Gå til innhold
  • Bli medlem

BBC kan natur (en ide for Norge)


Torodd

Anbefalte innlegg

BBC er uten tvil de beste i TV på natur.

Hvert eneste vår har de en uke med en times programmer i beste sendetid som de kaller Springwatch. Her har de ute noen kameraer fra fuglekasser og reir, grevling hi og andre pattedyr. Otere er de mest populære. Er dette programmer bare for de spesielt interresserte ?

Vel, med noen titalls millioner seere hver kveld, kan man trygt kalle programmene mainstream. De er også oppe i toppskiktet av de mest sette TV programmene i Storbrittania hvert år. Hundretusener av folk sender e-mails og engasjerer seg i deres interaktive deler.

Se http://www.bbc.co.uk/springwatch/ Denne serien engasjere britene som få andre TV serier gjør det. Med bivirkninger som at lokal samfunnene blir mer miljøbeviste. Noe som har skjedd og som Springwatch programmene er direkte ansvarlige for.

Men har ikke Norge også natur ? Sist jeg var der, var det endel natur i Norge. Et slikt program konsept samt BBCs samme type programmer fra høsten (med hjort i brunstiden, inklusiv endel fights dem imellom) er som skapt for NRK. Dette vil da være særdeles god bruk av lisens pengene. En times programmer hver kveld og man vil hanske inn millioner av seere. Selv i Norge.

Jeg gleder meg allerede til neste vårs Springwatch her i UK. Sjekk ut http://www.bbc.co.uk/apps/ifl/springwatch/video_archive/queryengine?attrib_1=all&oper_1=eq&val_1_1=yes&sort_1=id&sortsense_1=ASC&page=1&pagesize=9 for smakebiter fra i år.

Hvor er NRK ?

BBC sender forøvrig en serie om løver og andre store katter i Afrika. En times programmer hver kveld. Millioner av seere og noe av det beste som BBC noensinne har gjort på TV. Sjekk ut http://www.bbc.co.uk/bigcat/

Dette er en serie NRK eller TV2 trygt kan kjøpe fra BBC da Bigcat Diary er storslagent bra.

Sjekk ut linker og videoer.

Finnes det ikke natur i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NRK sender ut Ut i Naturen (som du også kan se på internett-TV hvis du bor i Skottland). Det er en halv time om enten natur eller mennesker i naturen.

Siste tirsdags program var faktisk interessant. Der viste de en kluft i omgivelsen Alvdal som var dannet i istiden på noen dager. Det så veldig spennende ut. Pluss sanddunene ved Røros som jeg ikke hadde hørt om før. Jeg har forresten sett lignende sandduner i Nederland.

Kanskje er det ikke verdens beste naturprogram, men greit nok i vært fall. Det varierer litt hva jeg synes om det.a, avhengig av hva de har som emne. Men det kan selvfølgelig alltid gjøres bedre. Hvorfor ikke kjøpe noen BBC programmer i tillegg og sende ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Storbritannia bor det 58 millioner mennesker, her bor det nesten 5. Forholdet mellom NRK og BBC blir dermed ganske naturlig.. vi har verken publikum (og lisenspenger), sendeflate eller TV-produsenter nok til å lage en time natur hver dag, men vi er ikke så langt unna tidelen, bare med Ut i naturen alene.

Ut i naturen sendte et bra program om hjortens høstaktiviteter i fjor eller i våres (det ligger nok på nett-tv, men jeg finner det ikke igjen), men vi har ikke nok hjorteeksperter og tv-folk til å lage en time med kvalitets-hjorte-tv hver dag om høsten.

Big Cat sendes på Animal Planet, en kanal som er vanlig i norske kanalpakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det matematisk sett er forskjell mellom 5 millioner og 58 millioner mennesker. Jeg forstår at BBC har større ressurser enn NRK. Men......... mitt poeng er dog at det kunne ha vært en god ide hvis NRK eller andre sendte en time hver kveld i en uke om våren om egg som klekkes, pattedyr som føder unger og gjerne livet på en avsidesliggende sauegård. Og dette live og med opptak fra de siste 24 timers hendelser. Av dette får BBC inn noen titalls millioner seere hver kveld. Brøkdelen av f.eks 15 millioner gir ca. 25 %. I Norge blir dette ca. 1.25 millioner seere. Noe som er noe mer enn et fåtall seere.

OK, britene er splitter pine gale når det gjelder natur. Og dette er ment som skamros av britene, herunder meg selv (selvros = ærlighet) da jeg også får med meg alt av naturprogrammer.

