Gå til innhold
  • Bli medlem

Befalsskolen.


thopet

Anbefalte innlegg

Planen var vistnok at jeg skulle forfremmes fra menig til visekorporal i hehold til stillingsinstruksen.

Men dette strandet vistnok pga lite respekt for noen latterlige offiserer.

Selv om jeg var en racer i både i hinderløypa og på skiøvelser.

Millitæret var et stort show.

En artig tid for en som ga faen i selvopptatte befalsspirer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Heimevernets befalsskole, kanskje det kan være av interesse?

6 måneders befalsutdanning inkl. 4 måneders skitur fra Værnes til Porsanger (febr. – mai).

Søknadsfrist: 5.desember.

Søknadsskjema: www.mil.no

Opptak og seleksjon på Værnes i januar 2009. mer info: 95259559

se annonse i Adresseavisa 22.11.2008 (bilde)

post-2621-133474596296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Planen var vistnok at jeg skulle forfremmes fra menig til visekorporal i hehold til stillingsinstruksen.

Men dette strandet vistnok pga lite respekt for noen latterlige offiserer.

Selv om jeg var en racer i både i hinderløypa og på skiøvelser.

Millitæret var et stort show.

En artig tid for en som ga faen i selvopptatte befalsspirer. :wink:

Hehe, Dag G - Evje................ Du svarer fortsatt som du har vett til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året har man stort sett fri hver helg, og skole i ukedagene. I pliktåret har man ferie som alle andre statlige ansatte. Hvilken stilling du har og hvor mange vaktdøgn/feltdøgn osv varierer veldig. Noen jobber turnus, noen jobber myyye overtid, noen har mange vakter, mens andre har 0730-1530 mandag til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage skrev i sinne:

Hei Dag G !

Når jeg leser dine innlegg på Fjellforum så skjønner jeg hvorfor du ikke ble visekorp. De latterlige offiserene som du kaller dem som skviset deg ut visste nok hva de gjorde og du er bitter ennå !

Det som stadig gnager meg er den ene krona dagen som jeg gikk glipp av det siste halvåret.

Det skulle bli totalt 180 kroner. :D

Ellers har jeg fulgt litt med hva disse "latterlige offiserene" har drevet det til etter min førstegangstjeneste.

Den som kom lengst ble pressetalsmann i Forsvaret.

Det varte ikke så særlig lenge, etter noen uheldige ut-talelser.

Og et par andre har vistnok slått seg på flaska mm.

Nei sitter ikke igjen med det store inntrykket av "lederskapet" i forsvaret.

Det var for min del en "Billy Light"

Det er kun en av løyntnantene som gav respekt uten brøling.

Han var også en jævel på skiøvelser og endte flere ganger opp med å bære både AG3 og sekk til utslitte soldater.

En slik type som inngav respekt, ikke disse andre spradebassene.

Nei forsvaret var ikke noe for meg. Kadaverdisiplin for en som ville være fri som fuggelen :)

Men forsvaret kan ha forandret seg nå.

Har et par sønner som tjenestegjorde både i Kosovo og Afghanistan,

og stortrivdes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askogvold skrev:

Har hørt rykter om at HMS regulativet i nordsjøen får en til å føle seg fri som fuglen(bare en tjener nok penger)..

Hva mener du egentlig med dette :D

HMS står for Helse, Miljø og Sikkerhet og har ingen ting med lønn å gjøre :wink:

Offshore tilværelsen passer godt med den som er interessert i friluftsliv.

Du selger 33% av tida di for å få være i fred de resterende 67 % til å gjøre det du har lyst til.

Lønna er ikke mer en hva den må være.

Har snakka en del med andre friluftsinteresserte ute på sjøen.

Det passer godt med en slik arbeidsordning.

Industriklatrerene her ute f-eks kunne ikke stått i pølsebu,

det hadde ikke blitt tid til fritidsaktiviteter.

Mange andre kategorier denne jobben passer for.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: Befalskolen har tapt seg voldsomt , fra å være et sted hvor man utdanna ledere til å føre lag i strid, til en slags mellomstasjon for fremtidige BI-studenter (satt på spissen), hovedpoenget er vell at jeg mener befalskolen har fått et for sivilt preg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med krigsskolen folkens? :D

Grunnen til at jeg spør om befalsskolen, og også nå krigsskolen er den at jeg ønsker en fremtidig jobb som handler om mer enn det å sitte på en pc hver dag!

Noen som vil komme med kommentarer, råd, osv osv om krigsskolen?!! :D

....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Samtidig er jeg litt usikker på om befalsutdanningen gir så mange fordeler i det private etterpå. De fleste befal er ikke gode ledere fordi de har gått befalskole. De som er flinke var det fra før, de som er dårlige er ikke bedre etter BS.

Hadde jeg vært bedriftsleder og skulle valgt mellom å ansette en med befalskole eller en uten, ville jeg i 10 av 10 tilfeller ansatt personen uten...

De verdier og den "lederutdanning" befalskole-elever mottar er i mine øyne null verdt i det private.

