Gå til innhold
  • Bli medlem

Gledelig nytt!


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

Morsomt, det er lov å håpe at ungdommen synes fjellsport er trendy :? Selv tror jeg at journalisten er litt vel idealist, her i Oslo-området blir ungdommen feitere og slappere. Fler og fler melder seg ut av ukesaktivitetene, og drar på fyllefest i stedet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det så mange flere aktive eller er DNT bare så mye flinkere enn andre og får en større markedsandel på bekostning av speider'n o.l. ??

Kan velstandsøkningen de 10 siste år hatt noe å si for antallet aktive? Det er jo ikke akkurat billig med fjellutstyr, overnatte på hytter og leie utstyr.

Jeg tror ikke man skal se seg blind på tallene - annet enn at DNT gjør ett eller annet riktig på rekrutteringsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror økningen har like mye med det faktum at alt nå skal foregå i organiserte former, og helst på en kul måte. Tror desverre det reelt sett er nedgang i antall unge som driver friluftsliv, selv om det kanskje er en økning blant de som gjør det i organiserte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vell egentlig si som 5oofj311, at det virker mer som ungdommen blir latere, feitere og mer giddalause enn før. Så å si alle mine kompiser ville vell nektet om jeg spurte dem om en fjelltur.

Ungdommen i dag har alt tilrettelagt, så hvorfor gidde å å dra ut når man har pc'n. Snakker selfølgelig ikke om alle, men MINE erfaringer er at de jeg treffer (er en del) osv. ikke akkurat ere friluftsmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem har skylda for at ungdomen blir feite og trege? Er ikke det de foreldrene som ikke har vist barna sine villmarkens gleder? Ikke alle har det privilegiet å ha engasjerte foreldre eller venner... Men nå må dere ikke glemme at ikke alle bor i oslo heller. Ser mange barn og unge i fjellet rundt byen min og det er ikke mindre enn frydefullt! Får litt følelsen av at enkelte på forumet er "større villmarksvitere" enn andre...

Gi heller et kompliment nestegang dere ser ungdom på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem har skylda for at ungdomen blir feite og trege? Er ikke det de foreldrene som ikke har vist barna sine villmarkens gleder? Ikke alle har det privilegiet å ha engasjerte foreldre eller venner... Men nå må dere ikke glemme at ikke alle bor i oslo heller. Ser mange barn og unge i fjellet rundt byen min og det er ikke mindre enn frydefullt! Får litt følelsen av at enkelte på forumet er "større villmarksvitere" enn andre...

Gi heller et kompliment nestegang dere ser ungdom på tur...

Men jeg snakker vell ikke om de som faktisk kommer seg ut. Dette antallet har sikkert økt uten at jeg har noen kunnskap om det. Det jeg mener er at de som ikke tilhører denne gruppen faktisk blir latere og latere:)

Ja, dette er selvfølgelig foreldrenes skyld. Det er det alltid. Det betyr igjenn at foreldrenes ungdomstid faktisk ikke var noe mye bedre enn nå. Tror man bare har blitt mer oppmerksom på dette.

Ellers er det fantastisk at flere og flere unge blir glad i friluftslivet. Dette er ingen selvfølgelighet med dagens standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, det er lov å håpe at ungdommen synes fjellsport er trendy :? Selv tror jeg at journalisten er litt vel idealist, her i Oslo-området blir ungdommen feitere og slappere. Fler og fler melder seg ut av ukesaktivitetene, og drar på fyllefest i stedet :)

Det gjør flere og flere av de eldre også. Dette er et generelt samfunnsproblem, ikke en generasjonsgreie (mener nå jeg da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør flere og flere av de eldre også. Dette er et generelt samfunnsproblem, ikke en generasjonsgreie (mener nå jeg da..)

Det er mulig at de eldre gjør det også! Men når det står i avisa at det er blitt meget populært blant unge å dra til fjells er jeg som andre her inne skeptisk :? Mulig gruppen 21-26 er blitt bedre, men mellom 8-20 har det nok dabbet ned. Før en fyller 8, har han/hun som er i en friluftsfamilie ikke noe valg å sluntre unna søndagsturen. Det er i så fall også en generasjonsgreie at vi blir latere for hver generasjon som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror organisering og god markedsføring er nøkkelordet her. Det er heller ikke bare ungdommen som blir lokket til fjells, men folk i alle aldre skal opp på toppene. Gå på 10 topper og få et kaffekrus eller T-skjorte er mottoet.

Det pumpes ut bøker om fjell og frilufstliv både nasjonalt og lokalt. Det er til enhver tid et eller annet arrangement man kan hive seg på. Lag og foreninger trykker hardt på rekrutteringsknappen, og sist men ikke minst så har vår fremste friluftslivsambassadør Lars Monsen vært tungt inne på statskanalen de siste årene.

Mao, det har vært en massiv kampanje for å få folk ut av sofaen, og den har vel lyktes til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.