Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova - fuel kommer ikke frem til dysen


tremon

Anbefalte innlegg

(beklager litt lang post, har problemer med å fatte meg i korthet)

Jeg har akkurat anskaffet meg en Optimus Nova (ikke +) brenner - etter lengre tids gransking av tråder her inne (og X antall reviewer på andre nettsteder) . Dermed trodde jeg også jeg var klar over alle problemene denne modellen har, men dengang ei.

Kom frem til leirplass fredags kveld og rigger opp, pumper trykk, vrir om og null fuel til forvarmingsskålen. Bruker rensenålmagnetverktøyduppeditten, men uten at det hjelper.

Skrur ut dysen, tar ut rensenålen og stikker opp. Vrir om og vips, fuel. Lager middag, slår av og verden er en god plass å være.

Når jeg så skal ha varme i teltet er det ikke sjans - ingen fuel kommer ut av dysen for å forvarme. Jeg har fiklet en mengde med den i felten nå og har vært igjennom følgende;

- Fjernet begge filtrene (i pumpe og i enden av drivstoffslangen). Det var forøvrig ikke tette. Det i pumpen var ørlite grann gulere i enden fuelet kommer inn gjennom.

- Tatt ut dyse og rensenål og blåst rent, skrapt av litt sot? på magnetdelen av rensenålen.

- Stukket opp dysen igjen (og igjen, og igjen)

- Skrudd av mutteren som låser fast regulatoren og prøvd å skru litt på regulatoren for å se om jeg kunne finne en justering som hjalp.

- Smurt hurtigkobling (som ble merkbart tregere på tur enn hjemme...)

Uansett hva jeg gjør så kan jeg ikke se at det kommer fuel frem til dysen - den kommer iallfall ut av dysen og dit den skal. Det kommer derimot gjennom fuelslangen. Derfor jeg mistenker noe i den delen mellom slangen og dysen (den delen Optimus sier du ikke skal trenge å vedlikeholde selv...)

MEN, hvis jeg forvarmer med sprit så klarer jeg å få i gang en ørliten "stearinlysflamme" samt bittelitt mer effekt - men knapt nok til at jeg klarer å varme fingrene hvis jeg legger dem nesten bort i flammen.

Jeg har brukt parafin på turen - fra samme fatet som kameraten min sin 111 med stillebrenner har gått på i et par år. (og som fungerte nesten perfekt hele turen). Brenneren brant forøvrig perfekt på testkjøring før jeg dro på tur. Testkjøringen var på ca 2 meters høyde i strålende solskinn med samme parafin som jeg brukte på tur 8) Vi var på ca 100 meters høyde og det regnet nesten konstant, temp rundt 5 - 8 grader.

Det jeg ikke har gjort som jeg skal prøve nå er å rense alle deler i renset bensin, men jeg har mine tvil på om det vil fungere. Jeg har heller ikke prøvd å brenne renset bensin.

Anyway, har noen vært borti dette før - eller har dere noen andre tips om hvordan jeg kan få gang på den igjen? Jeg har virkelig stor tro på denne brenneren og vil ikke gi opp!

Vil helst ikke sende den inn da jeg trenger den snart igjen og garantireparasjon tar sin tid...

Blir svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med Nova, men dette høres for meg ut som noe som skjer med MSR sine shakerjet-brennere iblant.

Når du sier magnet-rensenål, så er dette en liten del som beveger seg under dysa når du drar en magnet over?

Isåfall, skru ut dysa og ta ut hele den lille "magnet-nåla". Prøvefyr.

Evnt, hvis du ikke får drivstoff ut til forvarming - prøv å åpne ventilen, og slå brenneren lett mot et hardt underlag - den magnetnåla kan ligge og blokkere tilførselen.

En 111 f.eks. fungerer like fint uten den nåla. MSR likedan. Kanskje nova også?

For min del så er det sjelden jeg trenger å rense dysa..... selv med parafin.

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har samme brenner som deg, men har ikke opplevd problemet du nevner.

Jeg kan imidlertid komme med forslag til hva du kan prøve:

Sjekk nåla, og forviss deg om at den ikke er bøyd eller står skjevt. Hvis den er det kan den sette seg fast i dysa, og tette igjen. Forresten et godt forslag fra grensejegeren å prøvefyre uten nål, og se om du får fyr da.

Nåla har kun som funksjon å rense dysa, og har derfor ingenting med effektregulering å gjøre, så du skal kunne eleminere en eventuell feil med nåla på den måten.

Hvis du har demontert brenneren under litt "skitne" forhold, kan det ha lurt seg inn noe rusk i reguleringsdelen av brenneren.

