Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens dyriske...........


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Kunne vært artig med en tråd der ferske dyrebilder blir lagt inn,

gjerne med en liten historie.

Har i dag gått til anskaffelse av nytt pocketkamera.

En Canon Powershoot A 2000 IS med 6 x optisk zoom og 10 MB pixler.

Gikk ut for å teste det og det første bilde med kameraet var av en elg som

stod på nabobondens mark.

Bonden var reist til skogs på elgejakt.

Synes ikke debutbilde ble så aller værst tatt avstanden i betraktning

og uten stativ.

Avstanden var 200 meter. Stor nok til at jeg ikke så kalven bakom

før jeg studerte bilde på kameraskjermen.

post-728-133474586455_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hehe, har vært i samme situasjon selv, Paradigma!

I fjor var det en veldig nysjerrig og jordbær-sulten revevalp som våget seg rundt på garden midt på lyse dagen.

Denne gangen valgte jeg kameraet istedet for børsa. Lar bildene tale for seg.

post-4284-133474586506_thumb.jpg

post-4284-133474586517_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uker før reinsjakta var eg på tur i fjellet og hilste på noen bukkeflokker i et av de siste friområdene for villreinen her i indre strøk på Østlandet. Satt og kikka på dyra med god avstand, knapt noe er så fasinerende å studere som grådyra i fjellet.

Det kommer etterhvert 3 bukker beitende tett inntil meg der jeg sitter skjult. Storbukken sjølv kom innpå 7-8 meters hold. Dette er av den aller villeste reinen i landet og er meget sky. Men disse 3 bukkene levde nok litt på kanten. Jeg hadde selvsagt plassert meg strategisk til mtp. på vinddraget i lufta.

Men det var noe ved dyra som virket usikkert, det var liksom som de følte at jeg var i nærheten, uten at de hverken såg eller luktet meg.

post-126-133474586524_thumb.jpg

post-126-133474586538_thumb.jpg

post-126-133474586848_thumb.jpg

post-126-133474586857_thumb.jpg

post-126-133474586864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev er nesten som husdyr her i Glasgow. Vi har en residerende rev på min lokale golfbane som vet hvem av oss som faller for ens sjarm (mao gir den mat) og andre som er steinstøtter. Jeg er sistnevnte og min golfswing bærer preg av det (veldig stiv).

I dag tidlig passerte denne nå velfødde reven meg på to meters avstand uten å engang verdige meg med et blikk. Arrogante bas**** !!

Han satte seg ned ved min golfbag mens jeg forsøkte å putte ballen i hullet. Fremdeles uten å ense meg. Så får den øye på en dum golfer (mao en som gir reven mat) og ansiktet lyser opp. Reven raser over gressplenen de to hundre meterene ned til denne dumme golferen (sorry Peter) og får mat.

I fjor fant den samme reven ut at det var en god ide å leke skadet når han møtte green keeperene. Så reven var helt normal rundt meg. Med en gang green keeperene dukket opp, var hans venstre bakbein plutselig veldig skadet og han haltet stygt. Dyre kylling og biff biter fulgte. Dessverre for reven sladret en golfer (eehh...........jeg) på han og green keeperene var ikke så gavmilde etter det (de var forbannet !).

Vis meg en rev og jeg skal vise deg et av de smarteste, mest manipulerende dyrene som finnes. Og det er tusener av dem midt i London og de andre storbyene i Storbrittania. Og de har nå tatt over byene her.

(jeg legger inn bilder når jeg får beskåret dem til å passe dette forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner noe mer bilder i denne tråden! Det må da være en del som sitter på mange flotte bilder av vilt i skogene og heiene. Del dem med oss andre :)

I påvente av andre bilder legger jeg ut et bilde av nok et hjortedyr; skogens konge. Bildet tok jeg som vanlig på smygjakt med kamera i fjor sommer. (Geviret har bast) Legg også merke til kuttet i øret. Noen som har en ide hva det kan være? Skadeskyting? Slåsskamp?

Jeg kom over dyret på ei lita myr på kloss hold, og fikk dermed knipset et par mer eller mindre skarpe bilder av oksen.

post-4284-133474587013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i dag med selvsyn se hvor god flyver en spurvehauk er. Stakkaren prøvde seg med en flyvetur over åpent lende over vår lokale golfbane. Rundt fem skjærer gikk rett på spurvehauken og et "Battle Of Britain" lignende oppstyr utspilte seg over våre hoder. Spurvehauken var helt klart en bedre flyver, men mot fem skjærer som kommer fra alle kanter er det vanskelig. Så luftkampen gikk opp og ned, rundt og rundt over våre hoder inntil spurvehauken kom seg inn i skogen og fikk ristet av seg de mindre dyktige flyverene der inne. Skjærene ga opp og dro videre.

Spurvehauken skrek noe under fighten, men var uskadet da skjærene ikke kom nær den. Entne fordi de ikke ville det eller fordi spurvehauken var bedre flyver. Jeg vet ikke. Men alle vi som observerte luftkampen var mektig imponert over spurvehauken. Alt i alt pågikk luftkampen i noen minutter og den var halsbrekkende i sin akrobatikk.

Jeg ser denne spurvehauken hver eneste dag. En gang hang den over mitt hode som ett helikopter. Jeg vet ikke hvorfor, men et byttedyr er jeg ikke. Jeg antar at den var nysjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koie skrev:

Det vet man jo aldri, men kan jo hende. Liker du ikke elgjakt, Dag? Eller jakt generelt?

