Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk for lang mann


steira

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en dagstursekk rundt 40 liter. Ser at tråden har vært oppe i forumet før, men ingen har kommentert noe om lengden på personen som skal ha sekken på seg. På nettet er det kun Bergans som oppgir hvilken lengde som passer til sekken, noe som har ført til at Bergans Alpin Guide 40 l er utelukket. Er selv på 197cm, noen på samme lengde som har erfaring med slike sekker?

Har sett på følgende som mulige alternativer:

Helsport Munin 45 l

Norrøna Integral 45 l

Bergans Helium 40 l

-steira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Berghaus Arete 45+8 som jeg er kjempefornøyd med.

Nå er jeg en pygme på bare 186cm, men til meg er denne sekken perfekt både sommer og vinter(ski).

Liten kontakflate gir mindre våt rygg men er likevel god å bære, har vel ikke brukt den med tyngre last en ca. 10kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem. Er ikke like lang som du er, men har veldig lang rygg. Mitt tips er å styre unne sekker som man kan regulere lengden selv. Se heller på sekker med fast lengde i forskjellige størrelser.

Jeg har i ca 10 år hatt en Berghaus extrem tour 45 i lang utgave. Den passer perfekt til min rygg, og den har bæresystem som fungerer. Veldig fornøyd med denne sekken.

Har også en Arc`teryx Bora 30 i large utgave. Denne har ikke skikkelig bæresystem, men passer bra til dagsturer der du ikke skal bære tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 199 og har slitt med å finne en god sekk. Det underlige er at jeg tilfeldigvis måtte bære en Berghaus damesekk (45l). Dette er den beste sekken jeg noen gang har hatt på ryggen..

Moralen er vel at man må ta turen i butikkene og prøve så mange som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

noen som leser denne tråden fremdeles bortsett fra meg?.... uansett...

Har slitt med det samme problemet, dagstursekker under 50 liter passer ikke( jeg er 196).. men bergans alpine guide på 50 liter var ok, relativ lang og smal.

Som dagstursekk synes jeg den er for stor, men er en villig til å vurdere en 45 liters sekk, så er kansje de ekstra 5 ltr akseptable?...

Mitt beste tips og det jeg er mest fornøyd med er en stor hofte sekk, prøvde Norrøna kongsvoll, men den overbeviste ikke helt. Og med sine 10 liter (pluss rypenett) marginalt for liten til mitt bruk.

Chevalier har en hoftesekk på 12 + 15 liter, og med den har jeg endelig fått meg en skikkelig dagstursekk:)

Her har jeg god plass til tykk ekstra genser, kokekar/primus/fjellduk original, lykt kamera og diverse småutstyr.Samt en stor matpakke. (Jeg komprimerer tøyet i en vanntett pakkpose). Uten å bruke de 15 ekstra litrene oppkoblingen av rypenettet kan gi.

Sekken sitter meget behagelig på!

Den har et kraftig magebelte med meget gode justeringsmuligheter, sitter som støpt! Og gir overkroppen full bevegelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen problemstilingen din, er selv 202cm (ifølge passet) og skulle nylig kjøpe ny sekk 100 Liter+, var da på en runde i butikkene og prøvde sekker, deriblant bergans sine sekker, og jeg oppdaget da at selv om alle sekkene til bergans på over 100 liter er oppgitt med samme lengemål for personhøyde, så er det store forskjeller på sekkene. f.eks på den nye powerframe modellen så er undersiden av hoftestøtten et par cm over beltet på buksa mi, slik at jeg "bærer" med korsryggen og ikke med hofta, mens på den gamle powerframe modellen så passet den perfekt på lengden.

Disse to sekken skal visstnok ha samme rammesystem (i følge butikken, ikke sjekket med bergans).

Derfor kan det være at du finner sekker som passer, selv om Bergans oppgir de til å ikke være for oss litt større karane.

Selv har jeg ikke klart å finne en dagstur sekk med hoftestøtte som passer, men gikk i høst til innkjøp av en Dovrefjell Utsikten 40 Liter

Dette er en sekk med stol, og har ikke hoftestøtte, men for meg så var den behagelig å ha på ryggen, og var såpass "lav" i forhold til skuldrene at jeg ikke har noe problem med å ha på sekken mens jeg bære guttungen på skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Arcteryx RT45, som var satt ned til halv pris. Trur jeg skal bli fornøyd med den.

Jeg synes Arc'teryx RT45 er en helt genial sekk - jeg skulle gjerne ville kjøpe en til kjøpe en til, men den er gått ut av produksjon og min lokale forretning er utsolgt - er det noen som vet om noen som fremdeles har noen til salgs?

Noe av det som er bra med Arc'teryx er at de selger sekker i 3 størrelser som passer til kort middels og lang rygglengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.