Gå til innhold
  • Bli medlem

Middagshornet i tåke (12.06.04)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lørdag 12.juni var meterologene enige om at været på Sunnmøre skulle bli av beste sort. Kvelden i forveien ble slagplanen lagt: Start på Barstadsetra, opp nordryggen til Middagshornet, følge ryggen sørover over Hallehornet, over den nord-østlige delen av Storkopptindane, over begge Svinetindane før retur via Molladalen.

På vei til startpunktet i 7-tida låg tåka rundt fjellene, og jeg håpte på lav tåke og gode fotomotiver bl.a mot Molladalstindane. Allerede etter 20min gange var jeg omsluttet av tåke, sikten var kanskje 100m. Etterhvert som turen gikk mot 1091m ble tåken tykkere og tykkere. På toppen hadde jeg sikt på 20-30m. Likevel bestemte jeg meg for å gå videre i håp om at det skulle bli lettere. Jeg fulgte ryggen sørover og var aldri i tvil om hvor jeg var. Ved ankomst Brillevatnet var sikten knapt nok 20m. Vurderte retur via Romedalen, for resten av tindene fikk vente til en annen gang. Kartet ble studert nøye før jeg fant at det var enklere å følge stien gjennom Molladalen. Ruta tilbake var dermed lagt, trodde jeg. Når jeg nærmet meg inngangen til Molladalen var snøfelta så store, og lå så tett at jeg innimellom var fullstendig white-out. Fram med kartet igjen for å finne mulige holdepunker for retur, for jeg regnet med at i Molladalen var det enda mer snø. Etter noe tenking returnerte jeg til en liten elv jeg passerte, og fulgte denne nedover forbi 3 småvann som var merket på kartet. Selv om jeg ikke hadde gått ned denne veien tidligere visste jeg at det skulle være farbart terreng ned her. Spent, uten mer sikt enn 20m la jeg i vei nedover. Etterhvert som jeg kom nedover ble det litt lettere, og ved siste vann fulgte jeg elva ned til storfossen. Her i fra gikk det østover til terrenget ble slakt nok til at nedgang var mulig. Her kom jeg også under tåken og siktet med inn på stien som kom ned fra Molladalen. Slukøret gikk jeg tilbake til Barstadsetra, sikker på at turen skal gjennomføres på nytt. Men også fornøyd med at jeg fant nedgang, for jeg var hele tiden forberedt på å måtte gå tilbake og evt ned i Romedalen for retur.

Svein

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værmeldingene fanga ikke opp tåka på lørdag . Virker som om du var mer uheldig enn oss som var på Trollstigen. Selv om vi hadde et par perioder med tett tåke, fikk vi også litt av det fotoværet du drømte om....

Har også tidligere opplevd slik tåke, som ikke blir forutsett i varslene, men det er vel mer vanlig ved pålandsvind.

Får se om jeg får tatt meg en tur på toppene vest for Molladalen en gang. Som regel har klatringa i Molladalen hatt første prioritet når jeg har vært i dette området.

Drømmer bl.a. om pudderføre fra Romedalstinden på sein vinter/tidlig vår

:wink:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.