Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer rundt bruk av Petzl Shunt


Varden

Anbefalte innlegg

Annonse

Funker som pokker det. Når man bruker shunt så må man bruke en hånd på tauet og en på shunten. Når man holder inne shunten ved rapell finnes ingen brems, og man må derfor holde i tauet med den andre hånden og bremse med den. Det er ikke mye kraft som skal til for å bremse farten med bremeshånden når shunten er åpen, men hansker som tåler friksjon er å anbefalle. Slipper man shunten er det bråstopp. Når jeg har brukt shunt så foretrekker jeg å holde bremsehånden på tauet mellom Shunt og taubrems (jeg tror det heller funker dårlig å holde på tauet bak shunten). For å gi plass til dette har jeg en liten ekspresslynge (med skikkelige skrukarabiner i hver ende) mellom sele og taubrems. Dette er også å anbefalle ved bruk av klemknute da det gir mer kontroll over kanten og at man ikke risikerer at knuten kommer for nær taubremsen. Rapell med Shunt gir svært jevn rapell, og man kan med skikkelige hansker rappelere svært raskt, husk bare å bremse litt ned før du slipper shunten, ellers så blir stoppen svært brå. En skal heller ikke rappelere for mye i stor hastighet på et tau da det gir mye varmgang og økt slitasje, men det er utrolig gøy:) En shunt vil jeg kun anbefalle i et klatrefelt og ikke på topptur. Den veier unødvendig mange gram for mye i forhold til en bremseknute, og ingen av shuntens fordeler er fordelaktig i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett grundig svar... Tenke nok Shunten mest brukt på feltet ja...

Rune

De fleste klatrefelt er vel 20 - 40 meter høye, og du trenger neppe bruke shunt/klemknute på 40 meter eller lavere rapell, unntatt hvis du er nybegynner. Hvis du klatrer med en toer som sikkrer deg nedenfra, så vil jo han fire deg ned fra toppankeret, og da trenger dere ihvertall ikke noen shunt/klemknute.

Måten du spør på kan indikere at du skal klatre alene på topptau med clogg, og rapellere ned igjen på åtter. Som backup til clogg er shunt bedre enn klemknute, fordi hvis klemknuten er for stram vil den dra tauet med seg oppover, og hvis den er for løs vil den ikke få feste umiddelbart når du faller, og da vil den skli ned tauet og smelte i ei varm smørje. En shunt er av metall og vil ikke smelte tauet. En shunt vil skli ved belastning på 400 kg. Hvis du faller i en shunt, vil shunten bremse fallet, og til slutt stanse når energien i fallet når 400 kg, eller 4 KN som er det korrekte når vi snakker om bevegelse. Rent sikkerhetsmessig er derfor en shunt å foretrekke fremfor klemknute.

Etter at jeg ble kjent med shunt på et Tilkomsteknikker-kurs på Aak i 2002, foretrekker jeg den fremfor klemknute. Ved teknisk klatring i industrien, bruker vi et arbeidstau som vi klatrer opp eller ned på med Allp, og et uavhengig sikkerhetstau med Petzl Shunt.

Jeg bruker også shunt ved soloklatring på led, istedenfor Wren Soloist, Sum eller GriGri.

Et annet område der shunt er uunnværlig for meg, er ved rensking av nye ruter på klatrefelt. Da fester jeg shunten over åtteren, rappellerer ned til området som skal pusses for mose og vegetasjon, og slipper shunten slik at den låser og jeg får begge armene fri. Selvsagt kan man låse åtteren ved å legge tauet i klem, eller ved egen klemknute, men da kan det lett begynne å skli. Hvis man er redd for at det skal skli, kan man binde av tauet med en knute, men isåfall er en shunt mer effektivt og lettvint. Bruker man klemknute, må man også ha fotløkke for å klare å løsne tauet når man skal fortsette videre nedover. Med shunt holder det å ta tak over og heise seg litt opp mens man klemmer inn armen på shunten. Jeg har også rensket ruter med GriGri, for den låser også når man slipper den, men synes at rapellen blir vel rykkete, så foretrekker åtter med shunt.

