Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen i januar/februar


JonasG

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en stor gjeng 18-åringer som ønsker å klatre Galdhøpiggen mens vi fortsatt går sammen på videregående. Vi er rundt 25 stykker. Som guide har vi med to lærere, hvor i hvert fall en har god klatreerfaring. Han sa det ikke er noe problem å bestige Galdhøpiggen med ski på vinteren. Men jeg er litt redd han er litt overoptimistisk. Hva tror dere om dette? Hva slags ferdigheter kreves?

Jeg lurer også på om dere har gode tips til hytter som kan leies over en helg midt på vinteren. Kan gjerne være litt avstand fra startpunktet på bestigningen og hytta, i og med at vi kjører bil. Men hvor burde vi starte å klatre? Jeg vet at en del veier er stengt i januar og februar.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raubergstulen kan være et ok startpunkt. Er ca. 25 km. fra Lom sentrum med bil. Dere kan risikere å måtte gå fra Galdesand / innkjøringa til Storhaugen, altså 5 km. til Raubergstulen, så en 10 km. til opp til Juvasshytta, og deretter opp mot Piggen. Går greit på ski opp Ljoslia, men det er en laang tur, iallefall synes jeg det. Selv har jeg aldri gått på Piggen på ski fra Spiterstulen, så jeg kan ikke uttale meg der. Veien inn mot Visdalen er som oftest åpen til Smiugjelsøygarden, et godt stykke inn i dalen, men fremdeles litt fra Spiterstulen.

Hytter er det heller dårlig med vinterstid, annet enn i Lom sentrum.

Piggen er et flott fjell, særlig når du kan vasse rundt i snø, pent vær og blå himmel, uten en sjel å se, noe som er meget vanlig på vinteren. Jeg liker veldig godt å gå den turen på ski!

For overnatting kan du ringe Jotunheimen Reiseliv, tlf. 61 21 29 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raubergstulen kan være et ok startpunkt. Er ca. 25 km. fra Lom sentrum med bil. Dere kan risikere å måtte gå fra Galdesand / innkjøringa til Storhaugen, altså 5 km. til Raubergstulen, så en 10 km. til opp til Juvasshytta, og deretter opp mot Piggen. Går greit på ski opp Ljoslia, men det er en laang tur, iallefall synes jeg det. Selv har jeg aldri gått på Piggen på ski fra Spiterstulen, så jeg kan ikke uttale meg der. Veien inn mot Visdalen er som oftest åpen til Smiugjelsøygarden, et godt stykke inn i dalen, men fremdeles litt fra Spiterstulen.

Hytter er det heller dårlig med vinterstid, annet enn i Lom sentrum.

Piggen er et flott fjell, særlig når du kan vasse rundt i snø, pent vær og blå himmel, uten en sjel å se, noe som er meget vanlig på vinteren. Jeg liker veldig godt å gå den turen på ski!

For overnatting kan du ringe Jotunheimen Reiseliv, tlf. 61 21 29 90

Ser ut som det blir en langt tur. Takk for tipsene dine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo vente noen mnd. da... En skitur i mai er jo heller ikke ille, og da kan dere starte fra Juvasshytta... Eller vil dere, som meg, være veldig travelt opptatt med russetid og eksamen da? :wink:

Er nettopp det ja:-p

Men han læreren vi har med (Per Kristen fra 71 grader nord), har god peiling på klatring om vinteren, så det skal nok gå greit i januar også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at det er få timer med skikkelig dagslys i januar. Kan fort bli et problem med lange dagsetapper. Ville heller drøyd litt og tatt turen i april f.eks

Ingenting er som å gå på tur med hodelykt.. :wink: Man kan evt dele turen på to dager slik at man går opp den ene dagen og slår opp telt. Og så går ned igjen dagen som følger etter å ha vært på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har dere han som lærer! Så heldige da. Lykke til med planleggingen. Kan jo time turen til fullmåne også, da blir det ekstra fint!

Jo, vi føler oss heldige som har PK som lærer..skikkelig grei kar!

Høres spennende ut med overnatting, og fullmåne;) Skal vurdere det, om de andre er med på det. Takk for gode svar her.. Flott forum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om å sove i snøhule to netter på Piggen? Er jo sikkert mer praktisk enn en hytte i kjøreavstand, men er det særlig avhengig av været om det er gjennomførbart eller ikke?
Tror ikke det vil være væravhengig i og med at det er godt med snø og bre rundt. Uteværet er jo fullstendig irrelevant når man graver seg ned. Med mindre det er for varmt, da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke få sagt nok hvor takknemmelig jeg er for svarene her;-) Men lurer stadig på noe nytt:-p

Vet dere om vi trenger å gå i taulag? Hva slags klatreutstyr utenom skiene kan man egentlig trenge til en slik topptur i januar? Er feller på skiene f.eks nødvendig? Vi satser nemmelig på å nå toppen i langrennsski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snødybden på Styggebreen som avgjør om det er forsvarlig å gå over uten tau. Hadde jeg gått der selv ville jeg nok droppet taulag, men hatt med meg noen. Er en lærer og har ansvar for en elevflokk må en nok tenke litt mer konsekvens. Feller er nok kjekt, ellers er ikke klatreutstyr nødvendig ;) Godt med klær er smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har snødd veldig mye, og med ski har man lite marktrykk. Så jeg også støtter opp om å ta med seg redningsutstyr heller enn å gå i taulag. Klatring er ikke nødvendig, men det kan jo gjøres. Jeg tror ikke det vil være nødvendig med feller, hvem bruker feller på langrennski? Det er ikke så bratt der... Og når dere er så mange blir det overraskende lett å gå selv om snøen er dyp. Den som går fremst gjør den største jobben for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.