Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass i høyden


Aalstad

Anbefalte innlegg

Annonse

Som du er inne på, er det vel kombinasjonen av høyde og tempratur som avgjør hva man bør velge.

Da vi var på Aconcagua for et år siden, brukte vi både gass og bensin helt opp til 6000 meter, og begge deler fungerte greit (uten at vi foretok noen nøyaktig måling av hva som var mest effektivt). Men vi hadde nok ikke noe særlig under 10 kuldegrader på den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gass funker bra både i høyden og under 0 grader. Jeg har prøvd gass ved tre anledninger over 5000m og det funket helt greit. Jeg tror det kaldeste var -5/-10 i 5600m høyde. Man må selvfølgelig bruke en 4-sesongsblanding. Videre bør man varme opp gassboksen før den brukes ved å ha den på innsiden av jakken eller nede i soveposen. Hvis man bruken brenner'n over lengre tidsrom, eks. til snøsmelting, kan man gjerne bytte på mellom to gassbokser. Ellers gjelder det å bruke en vindskjerm (også når man fyrer i forteltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen langtidsplaner om toppturer i utlandet, og søker derfor info om begrensninger ifm bruk av gass som brensel..

Andreas

Har du slått fra deg å krysse den lille øya litt lengre vest for oss neste år, Andreas?

Erik, syns du gass funker like greit som bensin i 5' meters høyde i 5-10 kuldegrader?

Tenker matlaging, evt gjøre snø til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe neida, jeg skal fremdeles tusle over isbiten.

Men man må jo ha mer enn en ball i lufta om gangen :roll:

Det er tur til alpene og kanskje mont blanc som lokker. Det er en tur jeg kanskje får lurt med madammen på!

A

Godt å høre!

MB høres ut som en tur "selv kvinder kan bestige"..... (lett omskrevet fra mannsjåvinistene på 1800 tallet) :roll:

Du får evt lokke med noen fine aftener med god røvin i franske småbyer etterpå vettu.

Masse koselige steder fra Chamonix til Nice bla, såfremt dere kan fransk da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bensin opp til 6000 meter (Camp Kolera) på Aconcagua for snart et år siden. Det tok laaang tid å smelte snø i den høyden. Ser at Field Touring bruker gass over BC på sine 8K-turer i Himalaya. Det er et ganske klart signal. Har også lagt merke til at franskmenn bruker gass i Alpene - antakelig ikke bare fordi det er mindre søl.

Mvh. Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

post-14-133474595305_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal støte på et par høytliggende fjellrygger ca i feb.med 3 stk på laget.(Hurrungane)

Vil gjerne ha gass p.g.a.høyt energiinh./gram og minimalististisk telt.ER dette døfødt,og hva heter 4 sessongers gass?

Fiiiin patent på forvarming er i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dødfødt, men jeg anbefaler absolutt et system hvor gassboksen er med ventilen ned når den er i bruk. Den flyktige drivgassen slipper ut først om den står andre veien og fungerer typisk bare i 5 *C og mer. Forvarming er selvsagt mulig, men kaldt såklart... Gassboksen trenger varme når butanet "koker", og når gasstrykket synker. Opp ned kan man drive så kaldt man bare vil omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den ultimate primusen for høye og kalde fjell (over 5000 moh. og under 12 blå) er dessverre enda ikke laget (tror jeg).

Foruten å klare (i) høyden og kulden, bør den være (ii) sikker i bruk (driftsikker og brann/eksplosjonsikker), (iii) energieffektiv, kunne (iv) henges opp (i telttaket)/være stabil, og (v) tåle en del vind.

Jeg er ikke imponert over bensinbrennere (multifuelbrennere) i høyden (lang oppvarmingstid), og de er ved lekkasje livsfarlige.

Dermed gjenstår gass. I praksis er det en blanding av butan, isobutan og propan som brukes ved koking under null grader. Propan som tåler kulde best (minus 43C) kan ikke brukes alene av trykkmessige årsaker og må således blandes med butan (ca 0C) og isobutan (minus 12C). Dette fører til at man må bytte boks før alle gassen er ute (kun 35% av blandingsgassen utnyttes)- fordi butan ikke kan nyttiggjøres under 0C.

