Gå til innhold
  • Bli medlem

CHO OYU EXPEDITION 2009


Anbefalte innlegg

Gasherbrum 2 blir vel sett på som den enkleste. Den er vanskeligere å komme seg frem til, siden den er i Karakoram i Pakistan, fjellkjeden som blant annet K2 og Nanga Parbat befinner seg i. Cho Oyu er det mye enklere fremkomst til, men inneholder flere teknisk vanskelige partier i følge mine kilder i allfall.

Her har du en link:

http://www.summitpost.org/mountain/rock/153264/gasherbrum-ii.html

Anbefalet å søke på Summitpost hvis du vil ha informasjon om forskjellige 8000-metere, der har de informasjon om alt fra historien til fjellet, rutene, fremkommelighet og kostnad for tillatelser. I tillegg til mange fine bilder vanligvis. Ofte er artiklene skrevet av folk som har besteget fjellene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu er jeg stor tilhænger af at man støtter de lokale derfor:

www.himalayaguides.com

og

www.highhimal.com

De tilbyder den "fulde pakke", men jeg mener også tilbyder teknisk og administrativ støtte alene. Både Tshering Phande Bhote og Jyamchang Bhote er utrolig dygtige og kompetente folk - udover det urtolig hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cho Oyu er på flere måter enklere. Kortere reisevei, kortere å gå til foten av fjellet, ikke noe brefall, ikke så bratt.

Gasherbrum 2 er undervurdert, og jeg tror mange blir overrasket over hvor bratt det er der. Det ble ihvertfall vi som var sammen der i 1994. Da hadde jeg vært på Cho Oyu året før, og hadde derfor godt sammenligningsgrunnlag.

Men Gasherbrum og Pakistan er flottere da. Ingen fjellområder i verden slår Karakoram der Gasherbrum befinner seg. Men Cho Oyu er også flott, bl.a nydelig utsikt mot Everest fra toppunktet. Det er først når du kan se Everest (hvis været er bra!) at du er helt på toppen. Gasherbrum 1 er nok enda litt hvassere (brattere) enn Gasherbrum 2.

mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasherbrum 2 er undervurdert, og jeg tror mange blir overrasket over hvor bratt det er der. Det ble ihvertfall vi som var sammen der i 1994.

Enig! Og G2 har de senere 2-3 aar blitt ennaa mer teknisk, pga flere nye overhengende ispartier/seracs og sprekker som maa forseres. Det er etterhvert blitt vanskelig aa finne en kurant og "safe" rute opp. En jeg snakket med for et par uker siden, sa at Cho Oyu var MYE MYE enklere. Saa enkleste 8000m i rangert rekkefoelge blir derfor:

1.Cho Oyu

2.Manaslu

3.Broadpeak

4.G2

5.Shishapangma (true summit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Lyngve og Eirik.G2 har jeg ikke planer for.(Mest sansynelig senere :shock: )Tror nok jeg går for Cho Oyu,men manaslu er jo et utrolig vakkert fjell(se f.eks. på denne linken http://no.wikipedia.org/wiki/Manaslu).Men kan ikke finne noen selskaper som arangerer expeditioner til denne toppen.Er det noen som vet om et selskap som arangerer exdeditioner til denne toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og G2 har de senere 2-3 aar blitt ennaa mer teknisk, pga flere nye overhengende ispartier/seracs og sprekker som maa forseres. Det er etterhvert blitt vanskelig aa finne en kurant og "safe" rute opp. En jeg snakket med for et par uker siden, sa at Cho Oyu var MYE MYE enklere. Saa enkleste 8000m i rangert rekkefoelge blir derfor:

1.Cho Oyu

2.Manaslu

3.Broadpeak

4.G2

5.Shishapangma (true summit)

Men hvis Broadpeak er den 3.letteste 8000-meters toppen hvorfor er ikke den besteget av en nordmann da??Rart at ingen nordmann har prøvd seg på den etter at Eirik var der.

