Gå til innhold
  • Bli medlem

4 hjort på 19 sek


Zabel

Anbefalte innlegg

Han er helt sikkert en bedre skytter enn gjennomsnittet, men det er ikke poenget. Før man begynner å skyte på et nytt dyr, skal man være helt sikker på at dyret man har skutt på er dødt. Det er han ikke. Han sikter rett videre på nytt dyr, uten å ha et øye for de dyrene han har skutt på.

Svært mange som har vært på storviltjakt har opplevd at dyr som er felt reiser seg igjen. Her kunne det ha skjedd uten at han hadde registrert det engang, siden han var opptatt med å felle resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror faktisk denne jegeren har bedre kontroll på det han driver med enn mange andre jegere. Ikke minst fuglejegere som skyter etter fugl i flukt....

Hallo? :shock: Er det forbudt å skyte på fugl i flugt også nå eller? Hadde blitt jævlig mye jakthunder i Norge hvis du virkelig mener det her... At det går an, de største skivebomene er det vel du som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyter selv fugl i flukt og antyder slett ikke at det bør være ulovlig. Jeg prøver bare å peke på at de fleste som jakter (de fleste jakter rype) kanksje ikke bør rope for høyt når det gjelder skytinga på videoen. Det er vel en kjensgjerning at det blir en hel del skadeskyting under f.eks. rypejakt. Det er bare ikke så synlig. Å antyde at hjortejegeren bør bli fratatt børsa er etter min mening rimelig på trynet. Da er det svært mange jegere som bør bli fratatt børsa!

En kulturkrasj er vel også innblandet i denne saken. De som jakter for sportens skyld, gjerne "byfolk med penger", og de som faktisk har jakta som en del av husholdninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjensgjerning at det blir en hel del skadeskyting under f.eks. rypejakt. Det er bare ikke så synlig.

Enig med dette, men hadde vi fortsatt hatt bly hadde ikke dette vært et problem i så stor skala som idag. Det er vel på det rene at dagens ammunisjon ikke dreper like godt.

Å antyde at hjortejegeren bør bli fratatt børsa er etter min mening rimelig på trynet. Da er det svært mange jegere som bør bli fratatt børsa!

Bra! Han bryter ingen skrevne regler, ergo så gjør han det som han mener er rett i den gitte situasjon.

De som jakter for sportens skyld, gjerne "byfolk med penger", og de som faktisk har jakta som en del av husholdninga.

Slutt med offentliggjøring av rypetellinger, så slipper vi vestkantfolk fra Oslo som mener de eier alt med engang de har kjøpt terreng utenfor bomringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyter selv fugl i flukt og antyder slett ikke at det bør være ulovlig. Jeg prøver bare å peke på at de fleste som jakter (de fleste jakter rype) kanksje ikke bør rope for høyt når det gjelder skytinga på videoen. Det er vel en kjensgjerning at det blir en hel del skadeskyting under f.eks. rypejakt. Det er bare ikke så synlig. Å antyde at hjortejegeren bør bli fratatt børsa er etter min mening rimelig på trynet. Da er det svært mange jegere som bør bli fratatt børsa!

En kulturkrasj er vel også innblandet i denne saken. De som jakter for sportens skyld, gjerne "byfolk med penger", og de som faktisk har jakta som en del av husholdninga.

Det stilles noen andre krav til storviltjakt enn til rypejakt. Mener du at dette er god jakt? Hvis en elgjeger gjorde som dette i det jaktlaget jeg er med i, ville han fått ei kraftig skrape og hadde fått problemer med å få sitte på post igjen året etter..

Og en annen ting: Det er byfolk som også jakter for matauk. Er det ikke litt typisk bygdefolk å sette alle i byen i bås.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er "god jakt" kan sikkert diskuteres. Som du kan se i et tidligere innlegg skriver jeg at et av skudda ikke burde vært avfyrt. det skuddet som ble bom. Med unntak av det skuddet virker det på meg som om jegeren har bra kontroll på det han driver med. Jeg tror han i denne situasjonen har mer kontroll enn det svært mange jegere som skyter på f.eks en elg i trav har. (Om det er riktig å skyte på elg i trav er en annen sak, men det er mange som gjør det).

Når det gjelder det med byfolk skjærer jeg slett ikke alle over en kam, jeg skriver "gjerne byfolk med penger". Du er sikkert også enig i at en hel del av byjegerne jakter mest for sportens skyld, mens det for mange på bygda er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snodig diskusjon, dette...

Såvidt jeg har skjønt: angjeldende jeger har disse dyra på sin kvote...?!

Hvordan er det da...? Hvor lang tid må det gå mellom hvert dyr som blir skutt av de som er tildelt?

