Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniver - Hva er den beste "allround kniven" til jakt og friluftsbruk?


t0bbE

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte meg en Brusletto hunter for 13 års tid siden, og det er den kniven jeg er mest fornøyd med hittils.

har samekniv også, men den kan til tider bli for stor synes jeg.

det har blitt en del kniver på meg oppigjennom tiden, kjøper også stadig vekk nye, også deilig med en liten foldekniv i beltet innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Samekniv. Kan brukes til alt. Som boksåpner, hugge småved, til all slags matlaging etc, etc.. Eneste ulempen er at den er litt stor.

Samekniv er verdiløs synes jeg. Den er som black & Decker sitt multiverktøy. Brukbar til mye men ikke god til noe.

Har jeg behov for å hugge ved, tar jeg heller med øks. Å sløye fisk med samekniv er ikke noe særlig. Den egner seg dårlig til spikking. Den egner seg dårlig som makker til en gaffel. Det eneste jeg synes samekniven er bra til er å skjære brød med. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg kjøpte meg en Brusletto hunter for 13 års tid siden, og det er den kniven jeg er mest fornøyd med hittils.

har samekniv også, men den kan til tider bli for stor synes jeg.

det har blitt en del kniver på meg oppigjennom tiden, kjøper også stadig vekk nye, også deilig med en liten foldekniv i beltet innimellom.

Hunter er bra, men har knekt en del av de. Bladet er sprøtt.

Selv har jeg to kniver jeg har fått. En gammel Helle og en brusletto som alltid er med på tur.

post-1074-13347458581_thumb.jpg

post-1074-133474585828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter er bra, men har knekt en del av de. Bladet er sprøtt.

Jeg brøt spissen av en Hunter da jeg skulle skjære hodet av min første ren. Sendte spissen til Brusletto og mindre enn en uke senere fikk jeg en ny kniv i posten. DET gjør at jeg fortsatt bruker Hunter, nå 16 år senere. (Men det er litt overraskende om de ennå ikke har gjort bladet mindre sprøtt.)

Forøvrig ble den ødelagte kniven et utmerket arbeidsredskap de neste 5-6 årene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moraknivene har utrolig bra stål og koster nesten ikkeno. Det er litt lite sjarme i dem, med plastskaft og slire, men se hva snekkerne bruker. De forlanger topp redskap (til tre riktignok, ikke til å gjøre opp en rein med.. Da trenger man en bukåpner..).. Eggstålet er litt bløtt så man må ha med et bryne, men til gjengjeld er de veldig lette å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en helle weidemann, den har bukåpner... flott kniv.

Samtidig har jeg leaterman i belte.

Har hatt Hunter også, men den ble borte i sist fløttelass... :shock:

I sekken på tur har jeg med med en 12" finnkniv (samekniv), fin til masse....

Kvisting er den yppelig, funker fint til slakt av rein å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter har blitt mykere de siste ara. Kjempekniv det, men har stadig mer gatt over til a bruke leatherman wave'n til altmulig og samekniven til de litt tyngre jobbene. Ser forovrig poenget med at samekniven blir for stor og for liten samtidig, sa hadde nok foretrukket oks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble liksom litt lei av helle og brusletto osvosv. mye likt overalt.

Jeg kikket derfor over dammen når jeg skulle kjøpe meg kniver, så langt er jeg meget fornøyd med de 2 knivene som pleier å bli med på tur.

kniv 1:

Ontario RAT7 med D2 stål.

http://www.knivesplus.com/ontario-qn-rat7.html

(Nå er riktignok min modell med en annen type stål og har halv serratert blad, men ser i prinsippet lik ut)

Kan sammenlignes med en samekniv, men har tykkere blad og er endel tyngre(ihvertfall i forhold til de jeg har holdt i), noe som gjør den mer egnet til hugging osv.

Kniv 2:

Benchmade Griptillian Folder 550HG

http://www.benchmade.com/products/product_detail.aspx?model=550HG

Fantastisk kvalitet og relativt rimelig foldekniv.

Begge knivene har en noe mer Amerikansk følelse over seg som kan skyldes at vi nordmenn nesten utelukkende foretrekker knivskaft i tre, og en ganske tradisjonell(om det blir riktig ord her) utforming av knivblad.

(slik føler ihvertfall jeg det :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fällknivens modell F1 som jeg er kjempefornøyd med. Skarp nok til å barbere seg med. Lett å slipe og holder eggen godt. Har blitt lei av det tradisjonelle utsende til de norske knivene. Har du lyst på noe mer spesielt så kan du jo kjøre kniv herfra. www.japaneseknifedirect.com Det er vel Hattori som produserer knivene til Fällkniven. De benytter seg av samme stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moraknivene har utrolig bra stål og koster nesten ikkeno. Det er litt lite sjarme i dem, med plastskaft og slire, men se hva snekkerne bruker. De forlanger topp redskap (til tre riktignok, ikke til å gjøre opp en rein med.. Da trenger man en bukåpner..).. Eggstålet er litt bløtt så man må ha med et bryne, men til gjengjeld er de veldig lette å sette opp.

Jeg tror at snekkere foretrekker Morakniv e.l. pga. at den er billig. Kniven brukes i så mange , for kniver, usunne miljøer at forbruket er stort. Bruk og kast altså.

Bukåpner har jeg aldri brukt. Ser på den som en "kjekkåha"-gjenstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter mellom to kniver:

Til dagsturer hvor kniven er et "kjekt å ha" redskap til åpning av pølsepakker, kaffiposer, pølser og spikking + til småviltjakt og fisketurer bruker jeg Brusletto framtidskniven. Den er stort sett med i sekken.

Til overnattingsturer hvor jeg skal skjære opp brød og lage skikkelig bål bruker jeg Brusletto storbukken.