Springwatch engasjerer folk i UK og det på en positiv måte. Naturvern i hage, by og i landsbyer er nå i fokus her borte. Mye av æren for dette har BBC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK Møre og Romsdal hadde webkamera i et ørnereir for et par år siden. Jeg tror de hadde en del treff på den siden. Kan godt hende det sitter en del gamlinger rundt omkring som gjerne skulle fulgt med på TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVT hadde for noen år tilbake et webcam ved et hull i noens hage. Websiden hetet Holet eller Hålet (jeg kan ikke svensk). Kameraet har stått der i flere måneder og mange personer var inn å tittet. Mplet var å finne ut hvilket dyr sitt hull det var. Og aldri i de mange måneder har det vært noe som helst å se der. Folk kunne sende inn sine bilder med hva de hadde sett i holet og der var det mye kreativt med photoshop.

Jeg har forresten hatt et kamera i en mesekasse hjemme som var koblet mot PC-en. Veldig morsomt å kunne følge med til daglig hvordan det går med fulgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er så bra å få servert alle naturens store opplevelser og undre, rett gjennom TV-ruta? Det kan fort bli for mye, og at det rett og slett kan gå ut over den underliggende naturinteressen for folk?

Får en servert det ene "høydepunktet" etter det andre på løpende bånd, kan det jo hende du blir mett av naturen etterhvert, og de små øyeblikk du selv kan oppleve på tur forsvinner ut i intet.

Kanskje den store spenningen du har når du drar ut på tur selv ødelegges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe som er viktig der.

Ta foreksempel spillkonsoller med actionpregede spill med feks. skikjøring. Spillene blir bare bedre og bedre så en kan i værste fall se for seg ungdom som ikke gidder å stå på ski selv fordi de lager bedre triks og hopper lenger på playstation... Dette kan sikker i fremtiden også omhandle "naturopplevelsesspill"...

For å henge meg på eksempler på "naturtv" så hadde bladet jeger hund og våpen for noen år siden web kamera på ett bjørneåte i nordsverige. Det var passelig "uskyldig" og spennede om det kom børn på åte. Det var selvfølgelig konkurranse om å se bjørn først når våren kom. Jeg så for det meste skjærer og ravn når jeg var innom siden deres å kikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste tirsdags program var faktisk interessant. Der viste de en kluft i omgivelsen Alvdal som var dannet i istiden på noen dager. Det så veldig spennende ut.
Det var vel Jutulhogget det da? Etter at jeg hadde konstatert (mange ganger) at det ikke var ren i fjellet, begynte jeg og se på omgivelsene. Fikk da se hva som ikke kunne være noe annet enn Jutulhogget. Var morsomt å ramle over et så spesielt syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde vel omtrent denne utsikten da, Springsteen? -fra Blåvola. :D

Nydelig område, villmark med litt Alaska-preg. Jutulhogget med Rendalssølen reiser seg snøkvit i bakgrunnen.

Jo, takk!

Jeg satt nok noen hundre meter høyere og fikk hogget litt mer i fugleperspektiv, men vinkelen er den samme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg får vi ofte Lars Monssen programmer som inspirerer mange til å dra på tur.

Men det blir også sendt ut veldig mye voksing av gress (fotball). For min del kunne det gjerne blitt byttet ut med kamera i et fuglereir. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt ungdom ligge på sofaen og si at natur er best på TV.

Kan bli for mye av naturprogrammer også.

Naturprogrammer ala på Discovery er bare tull.

Enten skal naturen oppleves gjennom ruta på en 4WD,

eller så er alt ute i naturen bare ulykker og livsfare.

Angående for mye fotball på skjermen.

Det er vel bedre å sitte å se at gresset gror ute i naturen

enn at 25 tullinger løper rundt på en bane og tramper det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen til BBC med Springwatch, Big Cat og andre slike programmer er å driver PR/Raising Awareness for naturen rundt oss og i Afrika.

Og her har BBC lykkes veldig godt. Nå ser BBC på seg selv som en folkeopplysning broadcaster og de naturprogrammene har virkelig satt naturen på dagsorden i lokal miljøene rundt i UK. Kall det gjerne propaganda. Men hvem ellers skal tale naturens sak i et forbruker samfunn ?

Som et PR middel og advokat/"talsmann" for naturen, synes jeg en uke med Springwatch er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som liker natur på video: Har dere oppdaget nettspilleren til Nrknatur.no?

Klikk på nett-tv i menyen til venstre, og du kommer til Nrknaturs nettspiller, der det ligger masse gode klipp og hele filmer! Oppdateres hele tiden.

Og,- selvfølgelig tenker NRK på slike ting som springwatch. Uten å gå inn på hvorfor det ikke finnes i Norge, vit at det meste drøftes, ofte siden før det kommer på skjermen hos BBC. NRK er godt orientert om alle nye konsept hos storesøster BBC gjennom alskens utvekslingsforum og samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.