETT separat, dedikert kolli som det er mulig å bære på ryggen. Jeg har kanskje dårlig fantasi som ikke skjønner hvorfor dette er så viktig, eller hvorfor man ikke kan klare dette med eksisterende eller billige brukte sekker. De 1500 kronene ville jeg heller brukt på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk med pakksekken når eg handla min kano som kompensasjon for sein levering frå Bergans :lol: , og har stort sett brukt pakksekken som ein stor vanntett pose som eg puttar ryggsekk og andre ting i som eg ikkje vil ha vått i tilfelle velt.

Har også små vanntette posar til annet diverse, men til ryggsekken er denne super...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noka, jankj og danish

danke bitte schøne fur der gemeldingentilbake :lol:

mulig jeg er litt på viddene nå, men hvis man skal ta kanoturen alene, og må frakte kanoen til fots over en lengre strekning med "vanlige" store sekker så blir über tungvint å bære tre sekker ?

hvis dere er enige i den påstanden høres litt klein ut, så må man likevel gå til innkjøp av ryggsekken/pakksekken fra bergans ?

- til slutt ender man opp med 2 sekker fra forsvarsbrukt, og en bergans sekk. noe som gjør hele greia enda mer dyrere.

likte forresten ressonementet til noka om bruke den som vanntett pose. multibruk er alltid kjekt :P

forstår problemstillingen hvis man alltid er flere som reiser på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar bergans pakksekk med bærereimar og ville kjøpt denne igjen om eg hadde måtta!

Synaste det er utruleg greit å oppbevare kanoen i! Og grei å frakte med seg, samtidig som eg brukar den som

vantett pose under padlinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er litt på viddene nå, men hvis man skal ta kanoturen alene, og må frakte kanoen til fots over en lengre strekning med "vanlige" store sekker så blir über tungvint å bære tre sekker ?

hvis dere er enige i den påstanden høres litt klein ut, så må man likevel gå til innkjøp av ryggsekken/pakksekken fra bergans ?

- til slutt ender man opp med 2 sekker fra forsvarsbrukt, og en bergans sekk. noe som gjør hele greia enda mer dyrere.

Nå skal ikke jeg si noe om pakksekken til Bergans er verdt prisen eller ikke, for den har jeg aldri prøvd, men jeg skjønner ikke helt resonomentet med tre sekker (men det er ikke første gang 8) ) Hvis du er på kanotur alene og har så lang/kronglete bæring at du demonterer kanoen kan jeg vanskelig se for meg at du klarer å bære med deg både kanoen og all oppakning på en tur. Min modell for dette er å bære turutstyret dit jeg skal, tømmer sekken og går tilbake med denne (tomme sekken) for å putte kanoen i sekken for tur to.

Det jeg derimot er veldig god erfaring med er tralla fra biltema, jeg synes den virket litt skranglete til å begynne med. Men den holder bra og fungerer overaskende bra også på tildels dårlige stier/traktorveier bare man får plassert kanoen riktig på den og surret tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er enig i at prisen for pakksekken er urimelig høy, men den er grei å ha i enkelte sammenhenger. I den gjengen jeg iblant padler med har vi gitt den navnet "Den store grønne jævelen"

På turer hvor du bruker offentlig kommunikasjon er det greit å pakke hele kanoen i ett kolli, og så resten av pargasset i en anatomisk sekk. Da klarer du å forflytte deg i ei vending de fleste steder. Dørpasseringer er vanskelige, men ellers kommer du deg deg lett fram i åpent lende!

I kanoen er det mulig å samle løse vanntettposer inne i jævelen i stedet for å ha flere vanntettposer spredt rundt.

At Bergans tør å prise pakksekken til 1/7 av prisen for en hel kano er meg likevel et mysterium. Dersom de hadde satt prisen ned til 750.- hadde de sikkert solgt mer enn dobbelt så mange???

God padlesesong!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte sortsdeal.no om dette tema, de hørte med Bergans, som svarte at det var en smaksak (ikke helt overraskende), men en tommelfingerregel er som følger: Padlen skal nå til haken (hvis du står!!!).

Kjøpte derfor en 150 til meg og 140 til kona. :D

JoBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.