Gå til innhold
  • Bli medlem

Beitostølen i høstferien - sommerdekk eller vinterdekk?


Peder K.

Sommerdekk eller vinterdekk?  

16 stemmer

  1. 1. Sommerdekk eller vinterdekk?

    • Sommerdekk
      14
    • Vinterdekk
      2


Anbefalte innlegg

Skal til Beitostølen i høstferien 26 - 30.09.08 med div kjøring inn på valdresflya (RV51) for dagsturer. Har bare vinterdekk med pigger og har mest lyst til å unngå å måtte sette på disse før avreise fra Oslo. Yr.no melder snø den 1ste oktober... Hva skal jeg gjøre? Sommerdekk eller vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morges skrapte jeg is av bilen (med sommerdekk) på Beitostølen... Litt glatt tidlig på morgenen i skyggepartier hvor sola ikke hadde kommet til, men når høytrykket forsvinner går også nattetemperaturen opp.. Midt på dagen var det T-skjortevær i fjellet...

Støtter også kjetting, alternativt autosokk som reserve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vinter kjøpte jeg et par med autosokker for å ha en liten ekstra sikring i tilfelle at jeg skulle trenger den. (Rundt 10. jan tror jeg).. Det jeg ikke visste var at jeg en uke etterpå stod bom fast ca 300 meter fra toppen av den bratte Sel vegen på blåis og med snøfnugg i luften (fordi at en løk av en møtende bil tok opp hele vegbanen og ga for lite rom til meg slik at jeg måtte stoppe opp). Selv med ny bil, piggdekk og ESP klarte jeg ikke å komme meg oppover. Bilen stoppet fire ganger før jeg fant ut at jeg burde prøve autosokkene som en siste løsning før jeg fryktet at jeg måtte rygge ned hele den lange bakken på blåis.

Mer flaks med et innkjøp har jeg sjelden vært. På denne mørke kvelden i snøføyka hadde jeg sokkene på drivjulene og jeg kom meg opp de 300 siste meterene av denne bakken. I etterkant har jeg unngått å kjøre denne bakken to ganger på grunn av lignende forhold, men så lenge det er forhold som jeg "stoler på" så tør jeg å kjøre denne bakken.

Det er noen vegskilt på Sel og Vågå som sier at den nye vegen skal åpnes snart så jeg får heller bekymre meg om andre vegstrekninger, men autosokkene er en redskap jeg skal ha i baggasjerommet på vinterstid sammen med spade og startkabler :wink: .

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Konklusjonen er klar: det blir sommerdekk. Jeg har kjetting i bilen hvis det mot formodning skulle røyne på, men det fungerer jo best på korte distanser og i utpreget roooooolig tempo så vi får håpe det ikke blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.