Ved trad-klatring på fjellet ligger shunten hjemme, mens en klemknute med fotløkke henger i selen som backup i tilfellle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don't feed the Troll !

"Det du kaller andre, det er du sjæl !" Husker du den regla fra vi var unger, Mammut ? Ikke særlig pent å slenge ut kallenavn uten harde facts som kan underbygge og dokumentere injuriene. Hvorfor mener du forresten at jeg er troll ? Fordi jeg rapellerer uten klemknute som redundance backup ekstrasikkring ? Hvor mange kjenner du som bruker klemknute når dem rapellerer ? Selvsagt er det politisk korrekt å forfekte maksimal sikkerhet når du skriver i forum, men sånn i praksis, bruker du alltid klemknute selv ? De fleste jeg kjenner, bruker ikke engang åtter, dem rapellerer ned i tubebremsen som dem sikkrer med under vanlig klatring.

For å være ærlig, ser jeg ikke nødvendigheten av å bruke klemknute som redundance ved clogging heller. Hvor ofte svikter en clogger ? Og hvis cloggeren svikter, eller river istykker strømpa, hvor sannsynlig er det da at klemknuta klarer å feste og hindre et fall ? Ved clogging på en liten vegg ser jeg ikke behovet for klemknute/shunt, men hvis jeg skal clogge en 50 meter høy vegg som er uoversiktelig, og der tauet går over flere skarpe kanter, og jeg ikke gidder administrere 8 forskjellige taubeskyttere, så ville jeg brukt to tau, et tau som cloggeren var festet til, og et annet uavhengig sikkringstau som shunten var festet til, så om hovedtauet ble kappet over en av disse fryktede skarpe kantene, ville ekstratauet med shunten hindret et muligens stygt bakkefall. Dette er ihverfall filosofien innen industriklating, men i dine øyne er vel dem folka også troll.

Eller er jeg troll fordi jeg soloerer med shunt ? Isåfall ber jeg deg underbygge og dokumentere hvorfor Wren Soloist, Sum eller GriGri er bedre egnet, for slik jeg ser det er det nøyaktig samme fysiske prinsipper i alle disse dingsene. Eller er det selve soloeringen som du synes er farlig, huff a meg, jeg må jo være troll. Eller er det fordi jeg åpent står frem som ruterensker, og flittig bruker av borebolter, kalk og allverdens juksemidler som er imot DNT's etikk om sporløs ferdsel ? Nils Faarlund kaller jo sportsklatring for "usmakelig jappeaktivitet" som bør forbys. Er du en av disipplene hans, Mammut ?

Ikke gidd å poste mer BS før du har forklart deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ser ikke noe galt i å soloere med Shunt.. Grit-klatrerene i England brukes nær kun Shunt til innøving av harde Headpointer..

Jeg bruker heller aldri klemknute til Clogging. Som du sier "Hvor ofte svikter en clogger". Enklere og mere idiotsikkert utstyr skal man lete lenge etter.

Åtteren min har jeg kasta for lenge siden, bruker kun ATC-XP, bruker heller ikke klemknute sammen med den om jeg er på cragget. Men må innrømme at jeg bruker klemknute på rapell når jeg skal ned mulit-pitch ruter.

Så, grunnen til min kommentar, var at jeg vet av erfaring, fra blant annet BS at når du kommer med utsagn som andre kan synes er uforsvarlig o.l så sklir det helt ut.. Har ikke noe mot deg Adler, men du har en tendens til å dra ting litt langt ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, nu må vi være voksne og så tar vi "tullpraten" på feltet.. Merkelig at det i alle forum skal være "verdensmestere" som bruker tiden sin kun til å kritisere andre?? Er det i mangel på egne erfaringer, eller rett og slett bare barnslige lyster??

