Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter-Finse


wawexels

Anbefalte innlegg

Annonse

Ville ikke satset på at RV7 er åpen. Gikk tre turer i området sist vinter. I jula gikk jeg fra Finse til Haukeliseter. (Fikk være med toget til Ål 2 juledag, selv om jeg ikke hadde plassbillett). Da var RV7 stengt nesten hele tiden. En tur i påskeferien med Dyranut som utgangspunkt. Da var vi heldige som fikk bli med kolonnekjøringen tilbake. Siste gang i mai, da jeg gikk Haukeliseter-Dyranut. Jeg ble hentet der. Vi fikk igjen bli med siste kolonne ned.

Når det gjelder tid en bruker over vidda er det ekstremt avhengig av vær- og føreforhold. Jeg brukte 4 dager (til Dyranut). Hadde stort sett kuling, tåke, regn og snø. Hadde det snødd mer hadde jeg brukt mye lengre tid. Mesteparten av strekningen Haukeliseter-Hellevassbu er kun kvistet i påsken (pga motstand fra grunneier). Brukt 3 timer på å finne Hellevassbu pga tåke (området var nedkjørt av snøskuterspor, sannsynligvis fra utleiehyttene til samme grunneier som nekter kvisting).

post-3635-133474595913_thumb.jpg

post-3635-133474595916_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt dem ut. Tok få bilder. Gikk alene, været var "dårlig" - altså ikke noe særlig til fotovær med pocketkamerat jeg hadde med. Men jeg legger ut noen her. De gir litt inntrykk av hva slags forhold du også kan støte på i april og mai.

Turen er kjempefin. Poengen med mitt første innlegg er at en under gode forhold godt kan gå over vidda på 4-5 dager, men under dårlige kan du bruke det dobbelte, selv om du ikke blir liggende værfast. Jeg gikk delvis med kortfeller, delvis tørrsmurning, litt klister og litt uten smurning. Med tåke, regn, nysnø (våt og tørr), og vindpakkete skavler går det ikke fort. Jeg hadde aldri vind over kuling, så framdriften ble ikke vesentlig bremset av vind. Jeg heller aldri store mengder med nysnø. Den var såpass våt at jeg ikke gikk gjennom. Annet enn problemene ved Hellvassbu hadde jeg heller ikke noe problemer med å finne løypa. En bør likevel alltid vite hvor en er (jeg hadde ikke med GPS). Dermed tar navigasjonen tid i tåka.

post-3635-133474595946_thumb.jpg

post-3635-133474595952_thumb.jpg

post-3635-133474595957_thumb.jpg

post-3635-133474595962_thumb.jpg

post-3635-133474595968_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Fimax,

tak for de ekstra billeder. Jeg forsøgte samme tur sidste år i februar, men blev nærmest blæst væk fra finse (med vindstød på 35 m/s = orkan styrke).

Desværre blev det ikke en lang tur (vi tog ned til Geilo og fortsatte ind mod Tuva), men vi vil gøre et nyt forsøg i påsken.

Så alle beskrivelser er meget velkomne.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.