Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av binding og sko


Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt et par Åsnes Nansen og tenker å utstyre de med nye bindinger og sko før vinteren kommer. Bruken blir stort sett lange dagsturer i mye kupert vestlandsterreng, men også en del bratte bakker/topper. Ønsker en binding som er god å gå med men som også gir litt ekstra stabilitet og kraft når jeg skal kjøre nedover i god telemarkstil :wink:

Har blitt anbefalt Super Telemark m/wire, uten wire, Riva III og BC-binding. Av sko vil det stå mellom Varg Skavl/Crispi Antartic (75mm) og Crispi Stetind (BC)

(Siden jeg også må kjøpe sko står jeg fritt til å velge både binding og sko)

Tips og erfaringer mottas gjerne!

Selgeren på Outdoor i Bergen mente at Riva III var den ideelle binding, men jeg er redd den er for "tung" å gå med bortover sammenliknet med en standard super telemark eller en BC-binding. Noen som har erfaringer med dette?

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker selv Riva 3 på Nansen skia, det andre paret til nå, og er strålende fornøyd. Wiren gir definitivt større fordeler enn ulemper, og i og med at du skal gå utenfor løype i bratt vestlandsterreng er nok en wirebinding å foretrekke.

Når det gjelder sko kan det nok hende at jeg heller til Crispi sydpolen. Pga av gore-texen er de vanntette, noe Vargskoa ikke er. Kan tenke meg at du får stor glede av det på våt vestlandssnø! Bruker selv Varg Morgdal som både er stødige nok og greie å gå med. Skavl er sikkert også en god sko, men jeg kjenner folk som har opplevd at de har vært i overkant stive slik at de har måttet slite med unødvendige gnagsår. Samboeren min har Crispi Sydpolen, og hun holder seg tørr på beina der Varg-skoa mine blir våte. Tror jeg går for Crispi neste gang, selv om de koster noen få hundrelapper mer.

Varg polar er vel mest for de skikkelig grisekalde dagene?

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nansen med Super Telemark med Wire i 5 år, har brukt super telemark med wire siden 1994. En ganske klar fordel er at du har to bindinger i en. Kontra riva 3 er det en klar fordel at i det wiren ryker, så slipper du å begynne å reparere. Jeg synes det er en helt kurant løsning, men har aldri brukt riva 3, har derimot reparert en riva 1 i felt.

Min subjektive mening om BC bindinger og Nansen ski, er at det kanskje blir litt mye ski iforhold til binding, kanskje tar jeg feil, men tror at er BC aktuelt, bør man kanskje se på ei litt smalere ski, selv om telemarkkjørerne sikkert synes Nansen ski er smal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da er valget tatt og utstyr kjøpt inn.

Det ble en Riva III binding og Varg Skavl som tilbehør. Prøvde Skavl i butikken og det er den beste skoen jeg har prøvd, etter min mening bedre enn Crispi Stetind som nærmest er en fjellstøvel. Veldig god støtte oppover ankelen, synes Varg Morgedal som var alternativet ble litt for lav.

Nå gleder jeg meg bare til vinteren kommer. Takk for alle tips!

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.