Antall dyr som blir skutt her burde vel ikke være tema engang!!! Det eneste man kan stille spørsmålstegn ved er om han burde skutt ett skudd til på dyr nr.2 før han fortsatte med å skaffe kjøtt til jaktlaget.... som jeg vel har nevnt før i denne tråden: man bør forsikre seg om at påskutt dyr virkelig er ferdig før man skyter på neste.... og kom ikke her med at vedkommende jeger er så forbasket god til å skyte... mulig han ER det, men han BOMMER nå på 4.dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jakter elg, i forhold til mine erfaringer er at de ville skutt på ku og kalv om de hadde hatt det på kvoten. Vil tro de aller fleste hadde gjort det og det blir jo det samme, veldig mange elgjegere som er uenig med deg her tror jeg.

Jeg er ikke storviltjeger selv, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jakter elg, i forhold til mine erfaringer er at de ville skutt på ku og kalv om de hadde hatt det på kvoten. Vil tro de aller fleste hadde gjort det og det blir jo det samme, veldig mange elgjegere som er uenig med deg her tror jeg.

Jeg er ikke storviltjeger selv, bare så det er sagt.

Mange gjør det, men de fleste? Selv har jeg i hvert fall aldri skutt to dyr samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de fleste, mener jeg de fleste jeg har snakket med. Tror ikke det er uvanlig at det skytes to dyr nei. Dette kan jo også være litt DN`s feil, siden vi i Norge har elgjakten over kortere tid enn flere andre steder. Litt må vi jo også tåle mener jeg.....

Tror det er mange som skriver her at de er 100% etisk riktig i egne øyne osv... Mener likevel at flere her ville gjort det samme. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: hva er galt med å skyte flere dyr så lenge man har dem på kvoten?! Blir da vel ikke mer etisk etter hvert som tiden går mellom hvert dyr som blir skutt!!!!!!! Det som er viktig, som jeg tror de fleste er enige om, er at man er SIKKER på at det ene dyret er DØDT før man løsner skudd mot det neste... ettersøk på flere dyr samtidig kan ikke være noen drømmesituasjon... ettersøk i det hele tatt er jo for såvidt et mareritt...

Når det gjelder eksempelet med elgku og kalv så er det vel ofte slik at jegeren skyter kalven og sparer mora, fordi kalvførende kyr er en ressurs som jegeren ønsker å spare... problemet er bare at neste gan jegeren møter kua, og den er aleine, så skyter han den likevel og tror det er ei "gjeldku"... Men det er vel en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktetikk og jaktkvote er ikke det samme...

Skjønner selvfølgelig det... jeg har da jakta i masser av år, og tror da min jakt er så etisk som den kan bli... om det å ta liv kan kalles etisk.. 8)

Men spørsmålet må jo da bli: hvor lang tid skal det gå mellom hvert dyr man feller før du kaller det etisk..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Men spørsmålet må jo da bli: hvor lang tid skal det gå mellom hvert dyr man feller før du kaller det etisk..... :roll:

Det syns jeg er svært enkelt å svare på. Når et skudd er felt og dyret er konstatert dødt kan man felle igjen.

Er kansje lett å være påståelig når man er så fersk jeger som jeg er, men trenger ikke fore jaktmotstandere med argumenter heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner selvfølgelig det... jeg har da jakta i masser av år, og tror da min jakt er så etisk som den kan bli... om det å ta liv kan kalles etisk.. :twisted:

Men spørsmålet må jo da bli: hvor lang tid skal det gå mellom hvert dyr man feller før du kaller det etisk..... :D

Jeg betviler ikke at du driver en etisk forsvarlig jakt. Jeg mener vel at det ikke er et fast antall sekunder, men en konstatering av sikkert avlivet vilt. Hovedprinsippet er at man ikke skal påføre dyret unødig lidelse, og det er derfor man skal forvisse seg m at dyret er dødt før man starter påskyting av et annet dyr.

Forøvrig mener jeg at det ikke er noe etisk uforsvarlig i å drive jakt (på riktig måte). Det er langt mer etisk riktig å spise dyr som har levd sitt liv i det fri, enn å ale opp dyr på bås. For eksempel brukes nesten alt kornet som produseres i Norge til dyrefor. Man putter 10 ganger energimengden inn i en kalv som den slaktevekten man får igjen... DER har i alle fall jeg et etisk problem.. Hadde det vært praktisk mulig ville jeg ha unngått "oppdrettskjøtt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange reagerer negativt på denne Hjortejakta, grunnen til det skyldes uerfarenhet med felling av hjortedyr.

Det eneste som er gjort galt her er at videoen er lagt ut på nettet.

Dere kan godt kjefte for det bomskuddet som gikk over ryggen på kolla, dette ser jeg på mer som et uhell, desuten får ho smellen rett etterpå... Alle dyr som er påskutt har fine skuddreaksjoner, dette ser en om en har litt erfaring med jakt på hjortevilt.

Holdet her er vistnok 30 - 40 meter, og et kamerabilde viser bare et begrenset område, jegeren har et helt annet bilde av situasjonen enn oss andre som sitter forran pc'n.

Det beste er å avslutte denne skitkastertråden, den har versert på andre forum også på akkurat samme måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan godt kjefte for det bomskuddet som gikk over ryggen på kolla, dette ser jeg på mer som et uhell, desuten får ho smellen rett etterpå...

