Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store reisen (nrk)


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Såg nylig den store reisen på nrk.

Ble ganske forundret over måten de slaktet på.

Punkter:

- kvele dyret. Det vil føre til stress og forringer kjøttet. Rett og slett merkelig.

- Ingen tapping av blod. Alle andre urfolk jeg vet av har kultur for blodmat og tapping av blod. Indianere, eksimoer, samer u name it.

- Ete kjøttet med en gang. Den er jeg med på, med den varmen de har må en ete kjøttet tvert før dødsstivheten slår inn. Er sikkert vanskelig å mørne kjøttet med 30+ grader.

- Kunn koking av kjøtt. Er med på den også. med den slaktingsmetoden de har + den temperaturen må en nokk koke kjøtt for å få det mindre seigt og å være sikker på at det ikke er rått.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal det sies at jeg ikke har sett Den store reisen, men tanken som slo meg var at dette er et diskusjonsforum for jakt og fiske, og ikke et om hvorvidt stammefolk rundt om i verdens regnskoger tilbereder maten sin rett eller galt. Du får sende dem ei bok om hvordan de skal gjøre det riktig da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at den fangstformen de bedriver er spesielt relevant for hva vi holder på med hverken hva byttedyr, fangstmetoder eller hensikt med fangsten angår. Men for guds skyld, diskuter det gjerne for min del. Skjønte bare ikke hvorfor den debatten skulle foregå akkurat her. (Dette er Fjellforum - ikke Jungelforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Trur borgar kverulere litt! Finn en annen tråd å diskutere på, om denne ikke passer deg Borgar.

De fleste kulturer har lært seg å ta vare på kjøtt, og hvordan få frem den beste smaken. Det gjelder de fleste urfolk. Synes det er snodig at ørkenfolk er såpass avvikende.

Når man har kniv, hvorfor i all verden kvele dyr? Merkelig kultur. Om ikke NRK har betalt de for å kvele geita og å spå i innvollene. Hva vet jeg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak er kulturelt betinget. Det vi ser som vondt eller bedervet kan være uvesentlig for dem. Her i landet spiser vi fisk med lut lenge etter at vi har funnet opp langt bedre konserveringsmetoder som ikke setter lukt og smak... Vi spiser halvråtten fisk... På Grønnland fyller de et selskinn med døde alker og graver det ned noen måneder før de spiser hele greia...

Det er også eksempler på fangstgroper med spiddstokker her i Norge, enda vi vet at en påle gjennom vomma ikke vil gi kjøtt vi ønsker etter dagens standard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde de vel ikke noen annen mulighet. Valget stod mellom "dårlig" kjøtt eller ikke noe kjøtt.

Nei, det er det underlige.. De kunne velge. De aller fleste fangstgropene er uten spiddstokk, men i den senere perioden fangstgroper var i bruk (16-1700-tallet) begynte man plutselig med slike.. Gjennom flere tusen år hadde man ikke brukt spiddstokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det underlige.. De kunne velge. De aller fleste fangstgropene er uten spiddstokk, men i den senere perioden fangstgroper var i bruk (16-1700-tallet) begynte man plutselig med slike.. Gjennom flere tusen år hadde man ikke brukt spiddstokker.

Det kan vel hende at fokus ikke var på kjøtt...? Kjøtt spises lokalt og er viktig for den familien som spiser seg mett, men har liten økonomisk betydning, bl.a. fordi det er vanskelig å transportere og vil bli bedervet etter en tid. Skinn, bein og gevir lar seg eksportere og man tjener pæng. Er ikke vanskelig å se for seg storstilt jakt (masseslakt) organisert av pengesterke kjøpmenn. I et slikt scenario vil man drite i kjøttkvaliteten (og dyrevelferd, for den saks skyld) og velge den metoden som gir flest døde dyr når jakten er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende at fokus ikke var på kjøtt...? Kjøtt spises lokalt og er viktig for den familien som spiser seg mett, men har liten økonomisk betydning, bl.a. fordi det er vanskelig å transportere og vil bli bedervet etter en tid. Skinn, bein og gevir lar seg eksportere og man tjener pæng. Er ikke vanskelig å se for seg storstilt jakt (masseslakt) organisert av pengesterke kjøpmenn. I et slikt scenario vil man drite i kjøttkvaliteten (og dyrevelferd, for den saks skyld) og velge den metoden som gir flest døde dyr når jakten er over.

Ja, det er en mulighet, men det var vanvittig mye høyere volum på fangsten fem hundre år tidligere. Da tok man vare på kjøttet også for salg.

Jeg tror man rett og slett ga blaffen i om kjøttet smakte py.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.