Skru ut reguleringshendelen og sjekk nøye inni brenneren (du skal kunne se inn . Sjekk også tuppen på reguleringsdelen. (den spisse enden som blir skrudd ut og inn når du regulerer flammen) Den skal være ren og fin.

Ikke glem å sjekke pumpa, det kan være at du må bytte filter i pumpa, eller at det har lurt seg inn litt rusk her.

Hvis ingenting funker, må du nok bare sende den inn. Den første modellen jeg kjøpte, hadde noe feil med Reguleringsdelen, så det var ikke mulig å slukke brenneren helt. Jeg sendte den tilbake til butikken, og fikk ny i retur. Den nye har gått som ei klokke uten problemer!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen punkter du skal sjekke. Dette har skjedd for meg også. Og 1 punkt er det du sjekket , nemlig dysa. Jeg måtte skru denne ut med leatherman verktøyet mitt en gang, og sette rensenåla i tanga,og så stikke opp dysehullet. Hvis jeg slurver med magneten noen ganger, er dette nødvendig. Magneten klarer ikke å dra nåle gjennom hullet hvis det er tilstrekkelig gjenngrodd.

Og så er det punkt 2. Der slangen fra slange far flaska går inn i brenneren er det ett filter. Finn deg en liten skiftenøkkel ,skru av slangen og sjekk dette. Det skal være hvitt. Er det grått , er det litt tett. Er det svart er det helt tett. Sjekk dette. PÅ tur i kan du i nøden kaste dette, og klare deg uten. Men best er det å ha med ett reserve. Det er i repsettet du får kjøpt.

Tror punkt 2 er synderen din. Høres slikt ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar - mye bedre enn Optimus kundeservice sitt svar som var "du virker som om du vet hva du gjør, men prøv renset bensin"

Har litt for mye som skjer om dagene så jeg har ikke hatt tid til å prøve tipsene enda, håper på å ha tid i morgen!

Grensejegeren skrev:

Isåfall, skru ut dysa og ta ut hele den lille "magnet-nåla". Prøvefyr.

Det skal jeg gjøre. Jeg skal også skrape den ren for sot. Er det normalt at det er sot på magnetdelen av nåla forresten?

Grensejegeren skrev:

Evnt, hvis du ikke får drivstoff ut til forvarming - prøv å åpne ventilen, og slå brenneren lett mot et hardt underlag - den magnetnåla kan ligge og blokkere tilførselen.

Det skal jeg også prøve - er bare litt redd for at frustrasjonen min kan få meg til å bli for voldelig :D

Aalstad skrev:

Skru ut reguleringshendelen og sjekk nøye inni brenneren (du skal kunne se inn . Sjekk også tuppen på reguleringsdelen. (den spisse enden som blir skrudd ut og inn når du regulerer flammen) Den skal være ren og fin.

Hvordan får jeg ut reguleringsdelen? Jeg løsnet mutteren og prøvde å skru ut hele hendelen og staget som gikk inn i brenneren, men det kom ikke ut? Jeg skrudde og skrudde, men den kom bare ut en viss lengde så roterte den bare der?

Aalstad skrev:

Ikke glem å sjekke pumpa, det kan være at du må bytte filter i pumpa, eller at det har lurt seg inn litt rusk her.

Det skal jeg også gjøre - men jeg gjorde det i felt. Sjekket begge filtre. Det i pumpa var "litt gult" i enden inn mot parafinen, men jeg merket ingen bedring når jeg tok ut filteret. (Forøvrig ikke når jeg tok ut det andre i enden mot reguleringshendelen i andre enden av fuelslangen heller)

Espen K skrev:

Kanksje du har gjort dette, men sjekk at flaska ligger riktig vei

Jeg mener jeg gjorde dette i felt opp til flere ganger og jeg skal ihvertfall huske på det når jeg tester neste gang :-) Godt at noen minner meg på det basale også - altfor ofte er løsningen så ALT for enkel!

Robinson skrev:

Der slangen fra slange far flaska går inn i brenneren er det ett filter. (...) Det skal være hvitt. Er det grått , er det litt tett. Er det svart er det helt tett. Sjekk dette.

Takk for tipset, men jeg sjekket dette i felt :wink: Det var faktisk helt hvitt - men nå er det litt skittent hvis jeg ikke husker feil. Det ble litt skittent siste gangen jeg sjekket det, skal bytte det når jeg begynner å skru igjen.

