Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalt lengde på dobbelttau


knerten

Anbefalte innlegg

Annonse

Når du først kjøper tau ville jeg valgt et 60 meters tau. De fleste ruter har skjelden taulengder som overstiger 50, men det finnes.

De 10 ekstra metrene kan være gode å ha noen ganger. Det er uansett to tau, så vekten ved bæring kan fordeles på to.

Når du har 60 meters tau, kan du bruke tauet som standplass/selvforankring få 50 meters lengder.

Det allers beste er at du kommer 10 meter lengre når du klatrer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset LarsOH! Det blir i så fall enda noen ekstra gram å vurdere ...

Jeg planlegger faktisk å kjøpe 2 stk av samme tau. Skal sende bestilling før avreise fra Norge så nye tau og noe annet nytt utstyr ligger klart og venter på meg ved ankomst feriestedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det som også er et poeng er at det er mer tau å holde styr på med 60 kontra 50.Det er flere meter å dra opp, og mer å holde orden på.

Anbefaler alikevell 60m, fordi det er kjekt å ha litt mer tau på rapellene, mange rapeller blir boltet med tanke på 60m, og da er det litt kjipt å komme med 50m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sparer noen hundre gram her, og der så blir det plustlig noen kilo til slutt...

Og tro det eller ei, men vekt har litt å si til tider. I 1980 veide ting mye mer! Men snakk om litt år som må gå før man ser vekt ha noe faktor i det hele tatt ville jeg tro. Så er jo den retninga alle ting vil gå i, mindre vekt. For konkurransen mellom produsentene ender på ting som vekt, og tilleggsfunksjoner. Men er så mye mer enn vekt som har noe å si der, og i tillegg er nok mulig det som har minst å si :wink:

Men skal ikke se bort fra det at "gramjegere" og minimalister klatrer fjell i dag som før var umulig uten overnatte halvveis....

Du får ta deg en tur med en klatreklubb el. Moro se litt der hvordan det er. Noen kommer med utstyr til 50.000, klar for ekspedisjon i Pategonia, midt inne i Innerdalen. Også har du de som trer en plastpose over hodet, eller kledd anorakker, eller i oilskin, fra topp til tå. Ligner nesten litt på Clint Eastwood. Et sted mellom der, finner man den gylne middelvei.

Men når det kommer til tau, så syns jeg også de 10 ekstra meterne er fine å ha... Og syns argumentet at man får rappelert lengre er nok. Etter 5 til 6 taulengder, så sparer man seg litt... Tid, slit, og risiko

Bra tau: mammut og beal, millet, roca... Ville tro du får gode priser på de taua som ikke er importert til det landet du drar til. Hørte en guide som sa at han sverget til mammut ute.. Så jeg har hørt på han :lol: Har Genesis, men brukt for lite til at jeg føler kan skryte for mye. Topptauing har jeg halvstatisk tau til.. Halv pris bare på det... Ellers vanlig tau på led... Går du mye lett til fjells (4) , så kan man bruke halvstatisk, tykkere strømpe, tåler mer..

Kjøp et 60m... Og 30 meter halvstatisk til topp-tau inne :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelttau.

Noe annet man kan tenke på er tykkelsen på tauene.

Mange som kjøper dobbelttau klipper alltid alle forankringene inn på begge tauene.

Hvis man vil bruke tauene på denne måten så klarer man seg lenge med to tvillingtau som ofte er en halv eller en hel millimeter tynnere enn dobbelttauene og dermed en del lettere.

Angående lengde så vil jeg til høyfjellsbruk anbefale 50 meter( på grunn av vekt og fordi det er lettere å håndtere et kortere tau), men hvis du vil klatre en del i Nissedal, Uskedalen eller Valle er det 60 meter som gjelder.

Har hatt både Edelrid og Mammut dobbelttau og har vært helt klart mest fornøyd med Mammut tauene. Suveren slitestyrke på strømpa.

Arlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.