Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelljakke


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vurderer å kjøpe meg ny fjelljakke. Lurer i den forbindelse på om noen har erfaringer med en jakke fra Marmot, som heter Glenmore Jacket II..? (Positive/negative erfaringer med denne jakken)

Mørdre Sportsnett selger denne jakken:

http://www.sportsnett.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har ingen erfaringer med den nevnte jakken, men vil slå et slag et slag for 2 tanker. Mange vil kanskje reagere på disse tankene og hevde at pris og produkt er alt, men det er et faktum at mange av "allværsjakkene" på øverste hylle er forholdsvis like.

Tanke 1 - Mørdre Sportsnett er kanskje bedre på villedende pris, men erfaringsmessig får man fort både 20 % eller mer på kjøp av dyre Gore Tex jakker i mange sportsforretninger (ikke hos skandinavisk, ikke kom her og prut her nei, høyfjellsutstyr). På internett får du ikke rabatt normalt.

Muligheten til å ta på, prøve og se produktet, sammen med evt. personlig service er en stor fordel.

Tanke 2 - Næringspolitikk. Norge er et lite land, og hvis ikke vi kjøper våre produkter, vil vi snart ikke ha noen. Riktignok produseres Norrøna, og sikkert også Bergans i utlandet, men det er merker med Norsk tilhørighet, profil og historie, samt fortsatt hovedkontor her.

Jeg skal ikke blande politikk inn her, men det kan være greit å vite hvor merkene kommer fra... Noen kjente merker f.eks.: North Face - USA Berghaus - Storbritannia Mammut - Sveits...

Selv Helly Hansen har norske røtter, men det er vel ingen som kjøper Helly Hansen for fjellbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Riktignok produseres Norrøna, og sikkert også Bergans i utlandet, men det er merker med Norsk tilhørighet, profil og historie, samt fortsatt hovedkontor her.

Finnes faktisk mer en bare en grunn til at disse har "flagget ut" produksjonen. Det ble etterhvert svært så vanskelig for dem å få tak i folk i Norge som var utdannet syerske. Tenk etter, hvor mange av dine venninner har drømt om å bli syerske!? Selvfølgelig er det også billigere arbeidskraft & alt det der i utlandet, men en av grunnene var at det var problemer for dem å få tak i nok flinke syerske. Selv om begge har skikkelig flinke folk på rep. sentrene sine! -som heldigvis er i norge ennå!

Tanke 1 - Mørdre Sportsnett er kanskje bedre på villedende pris, men erfaringsmessig får man fort både 20 % eller mer på kjøp av dyre Gore Tex jakker i mange sportsforretninger (ikke hos skandinavisk, ikke kom her og prut her nei, høyfjellsutstyr). På internett får du ikke rabatt normalt.

Muligheten til å ta på, prøve og se produktet, sammen med evt. personlig service er en stor fordel.

Skal nok litt til for at en skal få så mye som 20%, men det er helt vanlig de fleste plasser å få feks 10% & impregnering. Skulle butikkene ha gitt 20% til noen, så måtte dem ha tjent inn disse pengene en annen plass. Dvs skrudd opp prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Slik jeg ser det er ikke merke det viktigste når det gjelder fjelljakker. De fleste merker er bra og lager gode (men litt for dyre jakker). Derimot er passform viktig og det er ganske individuelle greier. Er en Gore-tex jakke for omfangsrik, vil den kondensere på innsiden. Hvis den er for trang, får man ikke plass til klær under hvis det er kaldt. Derfor må man prøve jakken og velge det man synes føles riktig.

Man må også vurdere hvilket bruksområde man har. Gore-tex er litt mer vanntett enn microfiber eller Dermizax. Bomull er ikke altfor vanntett i det hele tatt, men fungerere godt nok for de fleste, særlig hvis man bare går dagsturer og kan tørke jakka innendørs. Bomull er mer holdbart enn goretexlignende materialer, er mere behagelig og mye billigere.

Jeg synes det er veldig feil å kjøpe jakker (og forsåvidt støvler) på internett. Når man ikke kan prøve og sammenligne forskjellige modeller, er sjansen stor for at man ender opp med noe man egentlig ikke trenger, eller ikke passer til det bruksområdet man har.

Synes heller ikke prisene på nettet er spesiellt lave. Tvert imot har ofte butikkene (f.eks Oslo sportslager eller Sportsco) tilbud som er lang billigere enn nettstedene. vær obs på Januarsalg av fjorårets modeller. Jeg skaffet meg en nydelig Goretexjakke for 1500 kroner på Sportslageret for et par år siden, DET er billig.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gore-tex er litt mer vanntett enn microfiber eller Dermizax.

Ikke bare litt, mye. Microfiber er ikke vanntett i det hele tatt, er 100% avhengig av skikkelig imprignering for at det skal holde deg tørr lengre enn en kort regnskyll. -er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt Dermizax klær fra Bergans i 5 år nå, og vil oppsumere følgende. Dermizax puster bedre enn gore-tex når det kryper under 0 grader. Dermizax er mjukere enn gore-tex, og har en elsatisitet på 200%, tåler dermed sliatsje av ryggsekk ol. bedre. Dermizax puster nesten like bra som gore-tex ved + grader ( du merker ikke forskjellen). Dermizax er 100% vantett. Dermizax skal ikke impregneres.

