Gå til innhold
  • Bli medlem

Alle 219 toppene i Nordmarka


panda

Anbefalte innlegg

For omtrent tre timer siden var jeg oppom en topp rett nord for Honerudsetra i Nordmarka, en kjedelig skogkledt kolle med litt utsikt mot Gjørudshaugen, en annen litt kjedelig skogkledt kolle.

Dette var min topp nr 219 over 500 meter i Nordmarka. Såvidt jeg kan se er dette den siste jeg manglet (pf 20). Dermed har jeg vært på alle sammen. Jeg er helt sikker på at verden er nøyaktig den samme etter dette.

Det har tatt cirka 7 år. Noen systematisk samling har jeg egentlig ikke drevet med før de siste tre-fire. Svært ofte viser det seg at en topp jeg har besøkt har en nabo jeg burde vært på. Dermed blir det en ekstra tur omtrent like lang som den forrige. Det har ikke på noe tidspunkt bekymret meg. Hensikten har aldri vært å bli fortest mulig ferdig uansett. Det store poenget med toppsamling er at man hele tiden går nye turer. I hvert fall for meg.

Med litt planlegging tror jeg dette ville tatt omtrent to sommersesonger. Det forutsetter at jeg hadde hatt en skikkelig liste å gå ut ifra til å begynne med. Det hadde jeg ikke. Svært mange av toppene oppdaget jeg underveis og listen som jeg trodde ville være på omtrent 120 topper viste seg etterhvert å bli nesten dobbelt så lang.

Hensikten med slikt er uansett ikke så lett å forklare. Jeg rettferdiggjør det med at det tross alt ble en bok av det (link under). Selv om den egentlig ikke er en toppturbok er det ganske mange toppbeskrivelser der. Konsekvensen av dette var ellers at jeg måtte gå en masse topper om igjen fordi jeg ikke husket akkurat hvordan de så ut.

Det er helt sikkert en eller annen topp som jeg ikke har greid å finne, men jeg har gått på alle jeg har visst om og funnet. Det er mange tvilstilfeller, altså topper med pf rundt 20. Jeg har tatt med dem så lenge jeg ikke har vært helt eller nesten helt sikker på at de ikke er høye nok. Jeg tror nok en nøyaktig måling vil gi en liste som er kortere, heller enn lengre enn min.

Jeg kommer til å publisere en liste over toppene, men den må ryddes litt i, blant annet på grunn av unøyaktig navnsetting og noen upresise høydeangivelser.

mvh Bjørn Revil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Nordmarka er kjempestor og det finnes områder jeg omtrent ikke har vært i. Under krigen gjemte man jo hele militæravdelinger i marka som aldri blir funnet. mange steder er det nesten aldri folk heller. Jeg var f.eks innom en geocache i dag som er av den typen som henger fullt synlig. Denne var på en topp. Den hadde hengt der i flere år men hadde bare to besøkende tilsammen. Den forrige var i fjor...

Mange av toppene har faktisk veldig bra utsikt. Jordsmonnet i Nordmarka er temmelig tynt og nesten avskrapet på toppene. Tror det er istidene som gjør det. Dermed blir det lite med trær og slikt. Seks topper (omtrent..) har utsikt mot Jotunheimen og en hel haug mot Gaustadtoppen eller Norefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nordmarka er kjempestor og det finnes områder jeg omtrent ikke har vært i. Under krigen gjemte man jo hele militæravdelinger i marka som aldri blir funnet. mange steder er det nesten aldri folk heller. Jeg var f.eks innom en geocache i dag som er av den typen som henger fullt synlig. Denne var på en topp. Den hadde hengt der i flere år men hadde bare to besøkende tilsammen. Den forrige var i fjor...

Mange av toppene har faktisk veldig bra utsikt. Jordsmonnet i Nordmarka er temmelig tynt og nesten avskrapet på toppene. Tror det er istidene som gjør det. Dermed blir det lite med trær og slikt. Seks topper (omtrent..) har utsikt mot Jotunheimen og en hel haug mot Gaustadtoppen eller Norefjell.