(jeg har selv deltatt ved HvUb på Værnes i 1 mnd, samt 6 mnd som militærpoliti i Bardufoss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært bedriftsleder og skulle valgt mellom å ansette en med befalskole eller en uten, ville jeg i 10 av 10 tilfeller ansatt personen uten...

De verdier og den "lederutdanning" befalskole-elever mottar er i mine øyne null verdt i det private.

(jeg har selv deltatt ved HvUb på Værnes i 1 mnd, samt 6 mnd som militærpoliti i Bardufoss)

Fantastisk godt grunnlag for å uttale deg, du har jo 7 mnd tjeneste.

Fint at intervjuet du skulle hatt med en kandidat ikke ville spilt noen rolle, siden du raskt kunne luket ut dem med befalsutdanning.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Henrik:

Sammenlignet med NHH-studier eller lignende er befalskolen peanuts hva gjelder lederutdanning. Det vet jeg og det vet du.

7 mnd er mer enn nok for å observere hvor snevre og til tider hjernevaskede befalene blir etter endt skole. Og det var denne observasjonen jeg var ute etter å belyse.

Jeg mener befalsutdanning ikke er verdt papiret det er skrevet på i sivil jobbsammenheng.

Og Henrik - det er min mening og den bør du respektere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er gode ledere etter befalskolen var det også før befalskolen. Folk som var dårlige ledere før befalskolen tror jeg er enda dårligere etter. Miljøet de får "ledererfaring" i er helt annerledes enn i den virklige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Henrik:

Sammenlignet med NHH-studier eller lignende er befalskolen peanuts hva gjelder lederutdanning. Det vet jeg og det vet du.

7 mnd er mer enn nok for å observere hvor snevre og til tider hjernevaskede befalene blir etter endt skole. Og det var denne observasjonen jeg var ute etter å belyse.

Jeg mener befalsutdanning ikke er verdt papiret det er skrevet på i sivil jobbsammenheng.

Og Henrik - det er min mening og den bør du respektere

Har aldri sagt annet enn at jeg respekterer din mening. Du har bare litt lite grunnlag å basere den på mener jeg.

Da bør heller ikke du fortelle meg hva jeg vet og ikke vet. Jeg "vet" noe annet enn deg...

Jeg er fundamentalt uenig i det du skriver, men foreslår at vi ikke skriver endeløse innlegg mellom hverandre om dette, og heller er enige om å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært bedriftsleder og skulle valgt mellom å ansette en med befalskole eller en uten, ville jeg i 10 av 10 tilfeller ansatt personen uten...

De verdier og den "lederutdanning" befalskole-elever mottar er i mine øyne null verdt i det private.

(jeg har selv deltatt ved HvUb på Værnes i 1 mnd, samt 6 mnd som militærpoliti i Bardufoss)

Kanskje jeg er en ufattelig dårlig menneskekjenner, men her ekskluderer du mange, i mine øyne, bra folk. Egentlig sier du at befalsutdanning gir minuspoeng?

Når du tjenestegjorde ved HvUb, var det som befalselev? Og kanskje du røk tidlig ut? I så fall forklarer det mye.

Bare se bort fra forrige setning dersom det ikke stemmer. Kanskje du kan forklare hva det er med befalsutdanningen som gjør folk til dårligere ansatte? Og den må jo være fryktelig effektiv, siden den klarer å hjernevaske absolutt alle uavhengig av personlighet, slik at 10 av 10 kommer svekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært bedriftsleder og skulle valgt mellom å ansette en med befalskole eller en uten, ville jeg i 10 av 10 tilfeller ansatt personen uten...

De verdier og den "lederutdanning" befalskole-elever mottar er i mine øyne null verdt i det private.

(jeg har selv deltatt ved HvUb på Værnes i 1 mnd, samt 6 mnd som militærpoliti i Bardufoss)

Dette er det mest toskete og trangsynte innlegget jeg har lest på lenge. Forsvaret er ikke for alle. De som klarer å lære å kjenne seg selv og hvordan en påvirker sine medmennesker blir gode ledere. Dette er det meget gode muligheter for å lære i Forsvaret. Men ikke alle er i stand til å lære seg dette - og ikke prøv å påstå at man lærer det ved å kjøre nesa ned i "Organisasjon og Ledelse" bøker på høgskolen.

Etter 4 uker teoretisk kursing i ledelse ved UB kurs i heimevernet (kanskje med en dårlig egnet troppsjef), skjønner jeg godt at du avfeier mange tusen militærutdannede mennesker som potensielt gode ledere. Tosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg skønner det, så kunne du tenke deg en karriere i forsvaret.

Da vil mitt tips være å ta 1.gangstjenesten først, gjerne (helst) som operativ, f.eks 2.bat eller stormesk i N-Norge. Fin tid, lærer mye om deg selv og andre og du får se mange typer befal og deres ledermåter fra en menigmanns ståsted. Det er like mange måter å lede på som det finnes befal som leder.

