Gå til innhold
  • Bli medlem

No lyt me bætterdø skjerpe oss.


larka

Anbefalte innlegg

Iflg. lenken under har det visst tatt helt av på hyttene til Turistforeningen i det siste. Nå er ikke jeg noen bruker av disse vanligvis, dette da jeg foretrekker telt. Men en øl eller to etter dagens strev er jo herlig. Er dette virkelig et problem? Hva mener dere som er brukere av hyttene?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6250301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søvn blir mer forstyrret av alle de som skal stå opp i fem-seks tiden om morran!

Noen mennesker skal alltid klage. Har man tatt inn på et overnattingssted med alkoholservering, må man forvente at det er noen glade mennesker der... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet et annet sted i dette forumet; for ett halvt år siden gikk jeg selv til innkjøp av bagasje rack, telt, madrass og sovepose da jeg selv var lut lei av fyll på vandrehjemmene.......... i Skottland ! Så dette er en trend som brer om seg i utlandet også.

Da jeg først brukte vandrehjemmene i 1997 var de OK. Veldig mange vandrere og syklister som meg selv. Nå er vi som de egentlig er ment for skjøvet ut og fylleturer har overtatt. Dette medfører søvnløshet som gjør en tidlig start og 170 km på sykkelen en umulighet. På en 600 km tur sov jeg til sammen 4 timer takket være fyll fra andre gjester. Noe som gjorde turen rimelig hasardiøs og strabasiøs.

Min konklusjon, og jeg er en gammel bitter mann på rundt 40 år, er at folks respekt for andre er borte. Nå er det meg, meg og atter meg. Folkeskikken er en saga blott. Napalmbomb alle de under 35 år, er en god løsning etter en søvnløs natt på en hytte full av fyll og uro. Men i dagens lys, er løsningen som man finner i bibelen: Gjør som andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Men personlig synes jeg teltlivet er veldig koselig, etter ti år på vandrehjem. Jeg forblir i mitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung, glad fyr på 63, får jag väl säga att det inte är något fel på ungdommen. De är väl som alla andra, d.v.s. en del är bra, andra är inte så bra. Något problem med fylla på fjellhyttene har jag aldrig upplevt, men jag räknar inte Haukeliseter som en fjellhytte. Det är väl närmast en vägkrog. Jag tycker att bland det bästa med att gå fjällen är alla trevliga människor man möter på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. lenken under har det visst tatt helt av på hyttene til Turistforeningen i det siste.

Minimalt problem vil jeg anta. Dette gjelder noen episoder på et fåtall betjente hytter ved vei. Så å si det er generelt problem blir å ta litt hardt i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare ungdomsfyll. Noen eldre herrer med fulle lommebøkerklarer også å bestille vinflaske etter vinflaske og dele ut (og presse) vin på alle som sitter rundt dem. Samme med kvinner på 50+ på venninelag.

Nei, det er godt med en øl ved ankomst og kanskje noe drikke ved middag, men man burde kanskje ikke servere alkohol hele kvelden. Hyttebestyrerne har jo god fortjeneste på det, så de ser ikke på det som et problem.

Generelt foretrekker jeg også telt eller ubetjente hytter som du nesten har til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare ungdomsfyll. Noen eldre herrer med fulle lommebøkerklarer også å bestille vinflaske etter vinflaske og dele ut (og presse) vin på alle som sitter rundt dem. Samme med kvinner på 50+ på venninelag.

Bifalles Lindap.

Og legger vi til småbarnsmødre/- fedre, så ser vi vel de mest egoistiske figurene i samfunnet vårt.

Det er tydligvis hardt å være ung:

Først må du lær å gå og snakk, så får du beskjed å sitt still og hold kjæft... ........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag undviker stugor var jag än går. På min tur i Frankrike i juni bodde jag på stuga vid les Granges de Furfande

en enda natt och det var en grupp där som trodde att världen roterade kring dem. Nästa dag skulle både de och jag till Ceillac

där det fanns både gite d'étape och campingplats. Valet var mycket enkelt.