Inntil nylig fantes ikke et system der butan (og tildels isobutan) kunne nyttiggjøres under riktig kalde forhold. Jetboil har nå løst dette ved å lage et rent og sikkert system for forvarming av gassen (som vi gjør i parafinbrennere) som sammen med å snu gassboksen på hodet (med åpningen ned) gjør at all energien (alle typer gass) kan nyttiggjøres. http://www.jetboil.com/files/Helios%20Tech%20Brief.pdf

Ulempen med dette systemet er at det til forskjell fra Jetboils andre produkter og MSR sitt energieffektive Reactor ikke kan henges opp og veier oppunder kiloen. http://www.jetboil.com/products/cookingsystems/helios

http://www.msrgear.com/stoves/reactor.asp

Utfordringen nå er for produsenter som Jetboil, MSR og andre å utvikle en (a) opphengbar primus på under 750 gram som på en sømløs og driftsikker måte integrerer kjele, brenner, effektivt vindskydd og varmeveksler, gassboks (med åpning ned) og et gassforvarmingssystem i en og samme enhet.

Inntil så skjer synes valget å stå mellom (:) Jetboils Helios-system (kan ikke henges opp, er litt tungt) under kalde og høye forhold, eller © Jetboils Personal Cooking System/MSR Reactor hvis man klarer seg uten gassforvarmingsteknologien.

Innenfor løsning c kan man kompensere for mangelen på forvarmingsteknologi ved å legge gassboksene i soveposen eller i dunjakkelomma en tid før bruk. Når primusen fyres og henges opp vil også butanen og isobutanen i gassboksen kunne nyttiggjøres når temperaturen i teltet stiger.

a-løsningen (den som enda ikke er fullt ut implementert) vil fjerne behovet for slik forvarming, og kunne settes rett på snøen i ytterteltet om man ikke er komfortabel med å ha en primus hengende i teltet.

Tar gjerne imot kommentarer/korrigeringer på dette innspillet - særlig fra folk med fyringserfaring over 5000 moh.

Det siste man ønsker i kald høyde er en primus som fusker eller helt slutter å virke, flammer opp, eksploderer, bruker energi ineffektivt, er en velte-petter, blåser ut, eller er tung.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er ikke dødfødt, men jeg anbefaler absolutt et system hvor gassboksen er med ventilen ned når den er i bruk. Den flyktige drivgassen slipper ut først om den står andre veien og fungerer typisk bare i 5 *C og mer. Forvarming er selvsagt mulig, men kaldt såklart... Gassboksen trenger varme når butanet "koker", og når gasstrykket synker. Opp ned kan man drive så kaldt man bare vil omtrent.

Kjempetips dette :? .

Men når det likevel er så kaldt at gassboksen trenger å varmes litt, har jeg en uprøvd idè :D :

Hvis man tenner på litt oppfyringspasta direkte på gassboksen, vil man få varme i boksen på en litt mer komfortabel måte enn å putte den under genseren.

Vil tro at dette funker greit så lenge gassen ikke overvarmes(ser selvfølgelig muligheten for at den kan gå i lufta).

Noen som har prøvd :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på brannkurs for noen år siden, og brannmannen demonstrerte hva som skjer når en slik gassboks varmes opp til den eksploderer. Bunnen på boksen er konstruert slik at den popper utover når den blir for varm - men da er det ikke så lenge igjen før hele sulamitten går i lufta :D

Hvis du er beredt kan du sikkert varme boksen så det jomer etter, men vær nå klar til å kaste den til dundas så fort bunnen popper ut :evil:

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gassbrenner året rundt. Når det er kaldt: hjelper det godt å varme beholderen opp, snu den på hodet hjelper også. Da renner væska ut før den går over til gass. Får dermed utnyttet gassen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.