Dette vet jeg for jeg har også brukt gore-tex i flere år. Jeg foretrekker Dermizax først og fremst pga komforten.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En erfaring: Dermizax i Bergans jakker/bukser holder ikke som regntøy. Plaggene er meget behagelige, men er for tunge til fler-dagers-turer.

Mener du tunge i helt bokstavlig forstand?

Har før følt at Bergangs bekledning har hatt utrolig teit passform, men ser nå at det har blitt mye bedre. Har lurt på å kjøpe ei jakke av dem, men er ikke særlig glad for at dem putter for inn i jakkene. Spiller ingen rolle hvor lite, det er utrolig upraktisk når du svetter.

Må vel forsåvidt også henge meg på innlegg ovenfor som prøver å få oss til å kjøpe norskt. Er litt enig i tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har brukt Dermizax klær fra Bergans i 5 år nå, og vil oppsumere følgende. Dermizax puster bedre enn gore-tex når det kryper under 0 grader. Dermizax er mjukere enn gore-tex, og har en elsatisitet på 200%, tåler dermed sliatsje av ryggsekk ol. bedre. Dermizax puster nesten like bra som gore-tex ved + grader ( du merker ikke forskjellen). Dermizax er 100% vantett. Dermizax skal ikke impregneres.

Dette vet jeg for jeg har også brukt gore-tex i flere år. Jeg foretrekker Dermizax først og fremst pga komforten.

Frank

Det finnes en svensk test, husker ikke hvilket institutt (eller hva det var) som testet de fleste membranene som er på markedet. Dette er forøvrig en av de eneste testene som er gjort kun med tanke på membranene, & der ikke noen av selskapene som produserer membraner har vært involvert. Ta en tlf til Gore i sverige, så kan dem kanskje sende den over til deg (om noen skulle lure: nei, jeg jobber ikke for Gore elller noe slikt...) . Gore-tex var desidert på topp, både når det gjaldt pusteevne & vanntetthet (snakker her om "standard" goretex). GoreTex-packlite kom i testen ut med at den var like vanntett som standard, men ikke like pustende. Dermizax var en del lengre nede på listen, både med tanke på pusteevne & vanntetthet. & dette kan jeg også skrive under på utfra egne erfaringer. Om du er ute etter en membran som puster skikkelig bra, så er e-vent (LoweAlpine's siste membran) den beste jeg har prøvd. Men, den er ikke like vanntett som GoreTex-en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tlf til Gore i sverige, så kan dem kanskje sende den over til deg (om noen skulle lure: nei, jeg jobber ikke for Gore elller noe slikt...)

Så Gore Sverige har hele rapporten i opprinnelig form eller har dem lagd sin egen skrytebrosjyre ut av rapporten? Jeg kunne godt tenke med å visst opprinnelsen til rapporten(ikke fordi jeg tviler på den, er bare interressert), så hvis noen andre har sett denne testen, husker du hvem som foretok den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så Gore Sverige har hele rapporten i opprinnelig form eller har dem lagd sin egen skrytebrosjyre ut av rapporten? Jeg kunne godt tenke med å visst opprinnelsen til rapporten(ikke fordi jeg tviler på den, er bare interressert), så hvis noen andre har sett denne testen, husker du hvem som foretok den?

Plassen jeg så denne testen var på kurs med Gore, men det ble stillt en hel del kritiske spm til fyren fra Gore, & han forsikret om at Gore ikke hadde hatt noe med denne testen å gjøre, bortsett fra at de fleste av produktene til Gore kom bra ut av denne testen. Regner da med at de har hele "saken" liggende, da vi kun ble vist grafiske fremstillinger av resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne ang jakker.

http://www.steepstone.com/artikler/tester/skall_test.asp

Ellers, så kjøpte jeg meg en Tilak Raptor m/Gore-Tex fra www.vpg.no . Funker helt fint. Veldig slitesterk, har hatt noen ledefall på sva der jakken fikk "teste" seg litt. Holder enda fint.

Men, man får liksom ikke den "kontakten" med selger, prutingen og prøving av utstyret. Min erfaring fra kjøp av diverse klatreutstyr og klær hos sportsbutikker har vært av rimelig dårlig kvalitet. De som selger har som oftest ikke peiling på dette emnet eller bare gir seg faen og lyger for å få solgt mest mulig. Men dette er min erfaring.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv Arc'teryx Theta AR og Alpha SV Bib, og eg er ekstremt godt fornøgd, og kan seie meg einig i testen.

Det einaste eg har å utsette på Theta AR, er at stopparen for livstramminga er på innsida og ikkje i jakkelommene. Men med litt plunder lar det seg "bygge om". Etter ombygging er stramminga lik Alpha SV jakka. At SteepStone har noko å utsette på ei slik stramming tykjer eg er rart. Har i allefall til dags dato ikkje sett noko betre. Nokon som har ein ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Eg har sjølv brukt Marmot bekledning og etter mi meining er Marmot utrulig bra på kvalitet. Eg anbefaler på det varmaste å kjøpe Marmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonymous

Artig å lese slike debatter.

