Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung er sekken din på tur?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er ikke noen gramjeger eller ustyrsfrik, muligheten for fornektelse er jo til stede. Men jeg tenker alltid kofort, hjemme eller på tur. Så ser på meg selv som en komfort-jeger i steden :)

Uansett dette skulle handle om vekt på sekk. Og lurer litt på hvor lette/tunge sekker dere tar med dere på tur. Jeg har som mål stort sett å presse sekken til under 18-20kg. Og har gått ganske bra. Det ers om regel mat og klær det går ut over. Telt, sovepose og sekken jeg bruker er ikke superlett og nytt. Men er passe moderne. Så føler ikke at utstyr til flere tusen kroner er verdt å kutte ned et ar kg.

Men er det noen her som klarer seg med 15 kg på tur? :-) Er mitt mål som jeg skal få til. Men lurer på om folk her drar på helg/ukes tur med kun 15 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Uansett dette skulle handle om vekt på sekk. Og lurer litt på hvor lette/tunge sekker dere tar med dere på tur.

Kommer helt an paa hvilken type tur det er snakk om, sommer/vinter, solo/flere, jakt/fiske/vandring...

Men, er vel som du sier selv en komfortjeger, tar med det jeg har bruk for, aa baerer det jeg har stappet oppi uten aa klage. Maa vel faa si at sekken er en del lettere enn hva den var for noen aar siden. Baade med tanke paa at jeg har funnet ut hva som er lurt aa ha med, & at det har skjedd en del paa utstyrsfronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger veldig av vinter/sommertur, men tror jeg snitter mellom 15-20 kg på sommertur, og på vinter opptil 25kg. Og det avhenger av lengde på turen i form av matoppbunkring.

Bruker Norrøna Recon Pack pakkramme sekk, og dagstur sekk festet der bunnrommet er for dags/toppturer (Norrøna Combat Pack).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei

Jeg finnes ikke gramjeger, og trives godt med det. Så også lommeboken. Skjønner forsåvidt poenget med å gjøre turen så komfortabel som mulig, men komfort inkl. også for noen litt ekstra snadder. For min del handler komfort om å bære med mest mulig av det jeg kan tenke meg å ha lyst på under turen. Og da er det ikke lange turen før jeg tipper 20kgs grensen. Har begynt å se meg litt lei av alle disse som måler vekten på klokken sin osv. Jeg bærer det jeg klarer. Å gå tur handler vel så mye om å gå med sekk som å gå med nye og lette sko osv. Har jeg lyst og ork til å bære tre øl, så tar jeg med tre øl.

For min del handler vekt på sekken om egen fysiske kapasitet. Gramjeger kan jeg tidsnok bli når jeg blir gammel og grå. Men så lenge jeg er ung og sterk til beins( i hvert fall relativt) så bærer jeg det jeg lyster:-)

Men hvis turen handler om å bære minst mulig så for all del...

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes problemstillingen: "Hvor mye pleier sekken å veie" blir litt absurd.

Riktignok forutsetter det orginale innlegget en helg/ukes -tur. Men det er stor forskjell på en helg og en uke. Blant annet spiller det en stor rolle hvor mye og hva man har tenkt og spise.

Andre spørsmål som påvirker vekten er:

- Skal man bo i telt eller på hytte ?

- Er det vinter eller sommer ?

- Skal man klatre/gå på bre/fiske ørret eller bare tusle omkring.

- Har man muligheter til å etterfylle mat underveis, eller skal man klare seg helt selv.

- Hvor god er tilgangen til drikkevann ?

- Skal man gå på ski ?

- Er man alene eller er det flere som bærer på fellesutstyr ?

- Har man med fotoutstyr/walkman/bok e.l. ?

- Hvor flink er man til å vurdere hva man trenger av utstyr ?

En dagstursekk for en normal tur i fjellet uten altfor mye spesialutstyr vil vel veie omtrent 5-6 kilo.

Skal man sove i telt og bli borte noen dager kommer telt, sovepose, liggeunderlag, brenner, mat ++ i tillegg og man ender sikkert rundt 15-20 kilo. Mer enn det er upraktisk å bære.

Problemstillingen om man er en "gramjeger" eller ikke virker temmelig malplassert og tøvete. Man tar med seg det man tror man kommer til å trenge i forhold til den turen man skal gå, og forsøker selvsagt å bære med minst mulig unødvendig vekt.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På en fjortendagers tur om sommeren vil jeg normal ha i underkant av 20 kg i sekken, gjerne ned mot 15 kg. Vekten er for min del ikke et spørsmål om å telle grammene på utstyret. For morro skyld sjekket jeg vekten på svartkjelen: 900g! + trekk.

Er også selv opptatt av komfort på turen. Spørsmålet om komfort er et individuelt anligende. Det innebærer at jeg har lite utstyr med. Varme klær, telt og sovepose for å holde varmen i våte netter. Og klær som holder meg noenlunde tørr i regnvær. Ellers er det lite ut over kjøkken og fiske utstyr, samt litt toalett og sikerhet.

Kutt ut unødvendig dill dall som sjelden blir brukt så forsvinner også vekten på sekken. Spesial utstyr er unødvendig for en komfortable tur. Det er mn mening. Vet at om jeg skulle tenke vekt på sekk og utstyr ville pakningen raskt komme under 10 kilo for en uke eller to med regnet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en fjortendagers tur om sommeren vil jeg normal ha i underkant av 20 kg i sekken, gjerne ned mot 15 kg. Vekten er for min del ikke et spørsmål om å telle grammene på utstyret. For morro skyld sjekket jeg vekten på svartkjelen: 900g! + trekk.

Er også selv opptatt av komfort på turen. Spørsmålet om komfort er et individuelt anligende. Det innebærer at jeg har lite utstyr med. Varme klær, telt og sovepose for å holde varmen i våte netter. Og klær som holder meg noenlunde tørr i regnvær. Ellers er det lite ut over kjøkken og fiske utstyr, samt litt toalett og sikerhet.

Kutt ut unødvendig dill dall som sjelden blir brukt så forsvinner også vekten på sekken. Spesial utstyr er unødvendig for en komfortable tur. Det er mn mening. Vet at om jeg skulle tenke vekt på sekk og utstyr ville pakningen raskt komme under 10 kilo for en uke eller to med regnet mat.

Hva og hvordan pakker du sekken da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva og hvordan pakker du sekken da??

Sate opp en enkel liste over hva jeg har i sekken i dag, skal til på en tur på Hardangervidda i morgen. Sekken er forøvrig en gammel stetind på 90 liter og 2,7 kg.

Klær:

2x underbukser, T-skjorte, 2par ullsokker, bukse, belte, skjorte, kort bukse, fjelllue, jakke, ull genser, cowboy hatt( verner røyken perfekt ved lett regn).

Utstyr:

Sekk, telt, sovepose, underlag.

Panne, gryte, svartkjel, kopp, skje, matskål, letherman, vannflaske, skuresvamp, fyrstikker.

Tannkrem, tannbørste, såpe, toalettpapir.

Fiskeutstyr

Myggolje, førstehjelp, repp.sett, skrivesaker, K&K, fotoaparat, liten lykt, tobakk + pipe.

Mat etter smak og behag. Litt selvtørket kjøtt, krydder, smør, knekkbrød, pålegg, osv. Satser som regel på fisk til annehver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.