Etter endt 1.gangstjeneste så vet du om du vil videre eller ei, samt du kan det som en militær skal kunne. Sagt på en annen måte: Det er kjedelig å ikke vite hvordan støvler pusses, gevær demonteres, sengen strekkes, daglige ord & uttrykk osv osv. Å lære dette i tillegg til å lære å være befal er endel tyngre i starten. Du vil også finne "drømmebefalet" eller "rasshølet" som menigmann. Disse erfaringene er gull verdt å ta med videre i den formen du kunne tenke deg å lede soldater i fremtiden.

Dernest ville jeg blitt grenader (vervet soldat. jeg tjente rett under 500k i TMBN som operativ med mange øvelser) med 3 årskontrakt. Iløpet av de 3 åra vil du HVIS du er egnet bli tilbudt GBK (grunnleggende befalskurs) med mulighet for å bli lagfører for geværlag el lignende, og da er du igang.

Fordelen er at du går gradene, lærer underveis og opparbeider deg ERFARING!! Har vært borti altfor mange "kommetrettutavbefalskolensomsersjantogersuperhotshot" uten å vite hva som gjelder.

Et eksempel på det: En BS elev skulle undervise laget mitt i ild & bevegelse (som endel av hans læreprossess). Jeg kom med et innspill om et eller annet. Han responderte med at "jeg skal lære deg hvordan du reagerer når du kommer under ild". Han var 20 år og BS elev. Jeg var 30 år med 8 utenlandsturer og har vært under ild.

Slike ting blir for dumt.

Altså 1.gangstjeneste, grenader, gbk, ks, ferdig...

Beklager langt innspill - blir engasjert når hjertet fortsatt er grønt :wink:

Lykke til.

//Ponti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at Forsvarets lederutdanning er null verdt i det private, er kun vås fra ende til annen!

Det er flere fordeler med befalsutdanning når det gjelder "det sivile livet." For det første så lærer man seg selv å kjenne på godt og vondt. Gjennom ulike situasjoner så blir man klar over sitt eget og andres reaksjonsmønster, og igjen lære av dette. Det kan f.eks. være hvordan du reagerer når du er trøtt og sliten og blir utsatt for press.

Utdanningen gir også undervisning i pedagogikk, og generelt hvordan du bør opptre når du står foran en forsamling. Dette er med på å gjøre hver enkelt elev komfortable med å stå foran en større forsamling... Det er verdifull læring uansett, spør du meg!

Det er klart at en befalsutdanning ikke er en unik utdanning for alle jobber, men jeg vil si at den gir et godt utgangspunkt, i alle fall for lederstillinger. Og hvis man tar en titt på jobbannonsene, så ser man ofte at det er ønskelig med ledererfaring i bl.a. ingeniørstillinger og andre lederstillinger. Befalsskolen og det påfølgende pliktåret er med på å gi akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at Forsvarets lederutdanning er null verdt i det private, er kun vås fra ende til annen!

Det er flere fordeler med befalsutdanning når det gjelder "det sivile livet." For det første så lærer man seg selv å kjenne på godt og vondt. Gjennom ulike situasjoner så blir man klar over sitt eget og andres reaksjonsmønster, og igjen lære av dette. Det kan f.eks. være hvordan du reagerer når du er trøtt og sliten og blir utsatt for press.

Utdanningen gir også undervisning i pedagogikk, og generelt hvordan du bør opptre når du står foran en forsamling. Dette er med på å gjøre hver enkelt elev komfortable med å stå foran en større forsamling... Det er verdifull læring uansett, spør du meg!

Det er klart at en befalsutdanning ikke er en unik utdanning for alle jobber, men jeg vil si at den gir et godt utgangspunkt, i alle fall for lederstillinger. Og hvis man tar en titt på jobbannonsene, så ser man ofte at det er ønskelig med ledererfaring i bl.a. ingeniørstillinger og andre lederstillinger. Befalsskolen og det påfølgende pliktåret er med på å gi akkurat dette.

tiltredes.

hilsen gammel sjøulk med stjerne på skulderen.

ps! det du gjengir her kalles forøvrig joharis vindu, en refleksjon, eller kall det gjerne en tese, hvor man lærer seg selv å kjenne i de forskjelleige fasene. dog, den viktigste opplæringen man får i forsvaret, som man ikke får på skolen, er at du evalueres (fagterm: TU / tjenesteuttalelse, basert i sin tid på 5 kriterier)i dine praktiske ferdigeheter under hele aspirantperioden. vel, du evalueres vel i grunn hele tiden, men under aspirantperioden så kan du ryke på hue og ræva ut på 1-2-3, noe som er vanskeligere etter ansettelse. alt i alt, en nyttig lærdom flere burde prøve seg på.

tilater meg å filføye,

etter å ha lest innlegget til jønna så er det forståelig at han kun fikk prøve seg en måned som befalsaspirant. dog, jeg finner det høyest merkverdig at han fikk avslutte som militærpoliti.

mannen burde vært beskyttet mot seg selv etter å ha prestert å komme med så infantile ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.