Gå til innhold
  • Bli medlem

Bymarka i Trondheim


japkrimp

Anbefalte innlegg

Har begynt og oppdage de mange mulighetene Bymarka i Trondheim har for turer, både overnatting og dagsturer. Har vært innom et par av de virkelige skattene som Dreiers Minne og Bjørkhylla, men ble tipset om at det også skal finnes et "overnattingssted" oppe i Geitkinn. Så jeg tok turen opp dit idag, men fant ikke noe hytte som det kan se ut som det er merket av for på kartet. Jeg fant ,oppe i steinura, noe spiker i ei furu og noe stokker som var surret fast med stålstreng i noen andre furuer samt at det så ut som det hadde vært ryddet/stabla stein i en firkant rundt her.

Er det noen som vet om dette er en gammel gapahuk, eller det finnes noe annet i området der?

Har også hørt at det skal ligge en gapahuk på nordsiden av Kvistingen? Er det noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geitkinn, er det under skrentene fra Geitfjellet? I så fall har jeg også hørt at det skal være ei gammal bu her, men har ikke sett den ennå. Men jeg kan bekrefte at det er ei gapahuk lett synlig nord i Kvistingen. Fin huk med benker og bord inni, og bålplass foran. Jeg synes det er litt slitt rundt huken, men plassen er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Geitkinn ligger ca på rett linje nord for Geitfjellet mellom toppen og Trolla. Fant som sagt noe som kunne ha vært ei hytte/gapahuk i sin tid. Det er merket ei hytte på kartet i dette området, så ble usikker på om det var riktig "plass" jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være ei "gamme/hytte" like nedenfor geitfjellet mot trolla. Den er så gjemt at man må mer eller mindre stå utenfor døra for å se den. Har ikke vært der selv, men har flere jeg kjenner som har det. Usikker på nøyaktig beliggenhet, men mener du må et lite styke nedenfor toppen mot trolla. Står man på "taket" har man null peiling på at man gjør det. Tipper derfor at det ikke er der du har vært. Mener å huske at det skal være seng/benk, pluss bord og stoler etc der inne, men er usikker.

Har flere ganger tenkt å finne den, men har liksom aldri blitt noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har funnet denne nå? Hvis den er vrien å finne på sommeren er den vel klin umulig med det snøfallet Trondheim har fått i gave (mens jeg var på juleferie på det triste østlandet :wink: ) men hvis noen har flere hint i forhold til plassering er jeg særs interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Dreiers Minne du tenker på? Dette er en "hytte" som er bygget inn i fjellet, men ikke på Geitkinn. Den ligger ikke langt fra driftsveien fra Koppardammen nedover mot Nydammen og videre mot Fagerlia.

Jeg var der inne i går ettermiddag og da var det tråkket opp et skikkelig trugespor innover. Dette starter mellom Tikneppen og Geitfjellet.

Var ikke inne i bua, men tok en titt inn døra som står ulåst. Det er visst en dugnadsgjeng som holder den ved like.

post-474-133474600795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at trådstarter nevner Dreiers Minne, så denne bortgjemte gamma må være en annen sak.

Dreiers Minne har jeg sett på kart, men aldri besøkt. Ante ikke at den var såpass stor og flott. Den må absolutt besøkes. Bare dumt å ikke ha sjekka ut de mulighetene man har i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapahuken ved Kvistingen er grei den. Laftet i skikkelig tømmer og steinplater som "gulv" om jeg husker rett.

Var der på vintertur for noen år siden. 6 gutter på overnattingstur. Var vel i april mens det ennå var snø.

Tok bussen opp til skistua og gikk til fots derfra. Gapahuken er såpass stor at en voksen får plass i

horisontalen på kortsidene, og 2 voksne på langsida. Jaggu fikk vi ikke lagt 2 voksne oppå tømmerbordet også :D

Enklest er det å nå den om du tar veien/sporet fra Henriksåsen og retning Elgsethytta. Så tar du og går over myra

og ned forbi et lite bekkefar. Gapahuken ligger helt i nord-nordvest av Kvistingen.

Gapahuken er satt opp i samarbeid mellom Statskog og fjellstyret om jeg husker rett. Er en lignende Gapahuk

på andre sida av marka. Kun få hundre meter fra parkeringsplassen på Skogly.

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vil tro at det er denne det tenkes på. Ei fin lita bu, noe i samme stil som Dreiers Minne. En virkelig perle, og en fin tur dit. Etter hva jeg har forstått er det lokallaget i Norsk Ornitologisk forening som steller med denne bua. Bua er godt gjemt i terrenget. Se bilder!

post-5740-133474706262_thumb.jpg

post-5740-13347470627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vil tro at det er denne det tenkes på. Ei fin lita bu, noe i samme stil som Dreiers Minne. En virkelig perle, og en fin tur dit. Etter hva jeg har forstått er det lokallaget i Norsk Ornitologisk forening som steller med denne bua. Bua er godt gjemt i terrenget. Se bilder!

 

Ser jo at posten forsåvidt er ganske så gammel, men kan det være noen som kan forklare hvor denne andre bua ligger også?

 

Koordinater er ekstremt hjelpsomt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert der mange ganger, en liten bu. Overnatting for en person. Kan fint være 3 for et besøk. Koordinatene som er opplyst er rimelig riktige (Min Garmin viser 32 V 565540 7035024).

