Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn på fjell !


Cornell84

Anbefalte innlegg

Kjørte forleden dag flyttelass mellom Bergen og Kristiansund, på E39 et sted mellom Førde og Stryn øynet vi et nydelig fjell med et spektakulært utseende på høyresida av veien . Med en bratt fremside og en noe mindre bratt bakside...

Fikk utrolig lyst å ta turen opp, er det noen som er kjent med fjellene i dette området som kan ha en aning om navnet på toppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjørte forleden dag flyttelass mellom Bergen og Kristiansund, på E39 et sted mellom Førde og Stryn øynet vi et nydelig fjell med et spektakulært utseende på høyresida av veien . Med en bratt fremside og en noe mindre bratt bakside...

Det var ikke Kvamshesten, da ?

Men da har du sett den før Førde..

post-1088-133474587439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok ikke Kvamshesten, så den på kartet og det var jo ikke der vi kjørte i det hele tatt, eggenipa er jeg mer usikker på, men når jeg ser bilder av den tviler jeg..

Denne toppen ligna mer på Hornindalsrokken, bare brattere..Men er usikker..Artig å funnet det ut, skal ihvertfall være på vakt neste gang jeg kjører den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok ikke Kvamshesten, så den på kartet og det var jo ikke der vi kjørte i det hele tatt, eggenipa er jeg mer usikker på, men når jeg ser bilder av den tviler jeg..

Denne toppen ligna mer på Hornindalsrokken, bare brattere..Men er usikker..Artig å funnet det ut, skal ihvertfall være på vakt neste gang jeg kjører den veien.

He he, dette begynner å bli utfordrende..

Jeg kjenner jo den strekka godt, men det er ikke noe annet enn Kvamshesten og Eggjenibba som jeg snur meg etter.

Jovel, Skåla da..

Ta en titt på første bildeserie her: (To Bergen Sep 11..)

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/helgedalsnuten1.html

Se om du kjenner igjen noe..

Vi har jo Neslenibba ved Olden, men jeg tviler på at det var den som gav deg ståpels :wink:

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok ikke Kvamshesten, så den på kartet og det var jo ikke der vi kjørte i det hele tatt, .

Du sa du kjørte mellom Førde og Stryn. Da formoder jeg du har kjørt Vadheim - Førde strekka? Kvamshesten bildet er tatt fra den veien, selv om den ligger litt utenfor...

Du sa det ikke var Kvamshesten, men ting ble litt uklart når du skrev at du ikke hadde kjørt der i det hele tatt..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa du kjørte mellom Førde og Stryn. Da formoder jeg du har kjørt Vadheim - Førde strekka? Kvamshesten bildet er tatt fra den veien, selv om den ligger litt utenfor...

Du sa det ikke var Kvamshesten, men ting ble litt uklart når du skrev at du ikke hadde kjørt der i det hele tatt..

A

Hehe, kom med E39 fra Bergen...Søkte på Kvamshesten på gulesider.no og den ser jo ut til å ligge langt vest for Førde ?

Dette her kom opp når jeg søkte på "kvamshesten" på bilder på google..Ganske likt det jeg så:

http://www.dintur.no/temp/7e5c427090905442da33ae2093ec9407.jpg

Nummeret før jeg kjører nedover for å se

Denne kom opp når jeg søkte på Eggenibba..

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.2747086!img2747045.jpg

Er dette også Eggenibba? Isåfall går jeg for at det er den, inntil neste gang jeg kjører den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bildet er tatt fra veien mellom Foerde og Vadheim. Det kan tenkes

at jeg gikk 2-3 meter fra bilen (husker ikke dette), men sannsynligvis er

bildet tatt direkte fra veikanten. Jeg var paa vei hjem etter en vintertur

til Graahoe. Bildet er tatt 15. februar 2004, "originalen"

kan sees paa: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/2000mtn/Graahoe/106.jpg

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel litt ulik oppfatning av hva som er «spektakulært utseende» på et fjell, men mener disse må kvalifisere når en kjører flyttelass på det nevnte strekket:

Nonsnipa og Sygnesandnipa i Kjøsnesfjorden, sees når en kjører i Astrupland (litt ve for Skei i Jølster)

Eggenibba i Våtedalen

Storlogpiken i Innvik

Ceciliekruna og Solheimsnibba/Meleinsnibba og Strandanibba i Olden

Skåla i Loen

.... sammen med (noen av) de andre opplysningene dine heller også jeg til at det kan være Eggenibba?

(det er uansett en flott fjelltur; opp egga og bakover mot skaret mot Trollebotnen og ut igjen Øvredalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neslenibba på google-search finner en ikke dens vinkel sett fra Olden. Legger ved et par bilder av bla. Neslenibba sett fra nord:

Var nok ikke Neslenibba..ser den på kartet og der var vi ikke i det hele tatt..

Fjellet så sinnsykt ut, om det lar seg bestige med eller uten klatring skal jeg være forsiktig med å påstå, mest sannsynlig gjør det det, men selv om "et spektaktulært fjell" er et veldig vidt begrep var dette virkelig spektaktulært.

Er litt redd for at jeg har bomma på hvor jeg påstår jeg så det, har bare kjørt denne veien en gang i mitt liv og det var denne gangen, men ganske sikker på at det var et eller annet sted etter Førde og før Stryn..

Imidlertid skal jeg kjøre til Bergen om to uker, da skal mysteriet løses:) Håper jeg ikke er så trøtt at jeg glemmer å se etter :D

Av de jeg har sett så er Eggenibba den mest sannsynlige, mtp beliggenhet, beliggenhet i forhold til veien etc, men mener det var et vann mellom fjellet og veien og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mer og mer deter Nonsnibba, ser på bilder av denne toppen, den er prikk lik.

Så på et kart, formeg virka det som at det er mulig denne dukker opp på høyresida av e39, et stykke unna ved et vann 8) usikker, men jeg tror det må ha vært denne tross alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde av Nonsnipa (fant ikke noe eget bilde dessverre, håper det er ok å bruke dette, det er signert) i Jølster, en skimter brua over Kjøsnesfjorden, bildet er tatt ca ved Helgheim (E39). Legger også med et bilde av Eggenibba, tatt fra veien oppover Utvikfjellet. Skal en tur sydover mot B i uken, skal ikke forundre meg om jeg kikker endel mot venstre av og til, det er mangt en skal bli dradd inn i.

post-4080-133474590085_thumb.jpg

post-4080-133474590092_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.