Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomull vs Nylon telt


wsxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satt og pratet med Pappa i dag og han mente at nylontelt var upraktisk om vinteren... Han baserte dette på sine egne erfaringer som er 20 år gammle, så jeg lurer på følgende;

- Er det mye forskjell mellom nylon og bomull telt i kaldt vær?

- Hvor vanntette / vannavvisende er bomullsteltene?

Om noen har erfaringer med dette så er det hyggelig om dere deler de her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Dette var det en stund siden jeg har hørt!

Syntet har tatt helt over, og såvidt jeg vet(?) er ikke bomullstelt å få tak i lenger bortsett fra som veldig spesielle varer.

Bomullsteltets fordel i godt vær er att duken puster bedre enn silikonbelagt nylon, men man bruker ikke telt som ly mot godvær;)

I praksis i dag veier nylonteltene en brøkdel, og de har god ventilasjon (velg ett telt med silikonbelagt nylon, IKKE PU, og fra en seriøs produsent!) løst med luker og ventiler.

Bomullstelt var jo vannavstøtende i den første lille regnskuren, men etter en god skur trekker de vann og blir tunge som bly.

Dessuten tørker de sakte og tar gigantisk plass. Såvidt jeg husker var impregneringene som ble brukt brannfarlige til de grader også.

Jeg får flashback til combicamp (bra!), hustelt (fysj!) og forsvarets 7duker ( fysj!!!) når jeg tenker på bomullstelt.

Kort sagt, det er ikke noe alternativ idag bortsett fra for svært spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg satt og pratet med Pappa i dag og han mente at nylontelt var upraktisk om vinteren... Han baserte dette på sine egne erfaringer som er 20 år gammle, så jeg lurer på følgende;

- Er det mye forskjell mellom nylon og bomull telt i kaldt vær?

- Hvor vanntette / vannavvisende er bomullsteltene?

Det er nok heilt klart stor forskjell på nylon og bomull i kaldt vær. Ingen tvil om at bomull gir eit betre inneklima i teltet. Nylon er tett, all fuktigheit må ut gjennom åpne ventilar, eller kondenserast på teltduken. Åpne ventilar betyr også at snødrev kjem inn. Bomull pustar og slepp noko fuktigheit ut gjennom duken. Ettersom bomull i utgangspunktet har dårlegare slitestyrke enn moderne silikonbelagte nylondukar, må ein bomullteltduk vera tjukkare enn tilsvarande teltduk i nylon, dette gir også ein betre isolerande effekt, altså eit telt som er lettare å fyre i.

Bomull, sjølv godt impregnert, vil sleppe gjennom regn før eller seinare, det er bare eit spørsmål om tid, og bomullen vert noko tyngre i våt tilstand. Men dette er jo ikkje noko problem om vinteren.

Når ein derimot har slått fra seg utopien om heilårstelt, er det bare å finne seg eit bomulltelt.

Utvalget av bomullstelt er derimot ganske dårleg. Men her er eit alternativ som eg vurderte seriøst då eg skulle kjøpe vintertelt: http://polarbj.googlepages.com/polarbj%C3%B8rniistandard

Valget mitt falt derimot på nylontelt, dels pga pris, og dels pga at eg ikkje hadde bruk for så stort telt, og dermed kunne finne lettare (men ikkje mykje lettare) nylontelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen gode lavvoer i bomull, som helt klart er å foretrekke om vinteren, men de veier helvetes mye. Impregnering av en så stor duk blir også en relativt kostbar prosess. Men for noen netter i kaldt vær hvor lavvoen ikke skal bæres særlig langt, ville jeg hatt bomull.. Har allikevel valgt en Helsport lavvo i nylon pga vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.