Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til tur, sommer 2009


Syverts

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har begynt å fantasere om sommerferien 2009. Har bestemt meg for å sette av en uke til en tur i norges villmark. Problemet er at jeg ikke greier å bestemme meg for hvor jeg skal dra.

Jeg er fra drammens-regionen, så jeg ser primært for meg at turen blir lagt i området Trondheim og sørover. Kunne tenke meg en tur med dagsetapper på 4-6 timer, hvor jeg kan legge inn en hviledag. Evt gå inn til et fint område, for å bruke dette som utgangspunkt for dagsturer til topper o.l.

Primært ønsker jeg meg en tur i skog, med fin natur og godt fiske (!), og helst ikke alt for mye folk. Presiserer at dette ikke er absolutte krav.

Har vært inne på tanken om Femundsmarka, men har også hørt at her kan det bli en del folk i sommermåndene, stemmer dette? er ikke redd folk, men gidder ikke "gå i kø". Et annet alternativ kan være hardangervidda, men her er det jo ikke særlig mye skog (eller?)

Med meg på turen skal jeg ha med meg hunden min, en beagle som da vil være litt over året.

Tips og inspirasjon mottas med stor glede! Siden jeg er ung og sprek (!?), bør turen by på litt utfordring!

håper på masse forslag

hilsen Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra litt lenger nordover Henrik;)

Lofoten må du uansett besøke engang.

Der får du jo fisk også. Primært sjøfiske da, men bedre enn 2 timer uten napp innenlands. Samtidig en drøss av turmuligheter.

Kanskje et kort klatrekurs hos nordnorsk klatreskole > småturer på kvelden > kanoturer på kvelden > osv osv...

Der oppe er det kun din egen begrensning som begrenser utfordringene....

Vakrere sted finner man knapt her til lands, og etter mitt syn villmark så godt som noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår området mellom Synnfjellet og Vinstervatn, også kalt Huldreheimen. Her finner du det meste av det du nevner, også godt fiske og lett turterreng. Her finner du ikke de heftigste toppene, men med litt kartstudie av området kan du finne noen spennende ruter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom du liker skog like godt som fjell vil jeg anbefale deg å gå nordover fra Skrim over Knutefjell og Blefjell til Veggli. Ei uke med hytter i rimelig grei avstand fra hverandre, alle hyttene har egne rom for hund og hundeeier. Starter du sørfar har du skog de første 3 - 4 dagene og fjell mot slutten. Start- og avslutningspunkt er Hostvedt 10 km sør for Kongsberg og Veggli i Numedal. Kontoret til DOT i Drammen eller KOT i Kongsberg kan fortelle deg alt om turen.

God Tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei

Jeg har begynt å fantasere om sommerferien 2009. Har bestemt meg for å sette av en uke til en tur i norges villmark. Problemet er at jeg ikke greier å bestemme meg for hvor jeg skal dra.

Jeg er fra drammens-regionen, så jeg ser primært for meg at turen blir lagt i området Trondheim og sørover. Kunne tenke meg en tur med dagsetapper på 4-6 timer, hvor jeg kan legge inn en hviledag. Evt gå inn til et fint område, for å bruke dette som utgangspunkt for dagsturer til topper o.l.Henrik

Nerskogen.

Losjer på Kafeterian. Billig overnatting, verdens beste mat.

Et utall av dagsturer på 4-6 timer herfra, rett fra døra, feks Digerhøa, Brattskarven, Svarthetta.

Rett opp ligger Trollheimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke så mye om hvordan du vil dra på tur. Telt? Hytte? Merka løyper? Egne valg?

Vil uansett anbefale Femundsmarka. Hvis du unngår Røavassdraget og området rundt Røvoltjønna-Krokethåen unngår du også køen.

Et fantastisk naturområde med ok fiske. Området mellom Røa og Mugga er flott. Dessuten mange åpne koier som er utrolig trivelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikket en del på kart (gule sider :D) i det siste. Er det noen som har peil på hvor lang tid det tar å gå fra der fergen stopper ved Røa i femunden - Langeggtjønnan - Muggsjøen - ned Mugga og over til Synnervika der ferja har endestasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.