Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste mellomlag på tur? Ull VS fleece...


t0bbE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Noen med gode erfaringer med et godt og tykkt mellomlag på tur, når en skal ha pause og raste ++ er det obligatorisk med et tykkt og godt mellomplagg. Holder selv med ull, siden det isolerer godt når det er vått også, men fleece tørker fort, er lettere ++

Hva har dere best erfaring med? Evt. hvilken genser er best? Ulvang++?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg jobber som naturfotograf er jeg avhengig av og holde vekten nede på sekken, samt holde meg varm mens jeg jobber. Derfor er dunjakken med på turer hvor det blir kaldt. Dunjakka er lett og varmer godt. Jeg synes ikke en skikkelig ullgenser gir samme varme, samt at en skikkelig ullgenser veier vesentlig mer en en dunjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur hvor man kan bli svett (vekt er av betydning):

Ulvang ullundertøy = katastrofe! Altfor tettvevd > tørker aldri. Devold = gull:)

Pauser/rast vinterstid: Dunjakke!

Pauser/rast sommer: Fleece!

På hopprenn etc (stå i ro, vekt uten betydning):

Devold ullundertøy = fortsatt gull:)

Luftig ullgenser + dunjakke > Hjertelig velkommen 25 kalde blå :D

Kun luft som isolerer, mao hvilken ullgenser er uten betydning så lenge du holder deg tørr > Tykk luftig ullgenser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakke er vel klart det beste. Å ta av seg skall-jakken i vind og -20 er ikke noe særlig....da er det bedre å bare ta en dunjakke utenpå.

Meget godt og diplomatisk sagt hilmersen!

Det er rett og slett udugelig meningsløst å ta av seg klær, for å kle på seg i - 20 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på vær, temperatur og aktivitet. Skjønner godt at Fotojensen foretrekker dun. Dun er uovertruffent når du står stille, eller ved lav aktivitet. Hvis hovedbruken er å trekke på jakka ved pauser er en dunjakke klart best. Dunjakker er generelt lettere enn fleece og ull, og ytterstoffet er vindtett.

Men varmajakka har også andre bruksområder. Ved høy aktiviteti kaldt vær foretrekker jeg fleece. Likeledes i veldig fuktig vær. Men først og fremst liker jeg ull. Jeg synes ull er mest allsidig i varierende aktivitet.

Når alt kommer til alt er ikke forskjellene veldig store. Viktigste er å ha et varmt nok plagg for de forholdene man kan møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men varmajakka har også andre bruksområder. Ved høy aktiviteti kaldt vær foretrekker jeg fleece. Likeledes i veldig fuktig vær. Men først og fremst liker jeg ull. Jeg synes ull er mest allsidig i varierende aktivitet.

Når alt kommer til alt er ikke forskjellene veldig store. Viktigste er å ha et varmt nok plagg for de forholdene man kan møte.

Ja Fimax, enig såfremt varmejakka også er tenkt brukt bla under aktivitet i kaldt vær. Iblant blir jo ei fleecejakke med i tillegg til dunjakka såfremt vurdert brukt under aktivitet og pauser. Les som 2'er under klatring vinterstid eller grisekalde bortoverturer....

Poenget i mitt første innlegg, var at med dårlig undertøy så hjelper egentlig iso og yttertøy lite. Like sammensatt som bil og dekk dette. Sett gode piggdekk på en gammel Ford Taunus, og den er nesten like dårlig vinters tid.... :D

Dog, her var spm pauser/raster, og da gjelder dun vinters tid etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Var vel et spm om ull vs fleece...ikke ull vs fleece vs dun....

Jeg bruker som regel den svære tykke Devold ullgenseren med høy krage under Gore tex jakka når jeg stopper opp.

Dette funker fint vår, sommer, høst og vinter. Tynt ullundertøy bruker jeg alltid utenpå brynja.

Synes ulla varmer bedre enn fleecen, såpass at det veier opp for den ekstra vekten. Men er nødt å ha et skallplagg utenpå siden ull ikke er særlig effektivt om vinden kommer.. Der er fleecen bedre. Men du sier det skal brukes som mellomplagg..

Har ikke noe Ulvang ull, men Devold har vist seg å fungere godt, og være slitesterkt over tid.

Ser ikke poenget med å bruke haugevis av kroner på dun.. Det holder lenge med oll og skallplagg.

PS: Jeg har dunjakke jada... tung og fæl parkas jeg fikk en gang, men brukes kun på de kaldeste turene - og da er den jaggu god å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også god erfaring med IceBreaker! Merinoull av beste kvalitet. Skal skaffe meg en SKIKKELIG dunjakke til vinter`n.. Står allerede på ønskelisten til jul :-)

Noen som har anbefalinger? Tenker på en jakke med 600-800 US Fillpower. Skal brukes hovedsaklig i fjellet på toppturer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på fleece. (Altså ull som innerste lag og fleece som mellomlag)

Nå er det forskjell mellom varmeeffekten mellom de ulike fleecejakkene. Det er ikke slik at jo tykkere/tyngre en fleecejakke er, jo mer varmer den. Jeg gjorde masse undersøkelse på forsommeren om dette og kom frem til at en kombinasjon av Patagonia R1 og/eller Arcteryx Delta SV fleece var de gensere som ga mest varme per gram. Disse er selvfølgelig svindyre og Arcteryxen tror jeg ikke man får kjøpt her i Norge.

Til vanlige dags-/helgeturer her hjemme trenger man ikke å være så ekstremt opptatt av vekten på klærne (og dermed måtte betale for svindyre plagg fra Patagonia og Arcteryx). Det holder lenge med å kjøpe en fleecegenser til kr 3-400,-, selv om den veier litt mer enn de jeg nevnte over.