Javel, alle kan bomme, men å bomme her sier jo kanskje litt...

Er ikke holdet så kort og forholdene perfekte? Eller legges "lista" uforsvarlig høyt, og dermed kritikkverdig jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange reagerer negativt på denne Hjortejakta, grunnen til det skyldes uerfarenhet med felling av hjortedyr.

Det eneste som er gjort galt her er at videoen er lagt ut på nettet.

Dere kan godt kjefte for det bomskuddet som gikk over ryggen på kolla, dette ser jeg på mer som et uhell, desuten får ho smellen rett etterpå... Alle dyr som er påskutt har fine skuddreaksjoner, dette ser en om en har litt erfaring med jakt på hjortevilt.

Holdet her er vistnok 30 - 40 meter, og et kamerabilde viser bare et begrenset område, jegeren har et helt annet bilde av situasjonen enn oss andre som sitter forran pc'n.

Det beste er å avslutte denne skitkastertråden, den har versert på andre forum også på akkurat samme måten...

For det første: jeg har da noen års erfaring med felling av hjortedyr....

For det andre: synes det var flott at denne videoen ble lagt ut som bakgrunn for en diskusjon om jaktetikk...

For det tredje: selvfølgelig kan man se på et bomskudd på 40 meter som et uhell, men det viser at man ikke kan ta noenting for gitt i en jaktsituasjon, uansett hvor god man er til å skyte

For det fjerde: er det skittkasting å stille kritiske spørsmål når man får presentert en sånn situasjon....

For det femte: hadd sannsynligvis skutt mer enn ett dyr selv i en tilsvarende situasjon.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for hvem?

Dette gjelder jegerstanden i Norge, dette er et åpent forum hvem som helst kan lese.

Det beste for jegerstanden er at sånne saker slipper å bli gjenstand for ukvalifisert synsing og meninger av bedrevitere.

Jeg er jeger og har tenkt å fortsette med det.

Derfor vil jeg forsvare mot urettmessigheter som blir forfektet på jegere som ikke har anledning å forsvare seg.

Lompa skrev:

Mitt poeng er bare at man skal forvisse seg 100% at dyret er dødt før man skyter på et nytt. Dette synder han mot.

Her kommer du Lompa med en påstand, du hevder at jegeren synder! hvor mange skuddreaksjoner har du observert på hjortedyr?

Å hvordan er du kompetent til å si at dyra trenger flere skudd for å dø, enn det de har fått?

Du er ute å kjører her Lompa, med en sådan påstand...!

Og jeg "ser" at påstanden din er feil...!

Jeg har erfaring nok til å si at alle påskutte dyr her viser skuddtegn til dødelig treff.

Den som skyter vet også mer om situasjonen enn noen andre...

Hvis flere lurer på hvofor jeg reagerer på tråden, ber jeg: les den på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jegerstanden i Norge, dette er et åpent forum hvem som helst kan lese.

Det beste for jegerstanden er at sånne saker slipper å bli gjenstand for ukvalifisert synsing og meninger av bedrevitere.

Jeg er jeger og har tenkt å fortsette med det.

Derfor vil jeg forsvare mot urettmessigheter som blir forfektet på jegere som ikke har anledning å forsvare seg.

Lompa skrev:

Mitt poeng er bare at man skal forvisse seg 100% at dyret er dødt før man skyter på et nytt. Dette synder han mot.

Her kommer du Lompa med en påstand, du hevder at jegeren synder! hvor mange skuddreaksjoner har du observert på hjortedyr?

Å hvordan er du kompetent til å si at dyra trenger flere skudd for å dø, enn det de har fått?

Du er ute å kjører her Lompa, med en sådan påstand...!

Og jeg "ser" at påstanden din er feil...!

Jeg har erfaring nok til å si at alle påskutte dyr her viser skuddtegn til dødelig treff.

Den som skyter vet også mer om situasjonen enn noen andre...

Hvis flere lurer på hvofor jeg reagerer på tråden, ber jeg: les den på nytt!

Jeg synes vel det er noe "harry" å komme inn i denne tråden , kalle den for skitkastertråd, hevde din mening for så å nær forlange at den skal avsluttes etter at du har sagt din mening.

Det er vel få som her inne har hevdet at jakt skal avikles heller, det er ei heller riktig av deg at jegere generelt blir urettmessig angrepet, det de fleste reagerer på er denne spesifikke filmen. Litt pussig at du føler deg angrepet selv som medlem av jegerstanden p.g.a. dette.

Det folk, jegere og andre, har reagert på er skuddhastigheten og derav den potensielle muligheten for skadeskyting. Det gikk bra, men det skyldes nok ikke bare en "veldig dyktig skytter". Etter min mening skulle nok jegeren her ha besinnet seg i alle fall med ett av skuddene.

Min personlige mening er at jakt er helt ok, men at denne filmsekvensen viser at jegeren har et tvilsomt forhold til jaktetikk.

Bare så jeg slipper noen misforståelser og urimligheter, jeg jobber med trening av jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.