Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpenkort


Zabel

Anbefalte innlegg

Kjøpte tidlig i høst min første hagle, men lurer hvordan det er med våpenkort. Har forstått det slik at jeg får tilsendt dette fra politiet når butikken jeg kjøpte hagla i har sendt papirene mine tilbake til politiet? FIkk beskjed om å bruke min gjenpart av våpentillatelsen som midlertidig våpenkort. Jeg har ikke mottatt noe våpenkort ennå, og det har jo gått noen måneder siden jeg kjøpte våpenet.

Hvordan fungerer dette? Noe jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar lang tid, ofte 2-3 måneder. Særlig førstevåpenet tok lang tid, husker jeg. Kommer vel egentlig ann på hvor mye de har og gjøre, og hvor du er i landet, eller kanskje hva de rett og slett gidder :? . Sikkert ikke topp prioritert :roll:

Kan hende man får litt fortgang i sakene hvis man maser litt, men det vil nok komme etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist eg kjøpte våpen måtte eg ringe å etterlyse våpenkortet (etter to/tre månders tid).

Fekk da beskjed om at våpenkortet var sendt men dei skulle sende eit nytt.

Meget betryggande å vite at det flyter eit våpenkort rundt med mitt navn, min adresse,

kor mange og kva for våpen eg har.... :roll:

Men politimannen eg snakka med forstod ikkje at det kunne være eit problem. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget betryggande å vite at det flyter eit våpenkort rundt med mitt navn, min adresse,

kor mange og kva for våpen eg har.... :roll:

Nå er det ett våpenkort per våpen, og det våpenkortet skal følge våpnet.. f.eks vis du låner det bort.

Det er slutt med våpenkort, med alle våpnene listet opp på baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Den butikken jeg stakk innom hadde skjemaet liggende. XXL, der jeg var innom, arrangerer jegerprøvekurs og det virker som de gjør gode penger på dette. De fikser da alt for de deltagerne som velger å kjøpe våpenet sitt der. De stikker innom politiet med en bunke skjemaer i ny og ne. XXL har virkelig tatt jakt på alvor i forhold til mange av de andre kjedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den butikken jeg stakk innom hadde skjemaet liggende. XXL, der jeg var innom, arrangerer jegerprøvekurs og det virker som de gjør gode penger på dette. De fikser da alt for de deltagerne som velger å kjøpe våpenet sitt der. De stikker innom politiet med en bunke skjemaer i ny og ne. XXL har virkelig tatt jakt på alvor i forhold til mange av de andre kjedene.

Jakt og fiskebutikken jeg jobbet i, hadde skjema liggende... å vi leverte en gang i uka søknadene inn til politiet.

Han ene som jobbet der, va arrangør for jegerprøvekurs... + vi solgte våpen og ammo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Den butikken jeg stakk innom hadde skjemaet liggende. XXL, der jeg var innom, arrangerer jegerprøvekurs og det virker som de gjør gode penger på dette. De fikser da alt for de deltagerne som velger å kjøpe våpenet sitt der. De stikker innom politiet med en bunke skjemaer i ny og ne. XXL har virkelig tatt jakt på alvor i forhold til mange av de andre kjedene.

Veldig off topic det jeg skal si nå :) Men Gsport har også mange butikker som er flinke på jaktutstyr. Jeg liker egentlig ikke Gsport, men når det gjelder våpen så synes jeg de har godt utvalg og fine priser :roll: XXL har jeg ingen erfaring med, da jeg har lang vei til butikkene deres... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en hagle priv og må omregistre den på meg. har ikk jeger prøven ennå men hvordan går jeg fram??

Noen TIPS????

For å kjøpe et våpen må du dokumentere et behov.. Dersom du ikke er registrert jeger har du ikke behov for hagle.. (ikke min, men politiets tolkning)..

Det du da kan gjøre er å melde deg inn i den lokale Jeger- og Fiskerforening, møte opp på leirduebanen deres,og dermed plutselig få behov for ei hagle til å øvelses- og konkurranseskyte med... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøpe et våpen må du dokumentere et behov.. Dersom du ikke er registrert jeger har du ikke behov for hagle.. (ikke min, men politiets tolkning)..

Det du da kan gjøre er å melde deg inn i den lokale Jeger- og Fiskerforening, møte opp på leirduebanen deres,og dermed plutselig få behov for ei hagle til å øvelses- og konkurranseskyte med... :roll:

Takk, oslo er jeg fra så det må jo finnes nokk av steder å melde seg inn.

alle vennene mine er jo på jakt mens jeg sitter m dama... det er jo noe jeg har hat lyst til i mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøpe et våpen må du dokumentere et behov.. Dersom du ikke er registrert jeger har du ikke behov for hagle.. (ikke min, men politiets tolkning)..

Det du da kan gjøre er å melde deg inn i den lokale Jeger- og Fiskerforening, møte opp på leirduebanen deres,og dermed plutselig få behov for ei hagle til å øvelses- og konkurranseskyte med... :)

Man må ikke være medlem i noen forening (men det er slett ikke dumt å være det). "Behovet" som må dokumenteres kan oppgis som lerdueskyting/øving for fremtidig jakt. Sånn skyting kan man gjøre privat, eller på komersiell bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enklete er vel å ta jegerprøven da burde det gå greit å få en godkjent søknad gjenom systemet hvis du har vert snil gutt..

Jegerprøven trenger du uansett hvis du skall gå på jakt lovelig så det er ingen grunn for å ikke ta den.

Jeg lurer også på hvor du har fått tak i en hagle uten godkjent søknad?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig hvis du finner et politi-/lensmannskontor som godkjenner våpenkjøp for trening til fremtidig jakt dersom du ikke allerede er jeger...

Det er ingen krav om å være eller skulle bli jeger for å gå på lerduebanen. På Løvenskioldbanen er det mange som skyter som aldri går på jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krav om å være eller skulle bli jeger for å gå på lerduebanen. På Løvenskioldbanen er det mange som skyter som aldri går på jakt..

Det stemmer det, men etter lovens bokstav er det bare to gyldige grunner til å skyte på leirduebane: 1. Du er jeger og vil trene eller 2. Du er medlem i NJ&FF eller Norges Skytterforbund og driver øvelses- og konkurranseskyting. Våpenloven anerkjenner ikke at noen av oss bare rett og slett synes det er gøy å skyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.