En grei kombinasjon til de fleste vinterturer er: tynn ulllag innerst, tynn fleecegenser, vindjakke og så dunjakke. Har man ikke dunjakke bruker man alternativt en tykk fleecegenser utenpå den tynne. Det er først de senere år at det har blitt hipt med dunjakker på vanlige fjellturer. Folk har overlevd uten dette før..

Jeg har også god erfaring med IceBreaker! Merinoull av beste kvalitet.

Icebreaker var testvinner i en test som Stayer-magasin foretok, så da måtte jeg kjøpte den. :P 200grams-utgaven har blitt mitt favorittplagg som innerste lag når temperaturen er under 15 grader. Jeg er meget godt fornøyd med den men har erfart at den slites veldig fort og særlig over skuldrene og i baken. Men det er mulig man unngår dette hvis man ikke bærer sekk og heller ikke setter seg ned så mye :-) , altså kun bruker den til korte dagsturer. I tillegg er Icebreaker-plagg svindyre. Men jeg er såpass godt fornøyd at jeg kjøper Icebreaker igjen selv om de ikke varer like lenge som andre og billigere ullplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke dunjakke bruker man alternativt en tykk fleecegenser utenpå den tynne. Det er først de senere år at det har blitt hipt med dunjakker på vanlige fjellturer. Folk har overlevd uten dette før..

Støtter opp om denne. Dunjakker er selvfølgelig det beste under veldig kalde forhold, men man klarer seg godt uten også.

På telttur i vinterfjellet sitter man ikke mye stille uansett, og inne i teltet ligger man i soveposen, eller fyrer primus.

Jeg har brukt denne kombinasjonen ullundertøy- tynn ullgenser- fleecejakke-skalljakke i mange år, og det fungerer bra. Man kan også ta på seg fleecebukse, eller en stillongs til på beina. Det hjelper mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang fleece, som gjerne er litt OT; men jeg lurer på følgende: Hvordan skal fleece vaskes? Er det samme "regler" som ull, dvs lav temp og kun vaskemiddel som er spesielt laget for ull (Milo), eller går det greit med vanlig vaskepulver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ull vs. fleece så har jeg sverget til ull om vinteren tidligere, noe som ble ytterligere forsterket under en tur i ekstremkulde for noen år tilbake. Om sommeren kan man like gjerne benytte en fleece. Må allikevel innrømme at jeg nylig har blitt frelst på å ha en lett dunjakke i sekken. Mye varme for egenvekta der. Liker allikevel å ha noe tynt mellomlag med meg også. Har derfor vurdert å prøve tynn fleece igjen til vinteren ettersom det da bare skal være supplement, men heller litt mot ull fremdeles. Noen som har noe erfaringer med Aclima Hotwool ullfrottejakke?

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=02&prodid=4996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ull vs. fleece så har jeg sverget til ull om vinteren tidligere, noe som ble ytterligere forsterket under en tur i ekstremkulde for noen år tilbake. Om sommeren kan man like gjerne benytte en fleece. Må allikevel innrømme at jeg nylig har blitt frelst på å ha en lett dunjakke i sekken. Mye varme for egenvekta der. Liker allikevel å ha noe tynt mellomlag med meg også. Har derfor vurdert å prøve tynn fleece igjen til vinteren ettersom det da bare skal være supplement, men heller litt mot ull fremdeles. Noen som har noe erfaringer med Aclima Hotwool ullfrottejakke?

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=02&prodid=4996

Den ser jo helt grei ut, men ville det ikke vært bedre uten glidelås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal fleece vaskes?

Du kan kaste bort masse penger på spesialmiddel i en sportsbutikk. Spurte Lilleborg hva de anbefalte. Svaret var flytende vanskemiddel. Synes det fungerer fint til det meste av sportstøy utenom ull og dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ull vs. fleece så har jeg sverget til ull om vinteren tidligere, noe som ble ytterligere forsterket under en tur i ekstremkulde for noen år tilbake. Om sommeren kan man like gjerne benytte en fleece. Må allikevel innrømme at jeg nylig har blitt frelst på å ha en lett dunjakke i sekken. Mye varme for egenvekta der. Liker allikevel å ha noe tynt mellomlag med meg også. Har derfor vurdert å prøve tynn fleece igjen til vinteren ettersom det da bare skal være supplement, men heller litt mot ull fremdeles. Noen som har noe erfaringer med Aclima Hotwool ullfrottejakke?

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=02&prodid=4996

Har vært å sett på denne jakken, ser kjempefin ut, hull til tommelen slik at den ikke glir opp og virker meget solid. Du kjenner på den at det er kvalitet, og ullaget er relativt tykkt, samtidig som det er såkalt "ullfrotte" inni jakka, dvs at den er meget god å ha på (myk og behagelig), samtidig som den transporterer svetten bra! Blir nok så jeg går til anskaffelse av denne etter hvert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at det kommer veldig ann på hvor kaldt det er. Flece er fungerer veldig bra som mellomplagg, med mindre temp. ikke blir alt for lav. Da mister fleecen fleksibiliteten og mye av isolasjonsevnen. Det er her ull (og dun for den saks skyld) kommer inni bildet. Ull innenfor, med en skalljakke ytterst er nok det beste overall.

PS! Selv om fleece kanskje tørker fortere, så hjelper dette svært lite når det er 30 kalde ute. Da vil ull holde deg varm, selv om det kanskje ikke tørker like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.