Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilder fra sommerens tur til Larstind på Dovre


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Annonse

Som du sier Ole-Petter, er ikke denne turen av de mest dokumenterte på forumet, og selv har jeg lite bilder fra da vi var der. Hadde filmbasert kamera den gang, og få bilder igjen på rullen husker jeg. Måtte spare på bildene… Derfor litt artig med noen bilder som frisket opp hukommelsen! :?

Klyvepassasjen etter tunnelen gjennom steinen (bilde ”Lars07.jpg”) var ekstra moro å se igjen. Som deg, hadde jeg ikke ventet at det skulle være såpass bratt på baksiden etter den litt morsomme tunnelpassasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mer spennende turene jeg har hatt på dovrefjell dette bare noen få dager etter at dere var der. Jeg så aldri den tunnellen alle snakker om, men pytt pytt.. Kanskje jeg ser den ved neste besøk på toppen :?

Og det er faktisk sånn snøhetta ser ut fra toppen av Larstinden.. Personlig satt jeg på toppen i en halv time med håp om at skyene skulle lette, men neida.. Skyene lettet selvsagt da jeg var nede i dalen etter å ha gått på nørdre Larstind.

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil fort finne ut at det ikke er noe spesielt trivelig i renna uten stegjern og isøks, så man hadde av naturlige årsaker ikke gått opp der uten det nevnte utstyret. Etter en liten samtale med et annet medlem på FF så fant jeg ut at jeg ikke hadde fulgt normalvegen til toppen av Larstinden etter at jeg hadde passert snørennen. Istedenfor å gå igjennom den tunnellen som jeg aldri så, så gikk jeg til der dere avsluttet rappellen og satt fra meg ryggsekken. Derifra gikk jeg litt ned mot renna som er i øst og omgikk hammeren hvor jeg gikk til toppen fra motsatt side av normalen. Det er litt løst der, så det kan være en ide å være litt forsiktig..

Det er ikke en topp som er "a walk in the park", men absolutt en grei utfordring ;-)

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Jeg er akkurat tilbake fra en tur på Larstinden, fin og lang tur og på grensen av mitt kompetansenivå når det gjelder bratthet et par steder. Fint å ha studert turrapporten din med bilder før turen.

Toppen er ikke oppkalt etter meg. Noen som vet hvilken Lars denne toppen har navnet sitt fra ?

Hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat tilbake fra en tur på Larstinden, fin og lang tur og på grensen av mitt kompetansenivå når det gjelder bratthet et par steder. Fint å ha studert turrapporten din med bilder før turen.

Hilsen Lars

Hvilken rute gikk du? Har du noen blider som viser snøforholdene? Behov for stegjern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk opp fra Snøheim via Larseggen. Blaute snøfonner innover dalen , stort sett bart langs eggen. Tørt og varmt fjell å klatre på. Rennene mot øst og vest var fulle av snø, spesielt den mot øst. Jeg tror enkleste adkomst pr idag er renna på østsiden. Om det ikke var for at det sto igjen et par ryggsekker på Larseggen hadde vi nok akt oss ned denne snørenna. Vi sjekket ikke konsistensen på snøen akkurat her, men på en varm dag trenger du ikke noe stegjern og slikt her. Vi hadde med et rep å støtte oss på ned i hakket, ellers intet sikringsutstyr. Den nederste tunnellen gjennom steinblokka nede i hakket var full av snø så vi måtte klyve opp i den øverste. Jeg gikk sammen med 2 gamle kjerringer av den spreke sorten. og vi hjalp hverandre på litt kinkige punkter. Diverse slynger på fjellet ble samlet inn. Ett par gjenglemte sandaler str. 46 står igjen på toppen av Larseggen for den som vil ha. Tenkte det kanskje ble noe vading, men det ble det ikke.

MEN HVEM VAR DENNE LARS ?

post-480-133474633365_thumb.jpg

post-480-133474633374_thumb.jpg

post-480-133474633384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Artig å se igjen sandalene mine.

Hvis du først har tatt dem med ned, så kan du få dem om du eller noen rundt deg vil ha dem.

Om søppelbøtta er alternativet, tar jeg dem villig imot, da har jo skoene en historie å fortelle!

Ellers har jeg leita og leita etter hvilken Lars som har gitt denne sandaltoppen navn.

Dovre bibliotek er kontaktet, men de har intet å melde så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Endelig tror jeg at jeg har funnet hvilken Lars som ga navn til tinden.

I følge kilder på Oppdal er Larstind oppkalt etter Lars Åmotsdal fra Åmotsdalen.

Lars Åmotsdal ble ansett som en latsabb fordi han heller gikk i fjellet enn å jobbe på gården.

Npen andre som kjenner seg igjen som latsabber etter denne definisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.