Sitter og lurer på om jeg skal bestille en expedition til Manaslu i 2009,men frister også med Cho Oyu.(Klarer ikke bestemme meg!! :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jagged Globe arrangerer eksp. til Manaslu: http://www.jagged-globe.co.uk/exp/itinerary/manaslu.html

Er de eneste jeg vet om, men vedder på det er flere :?

Andre kommersielle aktoerer som var der i 2008:

http://www.amical.de/

http://www.kobler-partner.ch/

http://www.project-himalaya.com/

http://www.himex.com/

http://www.monterosa-nepal.com/

PS! Jeg har ikke sjekket om Manaslu staar paa programmet ogsaa i 2009. Det maa du gjoere selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Broadpeak er den 3.letteste 8000-meters toppen hvorfor er ikke den besteget av en nordmann da??Rart at ingen nordmann har prøvd seg på den etter at Eirik var der.

Sitter og lurer på om jeg skal bestille en expedition til Manaslu i 2009,men frister også med Cho Oyu.(Klarer ikke bestemme meg!! :wink: )

Det er dermed ikke sagt at Broadpeak er lett. Aa naa hovedtoppen kan vaere en virkelig utfordring, endog "umulig" enkelte aar. (paa samme maate som true summit av Sisha)

Det har vaert andre forsoek paa Broadpeak etter Eirik, minst ett ihvertfall. En norsk kvinne i 2005 (husker ikke navnet). Plukket opp denne informasjonen mens jeg var i Syd-Amerika og moette en argentinsk guide (Anibal) som hadde vaert paa Broadpeak samme aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enig! Og G2 har de senere 2-3 aar blitt ennaa mer teknisk, pga flere nye overhengende ispartier/seracs og sprekker som maa forseres. Det er etterhvert blitt vanskelig aa finne en kurant og "safe" rute opp. En jeg snakket med for et par uker siden, sa at Cho Oyu var MYE MYE enklere. Saa enkleste 8000m i rangert rekkefoelge blir derfor:

1.Cho Oyu

2.Manaslu

3.Broadpeak

4.G2

5.Shishapangma (true summit)

Lyngve,

Du vurderer altså G2 som mer krevende enn Broad Peak - selv om BP er beskrevet som enda brattere en G2 av Field Touring?

Jeg snuser etter den "enkleste" 8000-meteren i Karakoram. Er også fasinert av Manaslu. Men det blir et annet landskap.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan mene noe om Gasherbrum 2 og Broad Peak ettersom jeg har vært på begge. Til topps på G2 (1994) og til skaret mellom toppene (7800m) på BP (1991).

Begge fjell er omtrent like bratte. Gasherbrum 2 har den fordel at det er lettere med teltplasser ettersom det ikke er bratt hele veien slik det i hovedsak er på BP. Først på omlag 7000m er det god plass for telt på BP. Husker vi jobbet 18 arbeidstimer for å lage plass til ETT telt på 6400m på BP...

På G2 er det mer "avsatser" og lettere å få av seg sekken innimellom. Lengre anmarsj og et ikke ubetydelig brefall til G2. Dette slipper en lettere unna på BP. Fra skaret (der jeg snudde i 1991) er det en bratt og skavlete egg (farlig, flere har falt gjennom og i døden her!) videre oppover. Over en fortopp, litt ned/bort og til hovedtoppen.

Alt i alt vurderer jeg BP som hardere enn G2. Begge har en fantastisk utsikt til VERDENS FLOTTESTE FJELLOMRÅDE: Karakoram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har en fantastisk utsikt til VERDENS FLOTTESTE FJELLOMRÅDE: Karakoram!

Velger absolutt å tro deg på det (Har ikke vært der enda....., men området ses vel best ovenfra vil jeg tro, som "lavlandet" ses best fra knauser her hjemme) :)

Timeglasset renner ut snart frykter jeg, selv om jeg har noen få år (3-4) til gode på deg,......

Litt OT dette, men hvordan opplever du stor høyde idag som "voksen" ifht i din "ungdom" i 91??