Da står du rett utenfor døra..

 

Ta vare på bua, slik at alle som tar seg en tur kan nyte stedet!

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine synes plassen er spennende, er en fin tur for barn dit. Er noe mellom 2,5 - 3 km en vei. Med noe rundt 126 høydemeter.

 

Så det er gjennomførbart, parkerer som regel ved Lavollen og går derfra..

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for instruksjoner. Jeg gikk meg på et par ved Dreiers Minne som anbefalte meg å følge driftsveien videre og deretter ta der det skiltes til "gammelstien".

 

Fungerte flott, men uten GPS så hadde jeg nok muligens kunne passert den glatt, hvertfall hvis  jeg hadde kommet over fra den andre siden. Opp fra driftsveien går stien rett på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen,

 

Takk for instruksjoner. Jeg gikk meg på et par ved Dreiers Minne som anbefalte meg å følge driftsveien videre og deretter ta der det skiltes til "gammelstien".

 

Fungerte flott, men uten GPS så hadde jeg nok muligens kunne passert den glatt, hvertfall hvis  jeg hadde kommet over fra den andre siden. Opp fra driftsveien går stien rett på den.

 

Jeg gikk fra "andre kanten" i dag og fant den ikke. Gikk opp på gammelstien lengre ned i retning mot Tømmerdalstorget. Er hytta synlig fra stien om man vet den er der? Eller ligger den lengre unna stien? På oversida eller nedsida av stien? Hehe ble litt nysgjerrig nå  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lette også i dag uten å finne den. Makan :D

Men vi gir ikke opp, håper noen kommer med gode tips!

Henger meg på forrige taler, oversida eller nedsida av stien?

Og nær eller et stykke fra stien?

vi lette kanskje for langt fra stien.

Men vi hadde vakkert vær i trøndelagen i dag, og det ble en fin tur, litt blaut etter gårsdagens øspøs, men det er bagateller når sola skinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dere GPS? Uten GPS er det vanskelig å finne men her er et forsøk: gå Gammel stien som nevnt ovenfor. Når dere er ca ved Geitkinn deler den seg. En går rett frem og en til høyre og videre opp mot Geitfjellet. Ta sistnevnte. Koia er ca 20-30 høydemeter over der stien delte seg og ca 200m fra Geitkinn i luftlinje. Men som sagt bruk GPS hvor du kan legge inn koordinatene fra surre ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har GPS, og i dag var første gang vi brukte den. Tydeligvis var det brukerfeil :)

Vi kom ikke så langt som til der stien deler seg, ifølge GPS var vi ved bua før det. Så her er det absolutt forbedringspotensiale!

Tusen takk for tips, vi gjør et nytt forsøk, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dere GPS? Uten GPS er det vanskelig å finne men her er et forsøk: gå Gammel stien som nevnt ovenfor. Når dere er ca ved Geitkinn deler den seg. En går rett frem og en til høyre og videre opp mot Geitfjellet. Ta sistnevnte. Koia er ca 20-30 høydemeter over der stien delte seg og ca 200m fra Geitkinn i luftlinje. Men som sagt bruk GPS hvor du kan legge inn koordinatene fra surre ovenfor.

 

Stien som går av som beskrevet fra gammelstien er litt vanskelig å se, men etter en relativt tydelig bekken som av kartet heter Kinnbekken så vil du etterhvert se den går av mot fjellet på høyre hånd. Hvis du følger Gammelstien slik at den igjen begynner å helle nedover etter Geitkinn har du gått litt for langt.

 

Jeg mener å huske at stien gikk av litt før du kommer til Geitkinn.

 

Skal legge inn litt mer presist hvis jeg klarer å finne det på kartet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og råd om å finne koia, vi fant den i dag.

Forrige gang hadde vi ikke gått langt nok.

Det ene bildet viser hvor stien deler seg, når du går Gammelstien fra Driftsveien.

Følg stien oppover et stykke og så ligger koia like ved stien, på venstre side.

Flott tur!

post-6789-0-71602600-1372630580_thumb.jp

post-6789-0-89706400-1372630636_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag var jeg der telegrafiststasjonen Skylark B sendte fra under krigen.

Er bare en plakett boltet fast til veggen, men for de med litt intr i krigshistorie, så kan det jo være fint å ta en titt.

Plaketten ligger i sør, sør-øst sida av stadsheia (knappe 2km nord fra gråkallen).

Jeg gikk fra parkeringa i tømmerdalen, fulgte veien som går sørvest, og tok av på traktorstien som går norover mot stadsheia.

Nå rota jeg ganske mye rundt for å finne den, men den enkle måten, er å holde samme retning som traktorstien som går nordover, helt til du kommer til bekken, følg denne oppover ett lite stykke, og så vil det være en varde som står 2-3m på østsida av bekken. Her er det bare å tråkke seg oppover lia, følge de tråkka som er der, øverst så er det en liten steinvarde (ikke lett å se), som står rett der plaketten er boltet i fjellveggen.

Gpsen min sa følgende: 32 V NR 61895 34404

Nå hadde var det vanskelig å få inn signaler der, og fikk inn bare 3 satelitter, men det er vell sånn ish

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.