Gratulerer, Bjørn! Imponert. Skal nok få tatt alle disse toppene, men har mange år på meg :roll:

Når det gjelder utsikt til Jotunheimen: hvilke topper har den beste utsikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten til Jotunheimen har egentlig bare akademisk interesse. Man ser en knøttliten hvit prikk såvidt over horisontlinjen som med litt fantasi kan ligne på Kalvehøgda. De høye toppene lengst mot nord har denne utsikten såvidt.

Det er mange topper topper med fin utsikt f.eks Svarttjernshøgda og Oppkuven som har tårn øverst. Ellers er Lamannshaugen, Kustein og Gaupekollen veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Panda. Driver faktisk med dette selv. Har kart på rommet av østmarka hvor jeg merker alle vann og tjern jeg har vært ved og alle toppene jeg har vært på. Ikke så mange høye topper i østmarka at det gjør noe, men en topp er en topp. Morro uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine utsikter i Østmarka også, det er ikke bare høyden som avgjør. Spesielt liker jeg Tonekollen, både som turmål og utsiktspunkt.

Som toppsamler i Nordmarka og Krokskogen er jeg langt unna pandas nivå, men vil nok anta at toppflaten på Kollern har en av de bedre utsiktene der ja. Veldig flott er det å se mot Pershusfjellet og vannene nedenfor. Min "favoritt" i Oslomarka er nok Gyrihaugen ovenfor Steinsfjorden - her er det ikke først og fremst utsikten over den øvrige marka som imponerer, men mot Migartjernet, Tyrifjorden og Ringerike.

Ellers er det mulig å se mye fra Oppkuven pga. tårnet man kan klatre opp i. Siden kollen er slak, blir utsikten noenlunde lik i de fleste retninger, men den er da pen nok.

post-985-13347459215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som signaturen min seier, så er eg ikkje like glad i skogkledde toppar som eg er i snaufjell. Eg får difor ikkje det heilt store "kicket" av å gå i Nordmarka, anna enn som ei treningsøkt. Men eg såg at 500fjell stilte pørsmål om Kollern, og den syns til og med eg er ganske fin. Det er nemleg ein av toppane eg har vore på i Marka som har god utsikt (utan at eg må klatre opp i eit forferdelig stygt tårn som på Svarttjernhøgda), og det er attpåtil ein svær varde oppå der. Det gjer at ein vestlending som meg også føler meg litt heime. Det er absolutt ein topp som er verdt eit besøk, og eg anbefalar å gå utanfor alle blåstiar og heller klyve opp eit par av småskrentane på vestsida. Det var jo rett så moro, sjølv om eg var smånervøs for å få ei kule i panna pga alle jegerane eg møtte i området.

For øvrig så må eg seie at eg er mektig imponert over Bjørn som har vore på alle toppane med pf >20 i marka, og den boka ser jo strålande ut, så det spørs om ikkje den havnar i hylla mi etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kollern er fin den. Vestsiden forsøkte jeg engang i tiden, men det ble for mye trær langt nede. Stien over toppen (nord/sør) er ganske variert og fin, og det er en liten topp på sørsiden som godt kan besøkes. Husker ikke navnet på den.

En annen topp som er litt vestlandsk av seg er Kustein vest for Heggelivannene. Masse stein, nesten ikke trær og bratt på østsiden. Et par av naboene som Bærumskollen og Kjerringhøgda har også klyvepotensiale hvis man er nøye med å velge gærent sted å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For et fantastisk prosjekt!

(jada, jeg veit innlegget begynner aa dra paa maanedene, men regner ogsaa med at en positiv kommentar ikke kan komme for seint)... Jeg har selv toppmania i Oslomarka og skulle gjerne ha dratt samme knallide. Har du publisert en liste over toppene? Hadde vaert knall aa se.

Skal jeg vaere aerlig synes jeg det kan vaere vel saa flott aa komme opp paa en god utsiktskolle i Nordmarka enn paa et fjell i Jotunheimen. Ikke fordi utsikten er bedre, selvfoelgelig ikke, men fordi den kommer mer overraskende. Paa skogskollene blir de knappe aapningene man finner mer verdt... ogsaa kan man ikke minst legge seg tilbake i gresset og tenne et baal. Det gjoer turen for meg :o

Beklager forresten ae-, oe- og aa-ene mine. Sitter paa en nettkafe-pc i Bangladesh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg vaere aerlig synes jeg det kan vaere vel saa flott aa komme opp paa en god utsiktskolle i Nordmarka enn paa et fjell i Jotunheimen. Ikke fordi utsikten er bedre, selvfoelgelig ikke, men fordi den kommer mer overraskende. Paa skogskollene blir de knappe aapningene man finner mer verdt...

