Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur litt på trass (Skaget 02.11.08)


morten

Anbefalte innlegg

Bommer til besvær
Jeg og naboen la mer ambisiøse fjellplaner på hylla grunnet dystre værutsikter og satset i stedet på en skitur på Valdresflye.
Stod opp grytidlig og puslet en evighet på kjøkkenet før en lett forsinket nabo kom og plukket meg opp.
07.30 Garli, Beitostølen - Veien er stengt av bom. Tålmodig stiller vi oss opp foran bommen, men tiden sklir, dagen gryr uten at noen brøytebil dukker opp i bakspeilet. Kl. 8 gir et kjapt mobilsurf svaret: "RV 51 Valdresflye - Midlertidig stengt".
Vi må få til en tur da! Skiutstyr er alt vi har. Skaget er nærmeste alternative topp som frister (Innved Mugnetinden ser det guffent ut), så vi durer i hui og hast ned mot Heggenes og opp mot bomveien i retning Storeskag. 08.30. Automatbom, ikke nok mynt i hende, og ingen alternative (lovlige) måter å få åpnet bommen på. Neste trekk er å kjøre ned til Heggenes, vente foran YX stasjonen som åpner 9, skaffe seg mynt (og litt godteri i samme slengen), og så gjøre nytt forsøk.
Så omsider 10 over 9 sklir vi gjennom bommen.

Er det snø kan man gå på ski
Innover mot Storeskag er veien feid snøfri av vinden og det er lite som minner om vinter. Skaget ligger badet i morgensol mens spredte skyer fyker over toppen i ekspressfart. Vi diskuterer hvorvidt det var nødvendig å stenge Flyaveien, men skyene vitner om at det blåser ja.
Naboen går med feller, jeg uten. Gjennom kratt, over stein, myr og lyng snor vi oss oppover og oppsøker den snøen som finnes.
Vinden kommer i kast og er periodevis stri, men det er vakkert å se på bølger av fokksnø som danser nedover fjellviddene. De kommer med jevne mellomrom, som om fjellmassivet trekker pusten og blåser hardt, for så å gjenta prosessen.

Ei lita snøfonn gir muligheter for et par halve svinger, for øvrig er det en noe krampaktig form for skikjøring, men en fin tur var det. Et snøras opplevde vi også, og snøen var generelt meget ustabil etter hvert som temperaturen steg.

Bildene er tatt av "naboen".

post-3-133474593203_thumb.jpg

post-3-133474593215_thumb.jpg

post-3-133474593226_thumb.jpg

post-3-133474593238_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trur jeg jaggu hadde blitt fottur for min del. :roll:

Har vel ikke ski som fortjener det føret…

Ruslet rundt i nesten like mye snø på ca 300 moh oppe i Risdalsåsen sør for Drammen i går.

Artig med fersk rapport fra Skaget Morten! Mitt ”barndoms fjell”.

Om ikke så mange år nå skal vi få lurt med jentene våre opp dit… :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gå lange tiden før jentene er Skagetklare nei.

Opp var det faktisk ganske kurant å ha ski under fotan, men på vei ned gikk det veldig på halv tolv, man måtte bare be inni seg om at det ikke var noen grådige steiner under snøskorpa. Fasiten var faktisk ganske beroligende. Svært lite nye riper. Det mest alvrolige var et solid hakk i en stålkant, som etter hvert kan bli til et komplett brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på Skaget på lørdag 1. november. Startet fra hytta ved Synnhaugen i 16 blå om morgenen og hadde en herlig fjelltur til fots i snøhaugen. Sleit såpass at det ikke blei topptur, men med det nydelige vinterværet som var denne dagen, kunne man da nyte kaffen og utsikten godt oppe i fjellsida.

Er det forresten sant at DNT-hytta ved Storeskag skal legges ned?

På søndag gikk turen innover til Haldorsbu, så jeg legger med et bilde derfra også. Greit å gå på beina, men det varer nok ikke lenge nå.

post-4167-133474593511_thumb.jpg

post-4167-133474593519_thumb.jpg

post-4167-133474593526_thumb.jpg

post-4167-133474593536_thumb.jpg

post-4167-133474593546_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.