Gå til innhold
  • Bli medlem

pakking/lasting av pulk?


Anbefalte innlegg

Har endelig fått meg pulk og lurer på hvordan den best kan pakkes mht. vektfordeling. Har søkt både tråder på Fjellforum og på nettet, men, fant kun artikler som var myntet på hunder. Spørsmålet mitt er: Kan noen fortelle meg hvordan dere pakker pulken ?

Det hadde vært til stor hjelp.

(Pulken det dreier seg om er en Fjellpulken Snerten (118 cm) med standard sele og drag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret mitt gikk mest ut på stabilitet på selve pulken.

Det skal også tilføyes at jeg bruker Parispulk med egenlagd stangdrag med tau inni,

hvilket gjør at jeg ikke har det problemet du her spør om, da det er fleks i rørdraget mitt.

Dersom du laster mye tyngde bak vil bakenden av pulk skjene ut i skråli (traverser), laster du for mye tungt foran vil den grave seg ned.

Så en jevn fordeling av vekt er fint å få til, er ikke det mulig, last det tyngste mot midten av pulk.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visst være litt fjæring både for- og bakover i draget til Fjellpulken.. Om det er til noe hjelp gjenstår å se.

Takk for forklaringen av vektfordeling. Synes det rimer bra.

Flere synspunkter vedr. lasting av pulk?

Den fjøringa i draget fungerer!

Sjølv pakkar eg brennstoff fremst. Telt og sovepose i midten og maten bakerst.

Dersom eg innvilgar meg luksusen med oppblåsbart liggeunderlag, ligg det på toppen, ferdig oppblåst i stoltrekk. Det er i alle fall luksus i pausene. Liggeunderlaget gjer også at pulken vert så brei på toppen at han ikkje trillar heilt rundt når han veltar.

Spaden ligg ein eller annan stad mellom soveposen/teltet og liggeunderlaget.

I sekken som også fungerer som sele, har eg utstyr for småturar, inkludert maten som skal etast i løpet av dagen. Då er det bare å klipse av seg pulken, så er eg klar for topptur eller noko liknande, utan å måtte pakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått til løsninga med trekkbelte og ryggsekk?

Det er fabrikksydde ringar til pulkdrag på hoftebeltet på den store pakkrammesekken min :)

Sekken er sjølvsagt langt større enn nødvendig, men utan noko særleg vekt i han, gjer det jo ikkje så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om D-ringer gir generende slakk eller ikke. Har ikke prøvd noe annet. Har vært i kontakt med Acapulka fordi jeg gjerne ville bruke sele og belte ifra dem hvis det passet til Fjellpulkendraget. (Har en til tider løen rygg.) De mente at det skulle gå fint, da de også satset på karabinkroker og D-ringer. Det er ikke dermed sagt at den løsningen er opplest og vedtatt. Synes det var en god ide å tenke nytt her. Det eneste er at det må være noe som er kjapt og greit å koble til/fra. Noen forslag?

Artig side den skipulk.com. Det var mye info der.

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående D-ringer: skipulk.com lister opp ett av de viktigste detaljene for å dra pulk godt, er å ha minst mulig slark i festepunktene. D-ringer vil gi en del slark?

D-ringar gjev sjølvsagt litt slark, men det er nå D-ringar som vert brukt, i alle fall på draga til Fjellpulken.

Ein annan ting er at eg ikkje er heilt enig i at minst mogleg slark er viktig. I nedoverbakke og ellers i stor fart og fast snø er det nok best med minst mogleg slark. I oppoverbakke spelar det ingen rolle.

På flatmark og ellers i liten fart eller litt lausare snø, er det bare kjekt med litt slark. Det gjer det lettare å svinge. Og ein får ein meir naturleg og ledig gange, ettersom ein ikkje er så fastspent til pulken. Under slike forhold ville eit taudrag vera det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående D-ringer: skipulk.com lister opp ett av de viktigste detaljene for å dra pulk godt, er å ha minst mulig slark i festepunktene. D-ringer vil gi en del slark?

Vet ikke om D-ringer gir generende slakk eller ikke. Har ikke prøvd noe annet. Har vært i kontakt med Acapulka fordi jeg gjerne ville bruke sele og belte ifra dem hvis det passet til Fjellpulkendraget. (Har en til tider løen rygg.) De mente at det skulle gå fint, da de også satset på karabinkroker og D-ringer. Det er ikke dermed sagt at den løsningen er opplest og vedtatt. Synes det var en god ide å tenke nytt her. Det eneste er at det må være noe som er kjapt og greit å koble til/fra. Noen forslag?

Artig side den skipulk.com. Det var mye info der.

Flere innspill?

Jeg har til tider brukt nylonbånd med klipslås ca. 15 cm. lange, i stedet for karabiner til å feste drag til hoftebelte.

Disse har en bruddstyrke på opptil 210 kg. Har ikke vært med på at de svikter. Litt mer styr å hekte av og på når man har på votter.

Fordelen er at man kan regulere stramming og lengde.

Har tidligere brukt vanlige klatrekarabiner, med Nansen sekken vil jeg bruke noen mindre karabiner eller nylonbånd.

Har altså med både karabiner og nylonbånd med klipslås.

Ang. reparere drag, har man pulk har man plass til tau og ikke minst: Gaffateip.:roll: Har alltid med meg noen gode meter med gaffa rullet rundt en liten pappskive, ja.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne velge hvor mye slakk det skal være imellom drag og belte høres lurt ut. I mye svingete og kupert terreng kan det vel være lurt å ha litt mere bevegelse(slakk) enn midt på den østlige hardangervidda. Lurt.

