Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka i April


tomand

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg og en kompis vurderer og fare til Femundsmarka i April, 2009 8) .

Men det er noken ting eg lurer på:

-Bruker det å vere mykje snøv i mitten av April?

-Er det trygg is på Femunden og andre vatten?

-Kor kalt bruker det å vere i dei tidene?

-Noken so veit ett godt utgangsponkt for turen?

Ingen av oss har lappen på bil. Vi kommer fra Møre og romsdal, noken som veit om den beste måten og kome seg til utgangspongte? Har vurdert tog fra Otta til Røros, eller fra Åndalsnes. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når i april kan ha mye å si...

Jeg har vært der på påsketur i begynnelsen av april. Da var det nok av både snø og is. Desto lengre utover du kommer desto svakere blir isen. Spesielt rundt os. Snøen kan etterhvert bli ganske råtten og gjøre det tungt å bevege seg. Men er man forsiktig vil jeg tro det kan bli en fin tur! Isfiske bør bli bedre jo lengre utover man kommer.

Vil tro det enkleste er å ta tog til Røros og buss/taxi til Synnervika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,.... Bussen bruker om lag 45 minutter på turen, så jeg vet ikke hva en taxisjåfør kan finne på å forlange for turen. En telefon til Røros taxi kan sikkert gi en god pekepinn.

Til sammenligning:

Røros-Tanndalen (Sverige) Tror det gikk ca en time og koster 1600kr med taxi (80 sone)

Er ikke helt sikker på veien til synnervika (ca 35km), men om det er ikke strake veien så kommer du nok bort på 1000 lappen. Ser at gule sider opererer med kjøretid på 1t og 35 min.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg startet fra Sverige. Og iallefall om du baserer deg på taxi og det ikke er store forskjellen i pris. Da jeg gikk der i mai traff jeg tre relativt ferske bjørnetråk. Går du fra Tanndalen og mot muggsjøene så får du kanskje sett moskus på veien også :roll:

Det er vel ingen hemmelighet at jo næmerere svenskegrensa du kommer jo ødere blir det... om det har noe å si :wink: For eksempel var Litlsjøen nord for Roasten så full av bålgruer og ga lite inntrykk av villmark :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...det var kansje litt meir en ej hadde tenkt å broke på en taxi tur.

Men det går vell and å ta tog til Rena, og byss til Drevsjø og nybuss til Elgå? Ser det er de Terje WJ har gjort i en turraport han har skrevet. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8366&highlight=femundsmarka+r%F8ros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Femundsmarka og spesielt områdene rundt Røros i april betyr som regel full vinter med mye snø og is på vanna!

passerte røros på tur inn i sverige 17 mai ifjor og sjøene ved riksveien var fremdeles islagte, mye mye snø, så mye att tamreinflokkene gikk og beitet på plener og i hager på svenskesida.

sålangt i vinter er det også mye snø i dette området og fremdeles mange vintermåneder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.