Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre spørsmål om Island


Frank-R.J

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å gå Island fra Nord til Sør neste år

og trenger litt hjelp.

1.Jeg vet det finnes en kartserie bestående av tre kart i

målestokk 250 000 som dekker hele Island, men jeg finner

ikke fram på sidene til det Islandske kartverket.(www.lmi.is)

Kan noen hjelpe meg litt med det?

2.Kan man drikke vann fra elver og vann i indre deler av Island

uten og rense det? Tenker på bre-partikler og lignende.

3.Får man kjøpt proviant på hyttene til turistforeningen der?

Før fikk man bare kjøpt øl, snaks ol.

Ruta jeg foreløpig har sett meg ut er ca 240 km lang så

jeg tror jeg trenger litt mer enn øl og potetgull.........

Jeg skal selfølgelig kontakte turistforeningen der borte også,

men syntes det greit og få litt tips fra forumet her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tenkte å gå Island fra Nord til Sør neste år

og trenger litt hjelp.

2.Kan man drikke vann fra elver og vann i indre deler av Island

uten og rense det? Tenker på bre-partikler og lignende.

Jeg spørte de lokale da jeg var der, og de sa at det var helt trygd å drikke fra små bekker. Jeg har gjort det selv og ble ikke syk. Av og til ganger smaker vannet litt merkelig (som jerntilskudd, huff for en smak). Alt vann lukter forøvrig svovel, også i dusjen på hotellet i Reykjavik. Dette venner du deg til etterhvert.

3.Får man kjøpt proviant på hyttene til turistforeningen der?

Før fikk man bare kjøpt øl, snaks ol.

Ruta jeg foreløpig har sett meg ut er ca 240 km lang så

jeg tror jeg trenger litt mer enn øl og potetgull.........

Jeg har kun vært i turistforeningens hyttene langs Laugarvegur. Der var det ingen salg av mat. Noen ganger ligger det litt mat fra andre som har etterlatt noe i skapet.

Har du muligheter for å sende en poste restante med mat til et sted du kommer underveis?

Jeg fant forresten kart på en international webside. Jeg bestilte et oversiktskart og detaljkart. Men detaljkart kan du også veldig godt kjøpe der borte. Turistbutikken i hovedstaden har detaljkart over alle nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at enten er vannet drikkendes (det er klart), eller så er det brunt eller grått. Sistnevnte er altså ikke drikkendes :)

Gikk Laugarvegen høsten 2006 og vi drakk da bekkevannet som var helt OK.

Det var spørsmål om klær også. Islendingene bruker "66 grader north" som er et lokalt klesmerke. Har ikke handlet der selv, men kvaliteten så bra ut ut i fra det som sto i butikken.

Sjekk linken:

http://www.66north.com/home/

andre islandske linker:

http://blog.66north.com/discover-66north-in-iceland/useful-links/

Spenstig tur du planlegger. Vil ikke elvekrysningene bli den største utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nennt "66North" klær. De ser ikke bare fint ut, de er også kjempe behagelig å ha på seg! Og ikke minst god kvalitet.

Men jeg personlig synes ull er best å ha med på turen,man vet aldri med været på Island... Og islandske genser er helt topp!

Lykka til med turen, Island er bare helt topp! Har du plass i bagasjet, må du nesten ta et bok fra Arnoldur Indirdason med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan lønne seg å gå markerte ruter. De velger de beste stedene der du kan krysse elver. Islendinger bygger ikke så mange broer som DNT gjør, selv på de mest populære ruter.

Islendinger behøver ikke broer, de kommer frem allikevel. Det gjelder både på turstier og på veier.

Da jeg var der kjørte jeg både Sprengisandur og Kjölur, men tror ikke jeg hadde over en halvmeter vann noen gang. Jeg gjetter at stiene også er lagt på akseptable steder når de klarer å bygge veiene sånn at de blir halvbra.

Jeg var på Island 14 dager i juli -02. En dag var det 18 grader, ellers lå det mellom 2 og 15 grader.

post-3215-133474590777_thumb.jpg

post-3215-133474591369_thumb.jpg

post-3215-13347459143_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

her er en beskrivelse fra en som har gjort det

http://www.atmagazine.co.uk/content/view/124/94/

Han har valgt en rute som går tvers over Island, en lang strekning uten mulighet for å få kjøpt forsyninger, så jeg vil tro at mange av hans erfaringer er overførbare til en rute du evt. ville velge.

Man drikker vann fra bekker og elver på Island. Hvis vannet i elven kommer fra en isbre er vannet veldig grumsete (hvitt/brunt) og ikke innbydende. Jeg vet ikke om det er fokus på det på Island som det er her i Norge at der hvor det er mye sau i fjellet (og det er det mange steder på Island) så bør man være litt forsiktig med å drikke vannet i området.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.