Selvfølgelig svært individuelt, dog vært interessant å høre dine erfaringer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan mene noe om Gasherbrum 2 og Broad Peak ettersom jeg har vært på begge. Til topps på G2 (1994) og til skaret mellom toppene (7800m) på BP (1991).

Begge fjell er omtrent like bratte. Gasherbrum 2 har den fordel at det er lettere med teltplasser ettersom det ikke er bratt hele veien slik det i hovedsak er på BP. Først på omlag 7000m er det god plass for telt på BP. Husker vi jobbet 18 arbeidstimer for å lage plass til ETT telt på 6400m på BP...

På G2 er det mer "avsatser" og lettere å få av seg sekken innimellom. Lengre anmarsj og et ikke ubetydelig brefall til G2. Dette slipper en lettere unna på BP. Fra skaret (der jeg snudde i 1991) er det en bratt og skavlete egg (farlig, flere har falt gjennom og i døden her!) videre oppover. Over en fortopp, litt ned/bort og til hovedtoppen.

Alt i alt vurderer jeg BP som hardere enn G2. Begge har en fantastisk utsikt til VERDENS FLOTTESTE FJELLOMRÅDE: Karakoram!

Eirik,

Utfra de informasjoner du gir må du være Eirik Tryti? Bedre rådgiver på hvilke forhold som kan forventes på GB2 vs. BP kan jeg ikke få i Norge.

Din empiriske vurdering av at BP er hakket mer krevende enn GB2 bekrefter det inntrykket jeg har fått gjennom å surfe innom informasjon på Internett av varierende kvalitet. Jeg har kommet over informasjon om at GB2 har blitt mer skredfarlig de siste årene. Men siden GB2 og BP ligger i samme område, antar jeg denne utviklingen gjelder begge fjell. Dermed skulle hovedkonklusjonen bli den samme.

Mange takk for innspill.

Mvh. Gunnar Fermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger absolutt å tro deg på det (Har ikke vært der enda....., men området ses vel best ovenfra vil jeg tro, som "lavlandet" ses best fra knauser her hjemme) :lol:

Timeglasset renner ut snart frykter jeg, selv om jeg har noen få år (3-4) til gode på deg,......

Litt OT dette, men hvordan opplever du stor høyde idag som "voksen" ifht i din "ungdom" i 91??

Selvfølgelig svært individuelt, dog vært interessant å høre dine erfaringer :lol:

Også Karakoram er flottest fra stor høyde! Jeg har hatt glede av utsikten fra Broad Peak (nedenfor 2 bilder herfra), Gasherbrum 2 og Spantik. Sistnevnte er en fin og ganske grei topp (7027m). Fenomenal utsikt og beliggenhet. Man får med seg det beste fra Karakoram uten å være 2 mnd på tur slik en må på en 8000 meter. (5 uker holder.)

Jeg var på fire 8000 metere fra 1990 til 1994. Det ble nok for en stund. Alle disse toppene ble besteget helt uten sherpaer og oksygenutstyr. Men allerede fra 1990 hadde jeg en drøm om Everest. I 2005 reiste jeg til Everest. Nådde Sydtoppen 8750m, 100 meter fra toppen... Været ble da dramatisk dårligere og vi hadde nok med å komme oss ned igjen. Etter 73 dager på tur, og ha snudd 100 meter fra toppen var jeg litt frustrert et par måneder. Deretter ble ny tur planlagt. 16. mai 2007 nådde jeg toppen av Everest. På begge disse turene brukte vi sherpaer og oksygen. Jeg synes de andre 8000 meterne uten dette var hardere enn Everest. Sherpaer og oksygen tar vekk det helt ekstremt harde ved 8000 meterne. Selvsagt er jo også Everest endel høyere. Jeg var 47 år da jeg besteg Everest. Det gikk greit! Trener stort sett hver dag hele året :lol:

Og ja, jeg gleder meg like mye over fjellet nå som i "unge år".

Anbefaler boken fra Everest turen. MASSE flotte bilder!

http://www.ommanipadmehum.no/

http://www.everest2007.no/

Mvh

Eirik Tryti

post-644-133474596206_thumb.jpg

post-644-133474596274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.