Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til god dunjakke


janjoh66@yahoo.no

Anbefalte innlegg

Ok, innrømmer det gjerne: Jeg liker ikke å fryse! Men trivest samtidig godt utendørs i den kalde årstid... Har lyst å invistere i en god dunjakke. Dette blir en invistering, så prisen er ikke det aller viktigste (ikke det at jeg driter penger, altså, men...). I fjor kjøpte jeg en Western Mountaineering dunsovepose med 850+ fyll, som rett og slett er fantastisk varm, og samtidig veldig liten og lett. Ønsker meg noe lignende, bare en jakke istedet...

Ønsker primært å bruke den under bomullsanorakken min. Den er relativt stor og god, med plass til et par tykke ullgensere fra før. Håper å kunne erstatte disse med en enda varmere dunjakke.

Drømmejakken (tror jeg) går godt ned på rumpa, og har muligens også en hette? Veldig takknemlig for ALLE gode råd og innspill! :oops:

J.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte meg en Mountain Equipment Vega på Oslo Sportslager sist helg, og er så langt veldig fornøyd. Man føler seg litt "udødelig" i en dunjakke - er jo nesten umulig å fryse :roll:

De har tilbud på en del dunjakker for tiden så anbefaler å stikke innom og prøve noen.

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Julenissen:

Jeg fikk jo en Mountain Hardwear Sub Zero SL parka av deg for noen år siden.

Har brukt den på endel KALDE turer.

Er VELDIG fornøyd og anbefaler den på det varmeste.

Vær så snill og gi en slik til Mr. 500Fjell til jul!

Takk for det :wink: Håper bare jeg har vært snill i år :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Classic Annapurna dunjakke har jeg selv, er veldig fornøyd med den. Svært god og varm i den. Nok av utvendige og innvendige store lommer. Lite pakkvolum.

Dersom du ønsker en lengre modell kan ME Greenland jakken antagelig anbetales.

En god venn sverger til Sir Joseph 8000 expedition jacket, et litt dyrere alternativ, men er for tiden utsolgt.

Begge kan ses på denne linken:

http://sportsnett.no/

Klikk på link og velg Dun/fiber - Jakke/vest under bolken Bekledning.

Ikke'no mer brrrrr og klapre klapre med en god dunjakke!

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Sir Joseph produkter så får du de latterlig mye billigere i Tsjekkia. Koteka 500 posen som koster 4200 på sportsnett fikk jeg for ca 2000 i fjor høst.

Skal selv ha en slik som dette http://www.sirjoseph.cz/produkty/koteka-jacket.htm derfra snart. Da kommer den på ca. 1700 NOK. Madammen skal ned snart så jeg slipper frakt og toll da vel å merke.

Her finner du en shoppesøkemotor for tsjekkiske nettbutikker;

http://www.nejlepsiceny.cz/hledej.aspx?t=sir+joseph+koteka&=Hledej

Det er forsåvidt intuitivt å finne frem i den og så får du håpe du finner en nettbutikk med engelsk tekst :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marmotgreie som jeg har brukt noen år. Ser veldig kul ut og er varm og slitesterk, men glidelåsene er ganske dårlige. Dunen er "650" det skal visstnok være midt på treet på en skala fra 500-800. Dunspenstskala eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har pose med 850 fillpower, og du liker det. Det gir sikkert en vldig fluffy pose :P

Har ikke sett noen 850 produkt annet enn på diverse nettbutikker, men jeg selv er jeg fornøyd med Mammut sin Ambler (med 800)

Vet ikke om det er snakk om store forskjeller, men går ikke ut i fra det.

Jeg valgte nettop denne jakken fordi den var utrolig myk og behagelig, i forhold til andre jakker som var i butikkene rundt her. Var også på jakt etter en litt tykkere og lengere jakke, som gikk litt nedfor baken :D

Prøvde diverse jakker som bergans, fjellreven, NF og en swix. Men ingen falt helt i smak. (begrenset utvalg hos gsport, mx og sport 1...) Så kom jeg over en annen modell fra tNF som jeg likte, men den var priset til 6 høvdinger :) Og når jeg prøvde ambler var det ikke lenger noe tvil, den var myk som luft og lett nok i forhold til tykkelse. Stoffet kunne sikkert vært tykkere, men så er normal dunjakkebruk for meg ikke skikjøring eller klatring.

kanskje noe å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med flere andre her så er også jeg fornøyd med Mountain Equipment's Annapurna jacket....

Dog har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag...

Jakken er lang nok til å dekke øvre del av rumpa, deilig hette og passe med lommer...

En kompis av meg har en Helly Hansen dunjakke som jeg prøvde en kald nyttårsaften og den var også veldig deilig...

Men her må jeg kanskje ta i betraktning at jeg hadde 19 i promille da jeg brukte den.. :)

North Face har vel også gode dunjakker sammen med flere andre produsenter...

Jeg tror at man blir fornøyd nesten uansett hva man velger av "ekspedisjons"jakkene på markedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rab Quantum og har bare go ord å si om denne.

Jeg var ute etter et varmeplagg som var så lite som mulig sammenpakket og det er denne til gangs.

Det er ikke forterkninger på albue og slikt men et greit ripstopp materiale som er bra. Jeg tenkte som så at skal jeg inn i buskas etter ved eller lignende arbeid som krever sitt tøy så er jeg i aktivitet og da trenger en ikke dunjakke på seg. Derfor kjøpte jeg ikke en "arbeidsmodell"

Den lekker heller ikke dun og den har en knallgod hette.

Dunjakke er konge. Jeg forlater den aldrig hjemme på vintertur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn rent umiddelbart høres det rimelig rett ut panda.. :wink:

Trenger ikke være noen automatikk i det Håvard. Det er en god del fenomener som måles med logaritmiske skalaer.

Jeg tror ikke dunspenst er det aller viktigste man skal se etter med mindre det er snakk om helt ekstrem bruk. De aller fleste vanlige dunjakker er uansett veldig varme. Derimot er lengde og passform viktig samt detaljer som lommer og glidelåser. Utformingen av hetta betyr også mye.

Flere jakker har ulike vanntett-løsninger uten at jeg kan så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket jakkene til WM. Samme kvalitet som du har i posen din. Dvs WM har kun en kvalitet og den er jo da som du vet helt overlegen. Sjekk:http://www.westernmountaineering.com/dealers/index.cfm?type=int

Ja, tok en kikk på dem, men ut fra bildene ser det ikke ut som om de går langt nok ned på rumpa... Skal ta en tur innom Oslo Sportslager neste gang jeg er i hovedstaden, kikke litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dunkvalitet (på en saklig skala) og produsent er underordnet bruksområde (lommer, hette,vanntett ytterstoff, xfaktor etc) og passform (lange armer? pondus? etc). Prøv så mange som mulig, og ta den du synes funker best til det du skal ha den til (den som skal være i sekken halve året er kanskje ikke lik den som skal brukes som hovedplagg hver dag.) og ser best ut, tar seg best ut, gir mest kvalitetsfølelse etc.

Alle de "kjente" produsentene lager bra greier, så her er det bare preferanser ute å går. du blir fornøyd nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.