Jeg må få legge til mine erfaringer. Har også brukt Gore-Tex i mange år. De siste årene har jeg kjøpt meg to forskjellige Bergans jakker med Dermizax. Jeg var lenge skeptisk til Dermizax. Et nærmest ukjent og såpass billig produkt kunne neppe hamle opp med Gore-Tex?

Svaret mitt etter to år med allsidig bruk er JA! Jeg har stortrivdes i mine Gore-Tex jakker, men det er lenge siden jeg har brukt dem nå. Grunnen? Dermizax plaggene er så mye bedre. Har ikke opplevd å være søkkvåt i dem som jeg i høststormer flere ganger har vært i mine Gore-Tex (reimpregnerte) jakker. Har ikke opplevd delaminering, som ødela to Gore-Tex jakker og en bukse. I tillegg er Dermizax klærne mye mer behagelige på kroppen. De er ikke så stive som Gore-Tex, heller ikke i sterk kulde. Er litt usikker på det neste, men jeg tror heller ikke jeg får så mye rim på innsiden av Dermizax jakkene som jeg får i Gore-Tex når det er skikkelig kaldt.

Stort pluss at man slipper å reimpregnere plaggene.

Nå skal jeg igjen kjøpe meg en ny jakke. Tror sannelig jeg ender opp med Dermizax. Det eneste negative jeg har opplevd med Bergans jakkene er glidelåshemper som har gått i stykker (fikk nye pr post to dager etter at jeg sendte mail til Bergans, god service!) samt litt ugunstige løsninger når det gjelder hetter og glidelåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Vurderer å kjøpe meg ny fjelljakke. Lurer i den forbindelse på om noen har erfaringer med en jakke fra Marmot, som heter Glenmore Jacket II..? (Positive/negative erfaringer med denne jakken)

Mørdre Sportsnett selger denne jakken:

http://www.sportsnett.no/

Svært moro å lese denn "gamle" tråden -

men Glenmore jakken er ikke Gore Tex - men marmot s eget påfunn Membrain -

sliikt som de fleste andre har - Dermizak, Bio-Tex, Fine Tex og hva det nå heter.

Jeg er svært spent på hva du nå synes om jakka,

jeg har hatt min i snart et halvår, kjøpt fra Sportnett, og jeg er utolig fornøyd -

stoffet er virkelig godt fungerende pustemessig samtidig som det er vantett og myggtett.

TIl forskjell fra Goretex så er dette stoffet "tykkere" og virker vesentlg mer solid - til mitt "harde" fjellbruk så har jeg ikke hatt bedre jakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Glenmore jakken er ikke Gore Tex - men marmot s eget påfunn Membrain - sliikt som de fleste andre har - Dermizak, Bio-Tex, Fine Tex og hva det nå heter.

Er det noen av dere som har lest om egenskapene til membrain? Og sammenlignet med det som står om Dermizax på for eksempel Bergans sine jakker? Uten å sette to streker under svaret, vil jeg veil tippe at det har seg slik at både MArmot og Bergans kjøper stoffer fra Toray. Bergans beholder produsentens orginalnavn på menbranstoffet, mens Marmot gir det sitt eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vea,

Der kan du nok ha et poeng...

Men for å kommentere tidligere posting, Gore-Tex skal IKKE impregneres, men ytterstoffet skal impregneres for å forhindre wet-out.

Gore-Tex trenger ingen impregnering for å funke, det er et membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommern skrev:

Gore-Tex trenger ingen impregnering for å funke, det er et membran.

Nå ble jeg veldig usikker, jeg har da alltid lest at Gore-Texklær skal impregneres etter en viss tid mens det for Dermizax er oppgitt at forsiktig vask ordner opp i tette porer og manglende fuktgjennomgang ut av plagget.

Men uansett; jeg har bare erfaring med Dermizax og bomull som fjellplagg og er meget godt fornøyd med mitt Bergansutstyr. Jeg bruker det både sommer og vinter, selv om bomullsanorakken også blir brukt om vinteren.

For meg har Dermizax vært en positiv opplevelse; i fjor gikk jeg fra Kaldhusseter til Geiranger i nesten sammenhengende regnvær. For første gang fikk jeg oppleve at vannet skvalpet i skoene, men jeg følte meg ikke våt på kroppen. Den eneste fukten jeg la merke til, var under selene på ryggsekken, men heller ikke dette var plagsomt.

Den eneste ulempen jeg har merket med Dermizax, er at det i det tørre været vi har hatt i juli, har støvet på stiene vært et problem for buksa. Det legger seg et fint støv nederst ved ankelen, og det virker som om dette er så fint at det tetter porene. Når det i tillegg er vanskelig å få vasket helt rent på 30 grader, betyr det ofte vasking av buksa.

Har ingen skikkelig erfaring med Gore-Tex, men min ene jakke med dette føles klammere enn Dermizax-Jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.