Jeg etterlyste erfaringer rundt bruk av Shunt'en og IKKE historier eller henvisninger fra/til læreboka..

Har fått 2-3 ærlige svar, er fornøyd med dette og takker for en voksen fremstilling av disse svarene..

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ser ikke noe galt i å soloere med Shunt.. Grit-klatrerene i England brukes nær kun Shunt til innøving av harde Headpointer..

Det er IKKE sant og det vet du, Mammut, så nå juger du folk rett opp i trynet. Det er INGEN som soloerer med kun shunt ved innøving av harde headpointer, fordi ved bruk av shunt må man holde bremsearmen inne hele tiden, og du klatrer ikke optimalt med en hand på fjellet og andre handa på shunten. Og hvis du snur shunten så den sklir lett på tauet, da bremser den ikke når du faller. Som jeg sa, jeg bruker kun shunt ved soloering på lette ruter, som er så lette at jeg kan klatre dem med en hand på ryggen, eller på bremsearmen til shunten. Ved innøving av headpoint bruker jeg selvsagt Wren Soloist. Så nå fikk du litt å forklare her, Mammut. Er du troll ? Liker å provosere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller aldri klemknute til Clogging. Som du sier "Hvor ofte svikter en clogger". Enklere og mere idiotsikkert utstyr skal man lete lenge etter.

Her er vi enige :wink:

En clogg, og en shunt også, har kun en bevegelig del. Det skal mye til for at noe skal gå galt når det er kun en bevegelig del. Muligens unntatt om vinteren når tauet er isete, men akkurat det er ikke cloggen/shunten sin feil. Romferga har 20 000 bevegelige deler, alle laget på det laveste anbudet, og folk reiser da til månen som bare det. Og tenk på bruktbilen din, hvor mange bevegelige deler har den, og tenk på potensialet for å skade både andre og seg selv hvis kun en av disse bevegelige delene svikter. Men, er det snakk om at en klatrer er sikkret med kun en clogg eller shunt, da roper alle bedreviterne opp om sikkerhet og fare og uansvarlighet, og påpeker nødvendigheten av redundance og aller best er hvis man i tillegg er sikkret i en stålvaier ovenfra, og at ambulansen står klar ved cragget i tilfelle alle sikkerhetsanordninger skulle svikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi cragget er vanligvis 10 til 20 meter høyt, og det er ingen som bruker klemknute for å rappellere 10 meter, unntatt nybegynnere under opplæring.

Kutter du da ut klemknuten fordi det er liten sjanse for at noe går galt under så kontrollerte forhold eller fordi fallet er relativt kort (dog potensielt dødelig)? Eller av andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi enige :?

En clogg, og en shunt også, har kun en bevegelig del. Det skal mye til for at noe skal gå galt når det er kun en bevegelig del. Muligens unntatt om vinteren når tauet er isete, men akkurat det er ikke cloggen/shunten sin feil. Romferga har 20 000 bevegelige deler, alle laget på det laveste anbudet, og folk reiser da til månen som bare det. Og tenk på bruktbilen din, hvor mange bevegelige deler har den, og tenk på potensialet for å skade både andre og seg selv hvis kun en av disse bevegelige delene svikter. Men, er det snakk om at en klatrer er sikkret med kun en clogg eller shunt, da roper alle bedreviterne opp om sikkerhet og fare og uansvarlighet, og påpeker nødvendigheten av redundance og aller best er hvis man i tillegg er sikkret i en stålvaier ovenfra, og at ambulansen står klar ved cragget i tilfelle alle sikkerhetsanordninger skulle svikte.

nevn en del på en bil som har egenskapen att hvis det blir en feil, blir deg selv og andre automatisk skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husk bare å automatisere alle rutiner når det går nedover på rapell!

Kaldt, sliten, dårlig tid, mørket kommer. Da er det ikke tid for å surre med dårlige rutiner.

Bruk enkle rutiner som er sikre nok!. Hva "nok" er får den enkelte selv bestemme ut fra sin erfaring.

mvh

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.