Gå til innhold
  • Bli medlem

Tikka T3 ELLER Remington?!


thopet

Anbefalte innlegg

Kaliber: (SKAL) være 6,5x55!!!

Tikka T3 eller Remington? Skal koste under 10 000 kroner. Hvilke kikkertsikte er å anbefale?:D

......... Da er det en rifle fra Tikka som er aktuell, og en eller annen fra Remington!!

Dere som har Tikka vil sikkert si: Tikka, mens Remington folk vil si Remington.... - Håper noen kan argumentere litt for "sin" rifle...

Sånn som det er nå tenker jeg mest bra om Remington!

..... Også må jeg jo ha kikkertsikte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får nok ikke en ny Remington i 6,5x55 gitt.

Jeg har hatt en remigton og en tikka.

Remingtonen av billigste kvalitet rusta som armeringsjern så jeg kjøpte en "rustfri" tikka super varmint.

Husk at en får jo "rustfrie" remington rifler også.

Jeg vil anbefale en rustfri en for da har du ikke problemer med riper i blåneringa.

Stålullen kan brukes på utsiden uten dårlig samvitttighet.

Mine ting hardt og mye og rifla må tåle å jakte på sjøen for at jeg skal like den.

Av kikkertsikter er det det dyreste du har råd til som er greia. En får det du betaler for.

Kjøp heller en billig rifle og et dyrt sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Howa !:)

med mindre du med vilje har luket vekk disse etter erfaringer?

Skal du velge mellom Remington og Tikka, så ville jeg valgt tikka!

Slik jeg ser det får du mest rifle for pengene hvis du velger howa, og dermed mere penger til kikkert (har selv fått fingrene i en howa hogue 223 rustfri :P )

Jaktdepotet har fine riflepakker (rifle og montert kikkert)

I både howa og tikka. Remington blir jo som nevnt uaktuelt i 6,5x55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howa Hunter ser da fin ut, hos jaktdepoet.no

6,5x55 er noe jeg nevner kun fordi jeg har hørt fra flere at det passer til rådyr, toppjakt og noe elg. :D

- Jeg kommer til å jakte mest rådyr, noe fugl, og en sjelden gang elg! :D Er kanskje et annet kaliber jeg bør velge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vær klar over at SS-utgaven til Tikka ikke betyr at du må ta vare på børsa etter ein fuktig dag. Pusser og oljer du ikke blir løpet fort flekkete til tross for at det heter Stainless steel. Kjenner et par kamerater som har dette problemet med sine børser.

Ellers vil jeg si at Tikka er billige og kvalitetsbørser. Eneste jeg er misfornøyd med er plastunderbeslag, og plast på sluttstykket. (Det sprekker fort!)

Remington har jeg ikke personlig, men kjenner noen som har de billige Remington modellene. De virker som ok-børser, men veit at noen har hatt problemer med presisjonen (Tror ikke løpene er bedda). Synes også de børsene ikke er like forseggjort som Tikka'n.

Kikkert har jeg bare et tips: Zeiss Conquest. Suveren kvalitetskikkert til ein billig penge! 4-5 tusen tror jeg du får den for nå. Denne kikkerten er faktisk på høyde med Zeiss sine betydelige dyrere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikka T3 Lite Stainless

... hvilke kikkertsikte skal jeg ha på denne rifla? :)

... - Skal IKKE koste mer enn 2500! :D

Ikke helt sikker på prisen på den Tikkaen, men generelt vil jeg si at du gjør en tabbe om du kjøper børse til 7-8000 og kikkert til 2500... da bør du heller kjøpe børse til 5000 og kikkert til 5000... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg vært deg ville jeg sett på en Browning A-bolt, enten Stalker (synt. stokk) eller Hunter (trestokk) modell. Koster like mye som en Tikka T3, men er etter min mening et bedre kjøp, mer gjennomført, bedre sikring på pistolgrepet, penere, presis, ja rett og slett en god rifle. Har Browning A-bolt Hunter i 6,5x55 selv og er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikka T3 Lite Stainless

... hvilke kikkertsikte skal jeg ha på denne rifla? :)

... - Skal IKKE koste mer enn 2500! :D

Hadde valgt en Nikon Monarch eller Leupold VXII. Tror du får begge til ca. 2000-2500 i 3-9x40. Begge er mekanisk stabile og har OK optikk. Finnes sikkert andre sikter, men det er disse jeg har hatt erfaring med og sett andre er fornøyd med på kammeret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt en Nikon Monarch eller Leupold VXII. Tror du får begge til ca. 2000-2500 i 3-9x40. Begge er mekanisk stabile og har OK optikk. Finnes sikkert andre sikter, men det er disse jeg har hatt erfaring med og sett andre er fornøyd med på kammeret.no

Stikkordet her er vel "OK optikk"? Det er ikke godt nok, man MÅ ha "BRA optikk"- minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg heller penger i kikkert enn børse

Jeg starta med Bushnell 3-9x40 og har nå Swarovski PVI- 2,4-10x56.

Forskjellen er stor men det er også prisen.... Kjøper du det du har råd til nå kan du alltids bytte ut det etterpå.

Tikkaen tror jeg du kommer til å beholde så kan du heller bytte ut kikkerten etter hvert.

Jeg har bare håndkikkert fra Nikon men optikken er grei nok til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg vært deg ville jeg sett på en Browning A-bolt, enten Stalker (synt. stokk) eller Hunter (trestokk) modell. Koster like mye som en Tikka T3, men er etter min mening et bedre kjøp, mer gjennomført, bedre sikring på pistolgrepet, penere, presis, ja rett og slett en god rifle. Har Browning A-bolt Hunter i 6,5x55 selv og er storfornøyd!

Her e æ heilt eni.... Browning koster vel ca 1000lappen mere en Tikka... men er mye mere gjennomført. Det er de små detaljene som teller :wink:

Synes du bør hvetfall vurdere Browning før du tar en avgjørelse... 6,5 er ett knall universal kaliber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.