Helt enig der. Jeg husker spesielt utsikten fra Gaupekollen nord i Maridalen, som overrasket meg stort. Man går i tett skog hele veien oppover, og når man kommer til toppen åpenbarer det seg plutselig en utsikt over hele Maridalen. Noe av moroa med skogstopper er også utfordringen med å lete opp de gode utsiktspunktene, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt enig der. Jeg husker spesielt utsikten fra Gaupekollen nord i Maridalen, som overrasket meg stort. Man går i tett skog hele veien oppover, og når man kommer til toppen åpenbarer det seg plutselig en utsikt over hele Maridalen. Noe av moroa med skogstopper er også utfordringen med å lete opp de gode utsiktspunktene, synes jeg.

Gaupekollen er blant de fineste utsiktstoppene i hele Nordmarka. Lamannshaugen er også ganske rå av samme grunn. Man tråkker omkring i tett skau, og så plutselig kommer man ut på et utsiktspunkt. Er en 500-600 meter høydeforskjell ned til Randsfjorden og Jevnaker.

Overraskende mange av toppene i Nordmarka har utsikt fordi det ikke vokser skikkelig med trær øverst. Tror det har sammenheng med at istidene skraper vekk vegetasjon og jord og at det tar lang tid før det gror igjen skikkelig. Mulig det samme som skjer på Skrim hvor det er snaufjell ned til 650 meters høyde omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny på forumet da Nordmarka fatter min interesse. :)

Det er jo skogsterreng de luxe i marka og det preger naturen, men det finnes topper med fri og fin utsikt, flere av dem er nevnt her. Det snakkes om Gaupekollen, og det er mulig det er fin utsikt herfra, men glemmes må heller ikke Mellomkollen som ligger en kilometer lenger vest, i de samme "Maridalsalpene". Man får fjellfølelse av å klyve opp på pynten der oppe.

En annen fin plass i samme område er Barlindåsen i Lillomarka. Fin utsikt og fjellfølelse der også. Et annet sted i Lillomarka er Holåsen; der er det et punkt med skikkelig fin utsikt og man ser byen og fjorden og alt.

I det hele tatt så må man lete litt for å finne utsiktspunktene i marka. Men det er også en god motivasjon for å pakke sekken og komme seg på tur, noe som er bra for helse og humør og alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha oversett dette temaet, men vil i ettertid gratulere Panda med et imponerende prosjekt. Med hensyn til de mest attraktive toppene i marka, vil jeg i likhet med andre her framheve Gurihaugen som en med den mest varierte utsikten. Dessuten kan turen dit kombineres med den interessante Mørkgånga, ifølge H.O.Christoffersen det mest spektakulære sted i Oslomarka.

Den beste utsikten mot Jotunheimen gir nok Lamannshaugen ettersom den ligger lengst nord av 700-metringene i marka (sammen med Helgehaugen).

Kolleren har jeg foruten andre besøk, besteget fra vest i forbindelse med et o-løp hvor vi var oppom både Helgehaugen, Lamannshaugen, Svarttjernshøgda og Kolleren.

Puttmyrene nord for Svarttjernshøgda har et interessant trigonometrisk poeng ved at de er kilden for vann som renner ut i havet på steder såvidt langt fra hverandre som Fredrikstad (Glomma), Oslo (Akerselva) og Drammen (Drammenselva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ods angående Gyrihaugen og Kolleren. To veldig fine topper hvor også turen opp er attraktiv.

Gaupekollen og Mellomkollen er fine utsiktspunkter og det er en sti mellom dem som er fin men litt dårlig merket.