Veldig gode kniver begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Brusletto Hunter i snart 8 år, veldig fornøyd og den ligger godt i hånden. Kvesser den med en grønn liten sak fra Hjelle.

I tillegg har jeg med i sekken en Leatherman Tx .

Økser har jeg flere av Øyo og Fiskars samt en svensk fra biltema.

Bruker de litt for å rydde stier her lokalt i Hardanger. En om gangen, de to andre bruker ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker klart en mindre tollekniv.

Veksler mellem en Helle Nying, en anden Helle kniv samt en EKA swede masur 88 foldekniv.

Til supplement har jeg en Leratherman Blast samt en Victorinox swisstool.

Jeg ejer også en samekniv (21 cm. blad), men den bliver aldrig brugt til noget. Foretrekker at ha med en mindre økse såfremt jeg har brug for at hugge ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten umulig å si hva som er det beste. Selv veksler jeg stort sett mellom disse modellene:

8" Strømeng Old Fashion(samekniv) - Fin til turer(i skogsterreng eller fjell med litt spredt forekomst av bjørk) med forflytning der man fort vekk må kappe til noen plugger, rajer, småved og lignende i tillegg til matlaging, spikking etc...

Helle Fjellkniven(vanlig tollekniv) - Til turer på høyfjellet eller turer der jeg ligger mye i ro og kniven stort sett brukes til matlaging og andre mindre ting.

Kershaw Blackout(foldekniv) - Der jeg finner en foldekniv mer praktisk enn en vanlig tollekniv og iblant som supplement til samekniven.

I tillegg har jeg alltid med en Leatherman Pulse(produseres ikke lengre) i sekken, men det er mest på grunn av de andre verktøyene den har.

Om jeg kun skulle hatt en kniv ville jeg ha gått for en vanlig tollekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lage en kniv.

Har laget meg en kniv av en varmsmidd lokomotivstempel for snart en tiår siden. M8K13 stål på den, hvis jeg husker riktig. Stålet i seg selv er ikke den hardeste, men det faktum at den var smidd og ikke valset gjorde forskjellen. De fleste kniver som er til salgs nå er valsede, og det gjør at krystallene i stålet blir større og mindre tett. Når slippeskulderne var gjørt, har den ligget i ovnen på fire hundre grader, altså, den skal være magenta(ikke rød) farget over hele bladet untatt den delen som går til skaftet, men ikke mer, for da ruinerer man det som blir skapt i stålet når den smis. Ikke mindre heller, for da blir den ikke ordentlig herdet. for å unngå å brenne skjærekanten, lager man en klissete(ikke for tørr) blanding av blåleire og bjørkaske, førti prosent av aske i vekta. Dette blir til en pølse, som tres på egget, og settes av til full tørk. Da går den i ovnen, jeg brukte en trykksatt kammer med flybensin med dysa på slangen, rista kammeret og da var det bensindamp som brant, og brukte et "hus" av brannhemmende brikker for skårstein for å få opp temperaturen. Anbefales ikke i steder med dårlig ventilasjon. Det går også an å lage en jordovn på en varm og solfyllt uke, for spesielt interreserte, men sånt tar tid i marka, for å finne riktig sted, ikke minst. :) Rett fra ovnen har vi hatt en kjapp bad i herdeolje. Jo større jo bedre, man tjener ikke på å ha noen dråper opp i badekaret, det gir ingen effekt, men bruk fornuft. To liter på en middels stor kniv skal etter alle målesokk være nok. Ut av ovnen, tanga i skafteenden, loddrett ned, tuppen først på skrå, slik at den delen man skjærer mest med får dupp sammen med tuppen. I en rask bevegelse og helt ned. Venter i par-tre minutter. Når bladet ser dagens lys igjen, er den blitt et virkelig tøff blad. Leireblandingen sprukket og falt av i herdebøtta, og stålet der den satt har tatt opp ekstra karbon fra asken og mineralene i leira. Ikke bruk askecement alene, da eggen blir for skjør. Sånt tåler det meste, og jeg har slått store hakk med den i stålrør uten at det satt obseverbare spor i egget. Man må borti stållaminering, om man skal få bladstruktur bedre en dette, men det synes jeg ikke lønner seg med mindre man er opp for en sverd. Da skal man også virkelig ha peiling på hva man driver med. :)

Fjærstålet til de bedre sameknivene er bra, og det går an å få den virkelig skarp med riktig stein, men den må nok settes opp et par ganger på en okse. Ved et veddemål har jeg laget en gedigen grop på egget av fjærblad med kniven min. Med samme resultat som stålrør ga tilbake.

Det tok noen måneder å tørke det treet jeg lagde en skafte av, som var verdig bladet. :D

Fire mm tykk, middels lang blad med konkav og høy slipeskulder, var forholdsvis kjapp å sette opp til tross det harde stål. Aldri tegn til oksidering. Saga av en kniv, fungerte bra på alt fra kløyving til bestikk. Så var det den isfisketur, med frosne fingre... :arrow:8)

Poenget er at kniven skal ikke være for dyr eller på en annen måte verdifull (det var mest dette), når den skal over husterskelen. Bruker nå finnekniv, som fungerer bra, men kunne ønske meg noe hardere stål til lengre turer.

Fällkniven S1 er bra men litt dyr, med tanke på å måtte erstattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig knekket bladet på min Brusletto Hunter.....

Kjøpte en ny Helle Safari.

Skal lage meg en litt mindre kniv på egenhånd... kjøper knivstål fra enten helle eller brusletto.

Henger meg på den, har selv knekt bladet på hunter kniver til brusletto, bure vært litt tykkere stål.

Ellers er det å spørre om beste kniv til allsidig bruk det samme som å spørre om hvor tung er en stein etter min mening :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.