En annan gång, i la Vanoise, där man får tälta intill stugor endast, råkade tre vandringsgrupper inträffa samtidigt på Arpont-stugan.

I sovsalen var det sådan trängsel och sådant larm timmen före middan att jag rafsade ihop mitt gepcäk och meddelade att

jag jag tänke tälta den natten

Ett problem med de stora norska stugorna är att man inte riktigt kan lita på standarden. 1997 låg jag en natt på Rondvassbu.

Fyrbäddsrummet blev gansk snart ett rum för sex och jag blev något sur när en av gästerna, precis innan jag skulle somna, utan att fråga mig skingrade min packning. Det är en mardröm jag har med stugor, att glömma något efter mig.

Nästa dag gick jag förbi Bjørnhollia och sökte läger en bit upp i Langglupdalen.

Jag har också gjort misstaget att sova på stugor i Trollheimen, där det också kan vara ett fruktansvärt larm.

Sen 2001 har jag sovit en natt på betjent hytte, Fondsbu, och en natt på en jaktstuga i Skarvedalen i Reinheimen,

beroende på att jag var trött efter magsjuka och en mycket dryg etapp i bara sten, sten, sten hela vägen från Lordalen.

Annars bara tält. Det är friare, bekvämare och tillräckligt varmt.

Fylleproblem har jag inte upplevt, dock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og legger vi til småbarnsmødre/- fedre, så ser vi vel de mest egoistiske figurene i samfunnet vårt.

Hmm, kjenner meg ikke helt igjen her Håvard. :) Aldri i mitt liv har vel egne interesser og behov vært så tilsidesatt som etter at jeg ble far. Blir ganske mye mindre tid til å tenke på meg selv nå. Forsåvidt helt greit det, da småbarnstiden bare er en liten periode i livet. Ihvertfall for de som får ca 2 barn. :(

Forøvrig har jeg overnattet på mange hytter, men aldri opplevd at fyll har vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjenner meg ikke helt igjen her Håvard. :) Aldri i mitt liv har vel egne interesser og behov vært så tilsidesatt som etter at jeg ble far. Blir ganske mye mindre tid til å tenke på meg selv nå. Forsåvidt helt greit det, da småbarnstiden bare er en liten periode i livet. Ihvertfall for de som får ca 2 barn. :(

Nils, dette har du misforstått.

Problemet med småbarnsforeldre er at de forventer at alle andre skal tilsidesette sine interesser og behov til fordel for snørrungene (og dem selv i egenskap av foreldrene til snørrungene).

EDIT: Nils, dette er ikke personlig ment. Jeg har truffet deg IRL og du er like sympatisk der som på nettet. :) Men småbarnsforeldre generelt derimot... :evil: Småbarnsfamilier på hyttene er en del av grunnen til at jeg eier 5 telt + 2 bivvyposer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med all øldrikkinga på hyttene er at man blir så forbanna migetrengt og må opp om natta :) .

Ellers syns jeg at småbarnsforeldre som går 4 i bredden med hver sin barnevogn på smal grusvei der det også ferdes syklister skal begynne å gå to i bredden og to etter hverandre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, dette har du misforstått.

Problemet med småbarnsforeldre er at de forventer at alle andre skal tilsidesette sine interesser og behov til fordel for snørrungene (og dem selv i egenskap av foreldrene til snørrungene).

Hehe, var redd jeg kanskje misforsto Håvard ja.

Vil allikevel legge til at slik du oppfatter småbarnsforeldre ikke harmonerer helt med egen erfaring. Stort sett, ihvertfall. :wink: Er vel litt subjektivt dette siden jeg nå tilhører gruppen småbarnspappa, men dette var også følelsen FØR vi selv fikk barn! :wink:

Noe av problemet er vel at barn ofte tar stor plass, på nesten alle andre områder enn egen fysiske størrelse. :) Som foreldre har man jo tross alt en del mer å passe på enn seg selv, og må representere interessen og behovet til noen som ikke er i stand til å uttrykke dette i god nok grad selv. Her blir det nok av og til kollisjon med andres behov ja.

