Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og bæreevne: Åsnes Amundsen eller Ingstad Fjell?


ahb

Anbefalte innlegg

Ok det går mot skikjøp. Har noen eldgamle telemarkski som forsåvidt er greie, men spensten er heller laber. Jeg var i Stølsheimen i påsken i år, og opplevde snøforhold der jeg sank langt ned, noen steder til over kneet. Skia er til bruk på overnattingsturer der jeg går med sekk på 15-20 kg. Jeg veier 100-105. Erfaringene fra påsken tilsier at bæreevne er det som teller. Skia kunne godt vært 230 lange for min del, men de lages ikke.

Toppturer og kjøreegenskaper er omtrent helt uinteressant for meg.

Det blir Åsnes pga kortfellesystemet.

Valget står mellom Amundsen (dvs Rago) som er helt vanlige fjellski, og Ingstad Fjell, som er en ny sivil modell av de millitære skia Åsnes lager. Ingstad-skia er vesentlig breiere enn Amundsen-skia, og jeg tenker dette må være bra, for da får jeg større bæreevne.

Er det lurt å la hensynet til bæreevne diktere skivalg? Bør jeg kjøpe de breie Ingstad-skia, eller gå for standard røde åsnes-fjellski, som (nesten) alle andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Åsnes Amundsen skia med 75mm bindiger og gode crispi sko. Er 191 på strømpelesten og 106 kg, og har gått en del med tung sekk selv. Amundsen skia er uten tvil den beste jeg noen gang har hatt, om den blir breiere synes jeg bare det går utover håndtering, vekt og evt kontroll på skia. Om du ikke skal gå med 50-60kg på ryggen så anbefaler jeg nok amundsen, har gått i mye løssnø, på hardt føre, ja så og si all slags føre. Geniale kortfelle-fester er det på den under også, bare å klipse de fast, og når du ikke skal bruke de er det feste til å "oppbevare" dem oppå skia slik at du ikke trenger å styre med å få dem nedi sekken! Har aldri angret et sekund på at jeg kjøpte med amundsen med solide 75mm bindinger, meget solide saker som skal mye til for at det går i stykker. Men når du skal kjøpe de er det viktig at du får hjelp til å finne en ski med riktig "spenn" for vekten din, samt at du velger riktig lengde, ikke for kort ski, da går det kraftig ut over bæreevne. Løp og kjøp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Rago (nå Amundsen?) tidligere og har nå Nansen. Begge har fungert bra, men de har ulike bruksområder. På hardt underlag, f.eks slik det gjerne er på snaufjellet, er Rago bra. Skal du ned i løssnøen i bjørkeskogen ville jeg så definitivt valgt Nansen. Skal du bevege deg litt i oppkjørte spor er Nansenskia er mareritt. Den er så brei at den setter seg fast i sporet. Rago derimot fungerer brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for Ingstad fjell.. Jeg gått noen hundre kilometer på de i forsvaret, og kan anbefale de.

Kvaliteten er upåklagelig..

Når det gjelder bæreevne forskjellen mellom de to skieene, så tror jeg ikke det er merkbart dersom du har 40kg sekk og 1m puddersnø :roll:

Jeg merker hvertfall ikke mye forskjell på mine sivile åsnes nansen og combatskia når det gjelder bæreevne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.