Ellers er jeg overrasket over hvor mange topper i Nordmarka som faktisk har en skikkelig utsikt. Noen favoritter i tillegg til de mest kjente er:

- Middagskollen

- Kustein

- Kristibrenna

- Molikåsen

- Råkollen

- Gråberghaugen

- Høgåsen/Kjerkeberget

og sikkert mange jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nord i marka har vi Bislingen på nesten 700 moh. Her er terrenget "nesten-fjell". Det er noen skikkelig fine utsiktspunkter der oppe, men man må lete litt for å finne dem. Der ser man langt utover Hadeland, og man ser fjell i horisonten (Vassfaret?).

Et annet utsiktspunkt er Varingskollen ved Hakadal. Men her er det jo skiheis og diverse andre "sivilisasjonstrekk" som drar ned inntrykket. Men utsikt er det.

På Romeriksåsen er det noen topper med skikkelig fin utsikt, der hvor åsene stiger relativt bratt opp fra Hakadal/Nittedal. F.eks Bukollen og Rundkollen. Det er også fint oppå Paradiskollen rett øst for Harestua (derav navnet? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
:D Godt jobbet! Hva blir neste prosjekt nå som alle Nordmarka toppene er beseiret?

Takk, må jo bli noe annet weird da....kanskje alle haugene over 300 meter i Østmarka, eller alle over 400 meter i Lillomarka :shock:

Hensikten med sånne prosjekter er egentlig bare at man får variert turgåingen. Ellers blir det lett til at samme tur gåes gang etter gang. Toppsamling krever jo hele tiden nye turer med forskjellige opplevelser. Så lenge man har et avslappet forhold til det er det gøy. Men når man ikke vil gå en fin tur fordi man har gått den før blir det feil.

Synes heller ikke vanskelighetsgrad spiller noen rolle så lenge turene er fine. Ingen topper i Nordmarka er noe vanskelige, selv om noen av dem krever ganske lange turer. Planlegging og fotografering, og ikke minst det å lage selve lista er halvparten av hensikten. Dessuten er jeg sikker på at jeg har besøkt deler av marka få mennesker har sett. Noen topper har ikke engang navn. Det gjelder blant annet den 7 høyeste toppen i Oslo som er selvstendig og fin, men som altså ikke heter noe.

Synes også det er et poeng å skrive ned opplevelsene sånn at andre kan gå de samme turene. Har vært så heldig at et par bunker med bilder og turbeskrivelser har blitt utgitt som bøker. Den neste handler om Østmarka og inneholder alt fra ormebol, skumle selvbetjente ferjer, vakleverdige, verneverdige og falleferdige utsiktstårn, regnvær, gjørme, glade mennesker, piggtråd og rare lysfenomener. Kommer ut i mai engang sies det. Vet egentlig ikke så mye om hvordan den kommer til å se ut men den blir sikkert fin. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det du sier om alle over 400 meter i Lillomarka fenget min nysgjerrighet. Toppturer er generelt gøy, enten de går over 2000 moh eller i Marka. Geocaching har ført meg til mange ukjente og lite besøkte steder og topper og er (sammen med kjentmannsposter og generelle kartdrømmerier) en god inspirasjon til å klekke ut nye turideer. Nå i helgen fikk jeg gjennomført et lenge ønsket turprosjekt, nemlig å ta de fem 700-meterne i Marka på én dag, så nå blir det nok kartstudier og telling av Lillomarkas 400-metre de neste dagene :wink:

(edit) Her er en kjapt nedskrevet liste ut fra kartet på ut.no:

400-metre i Lillomarka:

Merrahaugen 410

Torkilstuhøgda, vestre 427 (to toppunkter?)

Torkilstuhøgda, østre ca 420 (to toppunkter?)

topp 438 n f Nordre Langvann

punkt n ø f Fjellvang ca 400+

Ormetjernskollen 422

Brennberget 441

punkt s f Brennberget/ø f Nordskogtjernet ca 420

Røvarkula 430

Granberget 440

Barlindåsen 407

Holåsen 440

Slengfehøgda 415

Tar gjerne kommentarer/presiseringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Den toppen med to hytter på rett vest for Ormetjern tror jeg skal være med.

- Toppen ved Nordre Langvann heter Lysthaugen på mitt kart. Tror det er den toppen du mener.

- Hva med Seterhaug som ligger mellom Lilloseter og S Langvann ?

- Har Slengfehøgda en nordtopp rett øst for Griseputten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.