Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av Pulk til hund


Koie

Anbefalte innlegg

Nå har vi tatt valget av å skaffe oss en pulk til vinteren, fortrinnsvis en pulk fra fjellpulken. Pulken skal brukes på standard turer i fjellet og fordi jeg er innehaver av en sibirsk husky hanne er det naturlig at bikkja skal få lov til å trekke med hundedrag.

Hvilken modell skal jeg velge? De tradisjonelle modellene som birken og veteran begynner å bli byttet ut med noe modeller på www.fjellpulken.no Hva er best? Ønsker ikke å betale mer enn 4000 med drag inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bikkja (vorster) til å trekke pulken på turer. Nomesele/pulksele får du kjøpt på nærmeste hundebutikk.

Ellers til tur trekker den Fjellpulken Veteran Mod. 203 med dette draget http://www.fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=12&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=18. Ikke la den trekke for tungt om den ikke er vant med å trekke! Og den må få et positivt syn på det å trekke pulk, uten tull eller skremmende opplevelser.

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

nå har jeg ikke selv erfaring med denne pulken, men det virker som om

Fjellpulken Art 202 X-Country 130 Turpulk

vil være et godt alternativ til den bruken du beskriver. En tyngde på selve pulken på 4.5 kg. er slettes ikke så galt.

Selv bruker jeg en Parispulk med et egenlagd drag som hunden min og jeg kan veksle mellom å bruke.

Når det gjelder trekksele ville jeg anbefale nome/kombisele fra Kennel. Denne kan brukes som trekksele ved snørekjøring og som sele ved trekking av pulk. Den har også dobbels stolpe foran, ikke enkel, slik at selen sitter godt på hunder med forholdsvis fremspringene brystben.

Mvh.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at Birken og veteran (som jeg vurderer) er på vei ut av markedet og erstattes av X-country-serien.

"Fjellpulken Xcountry er vår flotte, nye turpulk serie. Denne tar over for våre gamle modeller, som mange kjenner som Snerten, Birken og Veteran.

I forhold til mål og vekt er pulkene i Xcountry serien lik med de utgående modellene. Den store forskjellig ligger på det nye og moderne designet, samt en del praktiske løsninger som man ikke fant på de gamle modellene."

Tror dere prisen vil falle etterhvert siden denne serien er helt ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min Fjellpulken Xcountry 118, som har tatt over for snerten, i posten i dag. Xxl selger dem komplett med drag og sele til 2999,- :roll: Kan nesten ikke vente på at snøen kommer så jeg får prøve den:)

Blir litt forvirret her, og lurer på om det er den gamle eller nye utgaven de selger. Navnet skulle tilsi den nye serien (X-xountry), mens bildet viser den gamle modellen. Hvilken av dem er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret her, og lurer på om det er den gamle eller nye utgaven de selger. Navnet skulle tilsi den nye serien (X-xountry), mens bildet viser den gamle modellen. Hvilken av dem er det?

Jeg kjøpte i den tro at det var den gamle modellen de solgte så billig så jeg ble ganske så overraska når det var den nye modellen som kom i posten :D Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe den nye modellen, men jeg tenkte at det fikk heller være og bestillte fra Xxl siden jeg synes prisen var så fin. At det var den nye typen gjorde dagen min :D Men jeg må innrømme at pulken ikke er større enn det som trengs ser jeg, men jeg ville ikke ha så stor pulk heller siden jeg må få den med i bilen, får vel pakke litt i en ryggsekk i tillegg om det trengs på de lengste turene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i den tro at det var den gamle modellen de solgte så billig så jeg ble ganske så overraska når det var den nye modellen som kom i posten :) Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe den nye modellen, men jeg tenkte at det fikk heller være og bestillte fra Xxl siden jeg synes prisen var så fin. At det var den nye typen gjorde dagen min :D Men jeg må innrømme at pulken ikke er større enn det som trengs ser jeg, men jeg ville ikke ha så stor pulk heller siden jeg må få den med i bilen, får vel pakke litt i en ryggsekk i tillegg om det trengs på de lengste turene :)

Det ble ikke mindre fristende å bestille nå :roll: Jeg synest størrelsen virket passe, helt uten å ha sett den. Har en 90L sekk, og denne rommer vel ca 2 slike i innhold (185L). Kommer ikke til å bruke den før neste vinter, men vurderer å invistere nå. nå står det da på Fjellpulken sine sider at 118 (altså nyeutganven) koster NOK 3 298,00 inkl. mva, så det kan vel hende at xxl faktisk kan selge denne for 3 lapper, selv med drag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes jeg gjorde eit kjempekjøp hos Xxl på pulken :wink: Regner med at pulken blir brukt mest på helgeturer så da er den stor nok:) Det blir sikkert noen ukesturer og, men jeg regner det går bra, har jo gått ukesturer med sekken min på 100 liter og nå har jeg jo 85 liter mer i pulken :) Det er bare snøen som mangler no så jeg får prøvd den, sjelden skiføret kommer før juletider her på nordvestlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.