Generelt vil jeg også si at det er MYE bedre respons her enn fra Optimus selv - litt skuffende egentlig. Men forhåpentligvis lærer andre noe av mine problemer nå iallfall. Hadde jo også håpet at guruer som runegutt123 eller dsk hadde noen triks i ludo å komme med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få ut reguleringsdelen må du trikse litt. Du må først skru hendelen til maks åpen. Så må du skru messingmutteren (den store rett innenfor hendelen) så langt ut du får den. Så må du skru litt mer på hendelen, så litt mer på mutteren, så hendelen, så mutteren osv.. og til slutt kommer hele saken ut...

Hvis du først har tatt bort nåla og dysa, vil du kunne kikke inn der du dro ut hendelen, og se et lite hull inn til kammeret til nåla.

(Du kan forsåvidt kikke inn før du tar bort nål og dyse, men da er det mørkt der hvor nåla ligger, så du ser ikke om det er noe drit i hullet)

Det som regulerer flammen er den reguleringdelen/spisse delen du skrur ut som beveges inn og ut av et lite hull inn til det rommet nåla ligger i.

Bare hyggelig å hjelpe, det er jo det forumet er til for!!

give some, get some!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ut hendelen til slutt - klarer ikke å se igjennom. Jeg klarer heller ikke å blåse igjennom. Det er rett og slett spons tett. Jeg har funnet problemet mitt - nå må jeg bare finne ut hvordan det kan ha skjedd og hvordan jeg fikser det ;-)

Jeg tenkte litt på trykkluft. Har noen andre metoder de kan foreslå?

Jeg har sett etter en nål som kan brukes til det formålet, men det eneste jeg klarte å bøye til var en sikkerhetsnål og den var for myk til å klare å stikke opp hullet hvis jeg gikk via dysen. Gikk jeg via røret til hendelen så har jeg ingen nål som er lang nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hørtes rart ut.

Enig med deg - får du ikke fikset det selv er det bare å returnere. Ikke noe vits å bruke makt og store krefter for å åpne hullet. Hvis du får skader kan du ødelegge hullet og gjøre det umulig å stenge primusen. Med en ny en i huset blir du nok storfornøyd!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH Skrev:

Om alt slår feil så kontakt Uniflame Supply. De er seriøse på primuser.

Jeg ble også henvist dit av Optimus support. Sendte mail for en time siden og fikk en telefon for 15 minutter siden.

Brenneren er på vei dit. Fantastisk service og enorme kunnskaper! Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Brenneren er hjemme igjen. Joy oh joy!

Vidar på uniflamesupply stakk opp hullet og tok likesågodt litt vanlig vedlikehold/vask på brenneren i tillegg.

Det tok nesten 2 uker fra jeg sendte inn (glemte å sende den rett etter at jeg pratet med ham første gang) til jeg fikk den tilbake i dag.

Fikk i tillegg kjøpt et billig "original" adapter til stormkjøkkenet samt et repsett - på regning - fra ham

Service som anbefales på det sterkeste. Ikke minst fordi det aldri har tatt mer enn en time (innenfor arbeidstid) før han har svar på e-post - ved å ringe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det løste seg.

Er nok ikke mange som gir så grei service nei.

Fatter fortsatt ikke hvordan den kan gå så tett, har du fyrt med bilbensin? Har du stoppet brenneren ofte med ventilen i stedet for å snu flaska og la det brenne helt ut?

Jeg har fyrt min på litt av hvert i 6-7 år, og den er ikke svart nedi engang. Aldri byttet en del.

Skrur alltid full guffe etter at jeg har snudd flaska, men jeg begriper ikke at det er viktig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter fortsatt ikke hvordan den kan gå så tett

Ikke jeg heller.

har du fyrt med bilbensin?

Nope :D Den er så godt som ny og jeg har kun fyrt med (gammel) parafin.

Har du stoppet brenneren ofte med ventilen i stedet for å snu flaska og la det brenne helt ut?

Én gang - siste gangen før det sluttet å virke når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt123 skrev:

Bør vel egentlig ikke si noe jeg.

mumle mumle. Jeg har veldig lyst til å være fornøyd med nova'en min jeg!

Dsk: Du har tidligere sagt at hurtigkoblingen kun krever litt øvelse for å ikke lekke ved frakobling. Hvor mye øvelse? Jeg har lekt litt med brenneren i kveld. (Brenner og PC på fredagskveld er forøvrig en garantert måte å få stygge blikk på fra madammen..) Jeg får rett og slett ikke til å koble fra uten en ørliten lekkasje. Jeg trekker "sluttstykket" på koblingen på pumpa bakover samtidig som jeg trekker slangen fremover men det lekker fortsatt noe. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: En dråpe olje (symaskin / sykkel eller fra repsett) Hvert år.

2: Stopp brenneren med flipstop. (D er det bare luft inni.)