Elgejakt, storviltjakt er OK. Man vet hva man har og planlegger jakta ut fra det.

Verre er det med småviltjakta.

Etter at vi i femtiåra fikk et "rasjonelt viltpleie" med viltkonsulenter, viltstyre og jaktavgifter, ja et helt direktorat av "fagfolk",

så er det i dag ganske tomt for fugl og småvilt både i skog og på hei.

Etter femti år med ekspertstyre har vi fått en øde og død natur.

Vi kan gå dagen til ende i skog og hei uten å se ei fjør.

Hva er årsaken?

Her er bare en årsak. Småvilt blir drept ned. I tillegg til alle gamle fiender som rovdyr og rovfugler

har småviltet vårt fått giftige kjemikalier, biltrafikk, høg- og lavspentliner, telefonnett, taubaner og skiheiser mm.

Hver for seg effektive mordredskaper for alt flygende vilt, og ingen fredningslov gjelder her.

Alt er innstilt på å drepe hver time på døgnet, heile året igjennom, år etter år.

Og i tillegg til dette har småviltet fått den største drapsfaktoren- rasjonell viltpleie- med alt tilbehør og alle sine eksperter.

Alle skal ha sin lønn - sin gasje og småviltet skal betale, betale med sitt liv.

Alle som skal på jakt må løse jaktkort, avgifter mm og inntektene skal gå til lønn og "rasjonelt viltpleie".

Og det ligg i sakens natur at alle som lever av jaktavgift vil ha så stor jaktavgift som mulig,

og dermed få en så stor hær som mulig til å tråle skog og hei med børse og drepe for fote.

Å få en totalfredning så småviltet kan få et pusterom til å formere seg og skape liv i våre skog og

heiestrekninger er ikke mulig så lenge så mange skal leve av småviltet som snart ikke eksisterer.

Vekk med ekspertstyret og totalfred småviltet.

En død fugl kan ikke formere seg.

Dette er tanker som har opptatt meg etter tre turer på Setesdalhei og Hardangervidda i høst.

Har truffet på flere jegere enn ryper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mitt bilde,

men en fin gentleman var nå dette......

Et par ting om eget hønsehold:

Når kvelden kom ledet alltid hanen an og inn i hønsehuset for å vagle seg.

En gang var det solformørkelse midt på dagen.

Hanen og hønene gikk selfølgelig inn i hønsehuset og vaglet seg. Det ble en kort blund.

Hver gang fiskeørna svevde over hønsegården skrek hanen til og inn med dem alle.

En gang kom et lite mikrofly svevende over hønsegården. Inn med alle sammen.

Hønsebestanden fikk en alvorlig knekk da fugleinfluensahysteriet var på topp.

post-728-133474587482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lenge vært en liten "hemmelighet" at fiskeørna hekker på flere øyer i Otra mellom Evje og Byglandsfjord.

Nå har Fugleforeninga i Setesdal sammen med Evje og Hornnes Kommune skiftet politikk

og heller opplyse om denne flotte fuglen og de hensyn som må tas..

For å kunne studere fiskeørna på nært hold krysser man over til vestsida av Otra i Evje sentrum.

Kjører 500 meter til krysset oppover mot Senum. Etter ca 3 km kommer man til det første

skiltet i enden av et rimelig stort jorde med en liten flyplass på.

Her finner man det første reiret på en holme ute i Otra.

2-3 km lenger nord ligger et annet ute i fossen,dette også merket med skilt.

Fine teltplasser til å fotografere fra.

God tur.

post-728-133474587485_thumb.jpg

post-728-13347458749_thumb.jpg

post-728-133474587495_thumb.jpg

post-728-133474587503_thumb.jpg

post-728-133474587509_thumb.jpg

post-728-133474587515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon er i mange tilfeller beste motmiddel mot ugang.

Når flere er klar over verdien av de vi har er vanskeligere å rive det ned.

Det vil også tiltrekke seg fleire nyskjerrige, inkludert idioter som absolutt må gå nærmest

mogleg for å få sett betre eller få betre bilete.

Folk som vil gjøre ugang gjør det uansett. Det beste botemiddelet mot dei er å sørge for

at dei ikkje får den type informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I mangel på bilder i denne tråden slenger jeg inn et selv.

Dette bildet er tatt sommeren 2007 under en 5-dagers fjelltur i Sirdalsheiene. Fjellrypekullet trykket usedvanlig godt, og det gjorde at jeg fikk knipset endel bilder av denne værharde fjellfuglen.

post-4284-133474592302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilete er ikkje noko spesielt bra men det var det beste dei tillot meg å få....

Denne gjengen møtte meg kvar morgon på veg til jobb fleire veker på rad i sommer.

Dei to som sitt innunder laftet såg eg ikkje før seinare når eg forstørra det på pc'en.

Og i fuglekassa holdt det til eit svært modigt stærpar. :wink: Men tårnfalken skal

vistnok la naboene sine være i fred og jakter heller andre steder.

post-1129-13347459231_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Kvikne har det vært mye rovfugl å se, spesielt nå i høst! De vanlige er Kongeørn, Fjellvåk (trolig ditt bilde nr 2), Tårnfalk og jaktfalk. Disse ser jeg relativt ofte. Samt hønsehauk og spurvehauk ved foringsplassen min i hagen. I de senere år har vi også fått havørn innover i landet - ser dem hver sommer (Grøntjønnan på Kvikne, Einunndalen i Folldal) Uglene har derimot glimret med sitt fravær i sommer, kun sett ett par jordugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.