Gå til innhold
  • Bli medlem

Høstens vakreste eventyr (Gravdalstinden 31.10-01.11) Del 2


morten

Anbefalte innlegg

Annonse
Frekk posisjonering av en VE-25. Hører helt klart hjemme der. :wink:

Hehe, Erik! Det teltet hører hjemme akkurat der... Men Morten: er du fornøyd med det? Er jo et klassisk ekspedisjonstelt og mest brukt på ME. "Prøvde" det på torsdag, da det stod utstilt i butikken... Virket veldig stødig, stabilt og sterkt! Kanksje det blir et sånt om noen år??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Erik! Det teltet hører hjemme akkurat der... Men Morten: er du fornøyd med det? Er jo et klassisk ekspedisjonstelt og mest brukt på ME. "Prøvde" det på torsdag, da det stod utstilt i butikken... Virket veldig stødig, stabilt og sterkt! Kanksje det blir et sånt om noen år??...

Jeg lurer på om ikke Morten kjøpte teltet for å ha som kulisse på sine bilder fra godværsturer i Jotunheimen og ikke som tilfluktsrom når været slår seg skikkelig vrang. :wink:

Det er et sånt type telt man må gå ut av for å sjekke om det fortsatt blåser. Men det er litt synd at TNF har endret fargen/merking på den slik at den man får kjøpt i dag ser ut som en eneste stor TNF/Summit series-reklame. Den Morten har derimot tar seg meget ut godt ut på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilige stemninger det der! Kan tenke meg du knipsa noen hundre bilder på den turen, er jo bare så råflott når man kan oppleve noe slikt.

Kjedelig for trønderen, tipper han ikke angrer så rent lite.. han skulle jo egentlig bli med meg og Arne på Dovre også, men valgte heller en topp i vind og null sikt på søndag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at trønderen er meg :wink: ...

Jeg hadde egentlig plass i det teltet ved Gravdalstinden, men jeg måtte prioritere en Høstsoare på fredag med Gallamiddag og Storband og greier, og siden jeg var ganske lenge oppe på fredagsnatten fant jeg det best ut å ikke prøve meg på et maraton med Mayhassen og Arne. Endte derfor uheldigvis opp med en solotur på Geita og de nye toppene i 50 meter sikt og kuling i kastene.. Resten kan dere lese om senere..

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trønderen var nok askogvoll ja.

Erik: Joa liker VE25'n godt jeg, men har nok aldri testet den i en storm nei, er nok en godværsturist så langt det lar seg gjøre, men teltet ble faktisk kjøpt før fotointeressen kom for fullt, så det var nok ikke motivet. Dårlig med stormmatter på den versjonen jeg har.

500fjell: Vi brukte ikke tau på Smørstabbrean. Vi hadde med en stump og et par seler vi kunne brukt, men vurderte det aldri som risikabelt når sikten var god. Personlig ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å gått over Styggebrean uten tau nå, men det er en vurdering en må gjøre selv. Det er jo noen få sprekker der, og spesielt i dårlig sikt om man kommer utenfor optimal trasé kan det oppstå en litt større risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo etterhvert blitt mye bilder av Smørstabbtindane, men aldri har jeg vel sett de i et så eventyrlig vakkert lys! 8) Skal si denne tiden av året har noe helt eget å by på når det gjelder lys og farger. Morten har jo tatt noen bilder etterhvert, og det er ikke vanskelig å se at han vet å være på rett sted til rett tid, og greier å forevige naturen og fargespillet på en meget tilfredsstillende måte! Helt fantastisk Morten! :D

Og Øyvind, så fint at du til slutt fikk toppovernattingsturen din! Og med slik klaff! 8) Du var en smule bekymret ja, for om det ble noe mer turer i høyfjellet dette året da vi pratet sammen på siste pubkveld. Regner med at du svever høyt nå ja! :?

Ganske langt ut på stupkanten med fotenden på teltet, spesielt mtp. på at det var en solid overhengende skavl der.

Stilig teltplass! Godt ingen av dere måtte ut på natta for å slå lens i halvsøvne… :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått kvikksølv, vindstille, tørrsnø og vinterlys - kan det blir bedre? Klør nokke så <sensurert> etter å komme meg ut på ski igjen, snart 3mnd siden sist :roll: Må henge meg på superlativene her Morten, disse to sekvensene har sine gullkorn. Mange av bildene du har lagt ut her tidligere i høst sorterer definitivt på øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 005 er også en av mine favoritter fra turen, pga. den litt vridde snøkammen som snor seg som en lang linje innover i bildet og ender til slutt opp på Gravdalstinden. I en litt større versjon ville også menneskekrypet i det fjerne, for anledningen spilt av Øyvind, kommet klarere frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten - Strengt tatt trenger man ingen begrunnelse for å kjøpe en VE-25. Blir nesten som damer og sko. Plutselig er den kjøpt inn. :D

Carl F - hvis du vil ha råd om telt får du starte en tråd under Utstyr. Det er der alle teltjunkie'sene holder til. Nå som vinteren har kommet er folk sikkert klare for enda en tråd om vinter-/ekstremtelt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg svever på skyene nå Nils! :D

Det var litt av en opplevelse å komme ut av teltet på Gravdalstind på lørdags morgen å se en helt hvit og strøken Jotunheim.

Hadde holdt motet oppe nesten hele høsten, men først da jeg endelig var i ferd med å gi opp så gikk drømmen i oppfyllelse.

Sjøl om jeg er fornøyd har jeg lyst på mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.