Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee/ Telemark utstyr


Andhyld

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å kjøpe randonee eller telemarks utstyr. Det vil bli brukt mest til topptur o.l.

Er det noen som kan forklare forskjellen mellom alpint binding og randonee binding, og muligens om det er noe utstyr å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En randonee-binding har en mekanisme som gjør at du kan løsne helen når du går opp, og låse den når du kjører ned. Oppover blir den dermed som en langrennsbinding, og nedover som en alpinbinding. Jeg synes det fungerer veldig bra. Bortover er svakheten - det er vanskelig å få godt fraspark, så det går sakte bortover. Oppover og nedover er det vel det beste. Det finnes forskjellige randonnee bindinger. Generelt sett så kan man velge mellom de som ligner mye på alpinbindiner og dynafit bindinger. Dynafit er de letteste og sterkeste...men er litt vanskeligere å komme inn i.......har en følelse av at dynafit foretrekkes av de som er mye på tur..... (satt litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har som mål av en randonne tur å komme opp nyte utsikten og kjøre ned igjen.

mao ikke noen ekstremkjøring.

bruker vølkl mountai ski, dynafit ti og scarpa f1 støvel. dette blir en kombinstion av noe av det letteste utstyret på markedet.

det er ikke det stiveste, hardeste eller feteste men hvis det er godt nok på denali, gran paradiso, offpist kjøring i chamonix så holder det for meg.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd randonnee et par ganger, men føler telemark langt mer anvendelig. Særlig fordi jeg kan variere hvilke telemarkstøvler jeg vil bruke, alt etter turen. Skal man gå litt bortover er telemark langt å foretrekke.

Mener nå jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd randonnee et par ganger, men føler telemark langt mer anvendelig. Særlig fordi jeg kan variere hvilke telemarkstøvler jeg vil bruke, alt etter turen. Skal man gå litt bortover er telemark langt å foretrekke.

Mener nå jeg da...

...

Man kan da variere sko på randonne også! Det er stor forskjell mellom randonee sko. Det ene parret med dynafit-sko jeg har er lettere enn lær-fjellski-skoene mine. De er myke, lette og behagelige..men krever kontroll ved nedkjøring. Alpin-skoene mine er i motsatt ytterlighet.

Har nå endt med lette fire-spente sko fra dynafit, dynafit binding og snowwolf ski.

Bortover-gåing har jeg forøvrig løst med Nasa skiseil - lett, funksjonelt....men ikke kult (bortsett fra for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Man kan da variere sko på randonne også! Det er stor forskjell mellom randonee sko. Det ene parret med dynafit-sko jeg har er lettere enn lær-fjellski-skoene mine. De er myke, lette og behagelige..men krever kontroll ved nedkjøring. Alpin-skoene mine er i motsatt ytterlighet.

Har nå endt med lette fire-spente sko fra dynafit, dynafit binding og snowwolf ski.

Bortover-gåing har jeg forøvrig løst med Nasa skiseil - lett, funksjonelt....men ikke kult (bortsett fra for meg).

Joda, du har sikkert rett i at det er like store variasjonsmuligheter med rando-støvler. En stor fordel med telemarkutstyret er imidlertid at støvlene også passer på fjellskiene. Jeg har altså flere par støvler og flere par ski som går om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er den heftigste alpinbindingen med gåfunksjon du får tak i. Egentlig en alpinbinding med gåfunksjon. DIN 16 dvs dette er kraftige saker for de som kjører hardt. Til denne hører brede ski, kraftige støvler og stor fart. Du må ta av skiene hver gang du skal skifte gå/kjøremodus. Relativt tung eller rett og slett tung. Har den selv på ett par Vølkl Mantra og bruker dette mest til heisbasert kjøring, korte bratte toppturer med stive alpinstøvler og kiting. Ville ikke brukt denne riggen til f.eks 6-10 timers toppturer i Jotunheimen. Da mener jeg det er Dynafit som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dynafit og synes det største problemet med utstyret er mangel på kontroll og feel med skia når en klatrer. Med den lave motstanden i hengslen i front minsker muligheten til å kontrollere bakskia. Skia har lett for å bare falle ned bak. Når det er bratt. må du ofte tverrstille og da kommer problemene. Mulig bindingene kan monteres lengre bak for å hindre dette problemet?

Dette er nok ikke et problem med telemark bindingen. Kanskje en komboinasjon av de top bindingene er det beste? Åkaskidor - Fäst hälen på telemarksbindningen :

http://www.akaskidor.se/prylguiden/prylnyheter/article332518.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange flere en han som har tenkt kombinasjonen NTN og Dynafit. Problemet er at dette er en farlig kombinasjon, NTN bruker sine fjærer til motstand i knebøy samt sideveis utløser av skoen. Når man plusser på en Dynafit helutløser i tillegg kan nok dette i verste fall skape kluss ved et fall, særlig når skoen trenger å løse ut sideveis. Man må da nærmest dobble kraften for å få skoen til å løse ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dynafit og synes det største problemet med utstyret er mangel på kontroll og feel med skia når en klatrer. Med den lave motstanden i hengslen i front minsker muligheten til å kontrollere bakskia. Skia har lett for å bare falle ned bak. Når det er bratt. må du ofte tverrstille og da kommer problemene. Mulig bindingene kan monteres lengre bak for å hindre dette problemet?

Dette er nok ikke et problem med telemark bindingen. Kanskje en komboinasjon av de top bindingene er det beste? Åkaskidor - Fäst hälen på telemarksbindningen :

http://www.akaskidor.se/prylguiden/prylnyheter/article332518.ece

Dette gjelder vel ikke bare Dynafit, men alle randobindinger hvis man er vant til telemark. Plundret også litt med dette i starten, men fikk etterhvert til teknikken i vendinger oppover etter noen turer. Er det så bratt at jeg må tråkke sidelengs ser jeg meg enten om etter en slakere variant, tar av skia eller klikker rett og slett i helbindingen. Dette er en vanesak og jeg reflekterer ikke over dette i det hele tatt nå 3 år etter at jeg bytta fra telemark. Vet det er noen bininger som har fjær/strikk system for å holde bakskia oppe. Jeg foretrekker uten, spesielt i vendinger oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Grunnen til å satse på telemark må jo være følelsen, INGENTING slår telemark. Det er kanskje litt vanskligare å mei stre, men når du gjer det, så er følelsen av å sette lange flotte telemarkssvingar på eit pudderdekt fjell heilt fantastisk! Telemark er jo også norskt!!

Det er helt sant det som blir sagt. Telemark er klart det råeste. Hvis du velger et par ski med Rottefella Cobra R4 kan du enkelt justere ettersom hvor mye vekt du skal ha oppå skiene. Cobra R4 er også fin hvis du skal gå bortover pga. liten motstand. (tror det går ann å stille på). Ville helt klart valgt Telemarkski hvis ikke jeg hadde prøvd rando serlig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.