Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal til for å komme seg på jakt :)


Shaug

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg tok jegerprøven ifjor, og burde egentlig vite svaret på disse spm jeg stiller no, men skitt au.

Jeg har lyst å prøve meg på litt rypejakt ei helg, før snøen kommer. Men jeg har verken hagle, ammo, eller betalt jegeravgift.

så spørsmålet jeg har er om noen kan hjelpe meg med en smørbrødliste for hvordan jeg raskest mulig kan komme meg på jakt.

Jeg har muligheten til å låne hagle hos min far. Og ammo skal jeg klare å ordne på et vis.

Så hva trengs for å komme meg ut i skogen?

-Hvordan låner jeg våpen? Hvilke papir må fylles ut etc.

-Hva må jeg betale?? avgift, lisens, gud vet hva... Og hvordan gjør jeg dette.

-Hva må jeg gjøre for å jakte på et spesiellt område? la oss feks si Dovrefjell?

-Hva mer trengs??

Hehe, jeg vet dette er rimelig basic spm, men håper noen gidder å ta seg tid til å svare på de.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betal jegeravgifta (gjøres på nettet). Du får opp ei side som du kan skrive ut og bruke som et midlertidig jegeravgiftskort inntil du får et nytt tilsendt. Har du fått tilsendt jegeravgistfkort men ikke har betalt det så lett det opp og betal på bank, post eller nettbank (husk å kryss av for betalingsoblat).

Få faren din til å skrive en bekreftelse på at han har lånt ut våpenet til deg.

Få faren din til å kjøpe patroner, eller ta med jegeravgiftskortet (etter at du har betalt) på sportsbutikken og kjøp patroner selv.

Gå inn på inatur.no Der finner du en oversikt over hvor du får kjøpt jaktkort på rype og annet småvilt. Hos mange av tilbyderne er det mulig å handle kort på nettet, andre må du kontakte pr telefon.

Pakk sekken, smør sko og hagle, fyll termosen og kom deg ut :wink:

Skitt jakt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så stor mangel på grunnleggende kunnskap så anbefaler jeg deg å ta en titt i Jegerprøveboka før du tar turen ut på jakt. Du husker vel hvordan rypa ser ut? :D:) :)

Når det gjelder lån av våpen står det forklart godt HER

Ja, det er tillatt å låne våpen, men det forutsetter at den som låner våpenet fyller de samme krav som er satt som betingelse ved kjøp av våpen. Ved lån av våpen, så må våpenets eier skrive en skriftlig bevitnelse (utlånserklæring) med følgende informasjon:

* långiverens og låntakerens navn og adresse

* långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

* art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler) som er lånt ut,

* hva våpnene (våpendelene) skal brukes til,

* for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra utstedelsen.

Merk at dersom du låner våpen og skal jakte storvilt hos Åkraforden Jakt, så må du ha med utlånserklæring for det aktuelle våpenet.

Utlånserklæring finner du HER

God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vil tro du kunne få gode svar i dine arbeidsomgivelser Shaug, men nå i disse tider er vel 80% av offiserskorpset på Setermoen på jakt selv, og de resterende 20% er vel midt i øl-timen (fre kl 1815) ute av stand til å gi gode råd :D

På jakt må du jo, med det nærområdet ditt: Ala, Blåberget, Lappskaret osv osv..... Rett og slett et Eldorado!

Tips, noen runder på lerduebanen er heller ikke å forakte før jaktturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.