EDIT: Nils, dette er ikke personlig ment. Jeg har truffet deg IRL og du er like sympatisk der som på nettet. :)

I like måte Erik!! :D

Ellers syns jeg at småbarnsforeldre som går 4 i bredden med hver sin barnevogn på smal grusvei der det også ferdes syklister skal begynne å gå to i bredden og to etter hverandre. :!:

Hehe, har hatt noen nestenkrasj selv der ja, som syklist.

En grei oppfordring det "Busken", som jeg føler treffer litt… :) Disse barnevognene er ikke alltid like enkle å manøvrere sideveis i en kjapp håndvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Nils, Erik er nok inne på de tankene jeg hadde rundt dette.

Skal seff aldri ta alle under èn kam.

Det er ofte beundringsverdig hvor mye travle småbarnforeldre får gjort, og det absolutt uten å være til "byrde" for andre.

Så har vi de køddene som bla legger møte til 1700 og uppsann;

"kan du ta det planlagte møtet 1700, jeg må desverre i barnehagen", og det helst på 30min varsel.... etc...... :D

Med en viss gjensidig fleksibilitet, tollererer vel de fleste ei dør eller to som slamrer på ei hytte natters tid.

På lik linje med at noen "hylende smågnagere" har indianer- og cowboykrig etter middagen på samme hytte bør tollereres.

Problemet tror jeg er at noen desverre ikke er istand til å se et hyggelig lag, ikke nødvendigvis bråk, før èn natts oppvåkning blir til

SKANDALØS festing i fjellheimen (jfr nevnte art)..

Ellers syns jeg at småbarnsforeldre som går 4 i bredden med hver sin barnevogn på smal grusvei der det også ferdes syklister skal begynne å gå to i bredden og to etter hverandre. :!:

Hehe, og jeg skal vedde på at det stort sett er småbarnsforeldre som uansvarlig og hensynsløst sykler 4 i bredden langs E-6 også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke missforstått hensikten med å være på tur

når man må drikke for og føle seg fri?

Er det ikke nok med naturen da...?

Jeg tar selv med en klunk whisky vist vekten i sekken tilater det,

men det gjør den veldig skjelden. Syntes det er andre og viktigere ting

å bruke kiloene på. Feks en ekstra sjokkolade.

Synd vist dette blir noe stort problem på hyttene.

Hvilke signaler sender vi barna som ser på?

Naturen selv gir en ekte og varig rus som er sunn! Jeg syntes det

burde holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke missforstått hensikten med å være på tur

når man må drikke for og føle seg fri?

.............

Synd vist dette blir noe stort problem på hyttene.

Hvilke signaler sender vi barna som ser på?

De fleste av oss MÅ vel ikke drikke for å føle oss fri, er vel heller mere at en øl el to smaker godt etter en lang dags marsj.

Ja, det er kjempesynd såfremt alkohol blir et problem på hyttene. Det er jeg veldig enig i!

Er ikke så sikker på at det er et gjennomgående problem i dag??

Dog, har man vært på noen utenlandsturer/hytteturer etc i jobbsammenheng bla, så er faktisk mødre eller fedre ofte de værste!

Da driter de i hvorvidt andres barn ser opptredenen, sålenge dems egen ikke ser det.

Ofte tas egen måteholdenhet hjemme, igjen når de er "på tur" borte fra egen familie.

Har ikke sett det 10talls ganger, men 100talls ganger.......... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Håvard. En øl eller to smaker nydelig etter en lang dags marsj!!

Men jeg synes fokus for ofte er rettet på alkohol når folk skal på tur.

Det er nesten forventet at du skal ha med en "tynn en" i sekken.

Jeg er den siste som skal være noen moralist på dette temaet,

men det er litt viktig og være litt bevist på det så det ikke utvikler seg

mer enn det har allerede gjort på hyttene og sjenerelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.