Gaffateip står herved på handlelista. Er det spjelking med rør/pinne e.l. som er den mest effektive metoden å skjøte draget på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tilgjengelig avstiver av noe slag så er jo spjelking å foretrekke.

Hvis ikke, bruker man tau i stedet og knyter samt teiper dette med gaffa.

Har alltid med minst 10 meter flaggline, kan brukes til mangt. Billig og sterkt tau som tåler fukt.

Tauverk ment for bruk i seilbåt egner seg også godt.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, dette. Ute i felten skal det primært funke. Bytte ut deler i draget kan man gjøre hjemme. Ser forresten at Fjellpulken selger løst både for- og bakdel av det sammenleggbare draget sitt komplett med popnagler. Ser at du har en Nansensekk. (Går og sikler litt på en 80 el. 100L Nansen.) Alt til sin tid.

Noen tips vedr. pakking av drivstoff(Bensin) til primus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pakking av bensin må man ikke bomme på!!! Det enkleste er å rulle flasken(e) inn i liggeunderlaget. Ikke i midten, fordi at da kan de gli ut, men rull det en gang før du legger flasken i med korken opp. Stram så rundt med strammebånd. Medfølgende strikker funker jo ikke uansett. Fest det loddrett på sekken hvis du bruker det som dragsele. Har opplevd flere ganger at trykk i flaskene presser bensin ut hvis de ikke fraktes loddrett både med Sigg og Rast flasker. Et tips er å bruke disse halvliters plastflaskene som man kjøper brennevin på polet i. Disse er det jo litt flex i så de vil ikke lekke på samme måten. Ta så med en liten brennstoffflaske til selve fyringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv min første tur med pulk. Vi hadde lånt hytta til bedriften og jeg hadde med hele fæm oppover på fjellet. Vel framme måtte vi gå på ski frem til hytta og plukke opp pulken og deretter måtte far selv returnere til parkeringa og plukke opp resten av bagasjen. Kona hadde deltatt aktivt med pakkinga så det ble 3 turer frem og tilbake for far.... Hvertfall, jeg traff en hyggelig villmarksgjeng med Huskys i alle slag på parkeringa og ble stående og prate litt med dem før jeg drog avgårde med fullt oppakka pulk.

Men ok, jeg husker hvertfall at jeg lærte hvordan jeg IKKE skulle pakke pulken. Jeg dro oppover bakkene som en gærning og tok meg fullstendig ut på første turen, det var endel oppoverbakker. Jeg hadde alt for mye i pulken og den fungerte vel snarere som plog istedet for pulk..... Når jeg tok meg en pust i bakken visste det seg at villmarksgjengen hadde kommet frem allerede, pakket ut og satt bikkjene i bånd og satt utenfor hytta nå og nøyt finværet. Når dem fikk øye på meg, knallrød i ansiktet og fullstendig utkjørt, så holdt dem på å le seg helt forderved :arrow: Sjelden har jeg følt meg så flau. Jeg bare hilste og kjørte på videre i bakken.

Neste tur sørget jeg for å få pakket litt mere normalt slik at jeg kunne holde en verdig stil oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos motbakkar. Eg har hatt stor glede av å gå med trugar (Solide moderne trugar med kraftig stegjern) i dei brattaste motbakkane (opptil 200 høgdemeter og 28% stigning). Erfaringa mi er at dette er ein god del lettare å dra pulk med enn ski og feller, sjølv om trugene vert ekstra last på pulken resten av turen. Som ekstra bonus har eg trugene som sikkerheit i tilfelle skiknekk, sjølv om eg ikkje reknar med å knekke ski att før i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker pulk for å slippe å bære for mye vinterstid. Ikke for å laste spesielt mye. (Har en kranglete rygg.)

Er 25 - 30 Kg passe i en pulk av denne størrelsen?

Har også hatt med truger på pulktur. Mest som "nødbrems" i bratte isete utforbakker. Og det fungerte veldig bra.

Har noen Atlas i 10-serien. Helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt gikk mest ut på stabilitet på selve pulken.

Det skal også tilføyes at jeg bruker Parispulk med egenlagd stangdrag med tau inni,

hvilket gjør at jeg ikke har det problemet du her spør om, da det er fleks i rørdraget mitt.

Dersom du laster mye tyngde bak vil bakenden av pulk skjene ut i skråli (traverser), laster du for mye tungt foran vil den grave seg ned.

Så en jevn fordeling av vekt er fint å få til, er ikke det mulig, last det tyngste mot midten av pulk.

Mvh

Martin

Gått til anskaffelse av Paris-pulk no.2 idag. Er det mulig å laste opp bilder/diagram av hjemme-mekket drag, eller beskrivelse? Ser på nettet det er mange varianter. Tau-drag var kronglete på den forrige før det gikk hull i den. Forresten festet draget via ovale-krabs, funket ok, men neppe ideelt. Paris veltet ofte i skrå terreng her på vestlandet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått til anskaffelse av Paris-pulk no.2 idag. Er det mulig å laste opp bilder/diagram av hjemme-mekket drag, eller beskrivelse? Ser på nettet det er mange varianter. Tau-drag var kronglete på den forrige før det gikk hull i den. Forresten festet draget via ovale-krabs, funket ok, men neppe ideelt. Paris veltet ofte i skrå terreng her på vestlandet.. :P

Hei.

Diverse løsninger for drag til Paris er beskrevet og avbildet her, bl.a. den løsningen jeg har laget:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7981&highlight=

Har strammet inn løkkene som karabin/nylonbånd til hoftebelte er festet i for å minske napping. Kontruksjonen er enkel å lage, har få deler og er svært enkel å reparere.

Send meg en PM om det er noe du lurer på.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.