3: a)Trekk ringen helt tilbake, :) trekk ut handelen, c) slipp ringen.

4: Koble sammen: a)Trekk ringen helt tilbake, B) dytt handelen helt inn, c) slipp ringen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg har haft en Optimus nova i ca 8 år uden problemer, men jeg brænder også kun renset bensin, har aldrig prøvet parafin da jeg har læst at det er svært at bruge, og sviner grufult, så mit råd er brug renset bensin :shock:

Parafin er helt OK, men ja litt mer omstendelig oppfyring, den sot som dannes ved oppfyring brenner bort etter ca 2 min på full varme.

Parafinsøl lukter mye mer enn bensinsøl, men er ikke fullt så lettanntennelig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vekker til live gammel post da denne brenneren skaper seg igjen.

Fint det løste seg.

Er nok ikke mange som gir så grei service nei.

Fatter fortsatt ikke hvordan den kan gå så tett, har du fyrt med bilbensin? Har du stoppet brenneren ofte med ventilen i stedet for å snu flaska og la det brenne helt ut?

Jeg har fyrt min på litt av hvert i 6-7 år, og den er ikke svart nedi engang. Aldri byttet en del.

Skrur alltid full guffe etter at jeg har snudd flaska, men jeg begriper ikke at det er viktig.

dsk

Konklusjonen den gang ble at parafinen inneholdt masse dritt. Kompisen min sin gamle 111 streiket også på samme turen og det var han jeg fikk drivstoff av...

Har ikke brukt brenneren på annet enn renset bensin siden. Nå har den stått i halvannet år pga annen bruk av tiden men fant den frem i går. Den fjusket litt så jeg renset spindelen litt og i dag fungerte den bedre. Men så prøvde jeg å stenge den med reguleringshendelen - noe jeg aldri gjør i felt - og det gikk ikke. En fin stearinlysflamme brant videre ut av dysa. Det er kjekt å brenneren i drivstoffsparingsmodus, det er ikke det, men jeg skulle nå likt å kunne stenge den med hendelen. Iallfall når jeg bruker den i forteltet for eksempel.

Hvor begynner jeg? Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fyrste tanke er at det er att litt dritt på spindelen, eller i røyret spindelen sitt i. Eg ville altså starte med ein ekstra rens der. Etter kva eg forstår, er det tuppen på spindelen som skal stenge tilførselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nødt for å være en glippe i kontaktflaten mellom spindel og spindelvegg om brenneren ikke slukker etter litt tid. Vet ikke hvor lett det er å komme til flaten som spindelen støter mot, men prøv å skru ut dysen, sett trykk og spyl igjennom med litt drivstoff (samtidig som du holder brenneren opp ned). Hvis du gjør det over en ren/hvit flate vil du lett se om det kommer dritt ut. Er du heldig får du spylt ut dritten som gjør at du ikke får stengt. Det kan også være at spindelen har blitt skeiv på et vis, så om du har en tilsvarende brenner i nærheten kan du teste med en annen spindel for å luke vekk den variabelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nødt for å være en glippe i kontaktflaten mellom spindel og spindelvegg om brenneren ikke slukker etter litt tid. Vet ikke hvor lett det er å komme til flaten som spindelen støter mot, men prøv å skru ut dysen, sett trykk og spyl igjennom med litt drivstoff (samtidig som du holder brenneren opp ned). Hvis du gjør det over en ren/hvit flate vil du lett se om det kommer dritt ut. Er du heldig får du spylt ut dritten som gjør at du ikke får stengt. Det kan også være at spindelen har blitt skeiv på et vis, så om du har en tilsvarende brenner i nærheten kan du teste med en annen spindel for å luke vekk den variabelen.

Det er jo tett når jeg pumper opp trykk, før jeg slipper ut bensin til forvarming. Mot slutten av forvarmingen så hører jeg også (i furtebua uten radio på) at det begynner å frese og at flammen tar seg opp litt. Så svakt at jeg nok ikke har merket det i felt. Tror det betyr at godset utvider seg akkurat nok til at det blir en ørliten lekkasje og at dette ble muliggjort ved all den hårdhendte pirkingen min da den ble potte tett. Da jeg testet nå nettopp så stoppet flammen etter noen sekunder hvis jeg stengte etter kun få sekunders fyring. Det gjorde den ikke da jeg stengte etter noen minutters fyring, noe som underbygger hypotesen min.

Dette betyr jo igjen at jeg uheldigvis snart får meg en oppføring i "hva har du kjøpt nå" tråden. :-) Nå ble jeg lei meg...

Hvor har de billige novaer tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.