Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolerende hanske om vinteren?


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere har et forslag for en ullhanske eller en isolerende hanske som skal brukes om vinteren. En hanske gjør det mye lettere å gjøre ting når du er kommet fram i leiren og skal sette opp teltet, fyre bål, isfiske osv... Dunhanske er uaktuellt da disse fort kan bli ødelagt og er altfor dyre.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kristian.

Har du lyst på en hanske som ikke koster allverden og tåler heftig bruk til leirklargjøring, vil jeg anbefale deg å kjøpe et par reale arbeidshansker til vinterbruk (type som snekkere/bygningsarbeidere bruker). Disse kommer med både ull eller syntetisk foring og har skinn der hvor dette trengs. Disse kan brukes til alt og er solide saker.

Fås kjøpt på Maxbo, Bygger'n o.l. steder.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par lærhansker av typen svarte "US Army" hansker (kjøpt på Armyshop) - de har jeg ikke klart å slite ut på 25 år. Har tilsvarende ullvanter når jeg går på ski, og tar på lærhanskene når jeg slår leir, lager bål osv. Synes de er helt greie, det er bare å pleie de med fett e.l. så er de også vannavstøtende til en hvis grad. Jeg tror ikke de koster rare greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir muligens litt på siden av konseptet hanske/ vante, men grunnideen er bygd på det:

Hva man har på hendene varierer selvsagt etter hvor kaldt det er, men bikker det - 20 pleier jeg å bruke følgende løsning:

Pulsvanter (fyllikkvanter) tas aldri av før det evt. er blitt fyrt opp en primus i teltet.

Forsvarets permvanter (de største grønne - den andre typen er ubrukelig)

Avhengig av temp. evt et par ullvotter

Vindvotter ytterst, stort sett Bergans med fleecefor (har tålt 6 år med mye bruk), som eliminerer behovet for ullvotter i de fleste tilfeller.

Skal man skru på primusen beholder man pulsvantene på, skal man greie ut barduner beholder man vantene på, fyre bål kan man gjøre med vantene på osv. Samtidig holder man vindvottene og evt. vottene varme i lomma.

Siden de to innerste lagene er såpass tynne blir ikke dette så uhåndterlig som man skulle tro, og man kan i stor grad tilpasse etter hva man skal gjøre og hvor mye førligheter man trenger. Har nettopp anskaffet et par "vindhansker" fra Bergans skal prøve ut prinsippet der.

Dette må anses som en totalløsning som brukes både under ferd og i leir. Fungerer fint for meg i 30 minusgrader...

En annen fordel med Bergans vottene er at de vanntette (inntil et visst punkt), stor fordel under vannhenting når det er kaldt.

Samtidig virker de andre svarene også gode (og atskillig rimeligere om man inkluderer vindvottene i regnestykket)

Fungerer arbeidshanskene i -30? (isåfall skal jeg ha meg et par)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer arbeidshanskene i -30? (isåfall skal jeg ha meg et par)

Har ikke prøvd det. Bruker de til skauturer i mildere vær, ned mot -10/15

Bruker vanligvis Norrøna overtrekksvotter i bomull med kombinasjon av tovet ullvotter. Jeg har tovet to par med ikke spesiellt tykke ullvotter. Et par små og et par store. Har alltid det i sekken på vinterturer.

Disse kan brukes enkeltvis, eller så kan jeg tre de store utenpå de mindre for riktig kalde forhold. Da fungerer de som et par riktig gode og tykke tovede ullvotter. Tovet parene samtidig og disse passer meget godt sammen.

Fordelen med dette er at det tar kortere tid å tørke vottene enkeltvis og jeg har en rekke kombinasjonsmuligheter. Det innerste paret holder seg også dermed forholdsvis tørre selv om det ytterste paret er "isblokker".

Ang. arbeidshansker vil jeg anbefale å unngå de billigste variantene da disse som regel er utsrtyrt med skinn av dårlig kvalitet. Kjøp heller noen "midt-på-treet" prisede noen.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt et par med forede (pelsfor)vinter arbeidshansker i kombinasjon stoff og tykt svinesplatlær. Fabrikatet er Workhand. Disse fungerer utmerket og er forholdsvis varmeisolerende, slik at man kan "rote" litt rundt i bålglørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.