Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgen som prøvde å bli rein


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

På tur med Nøkken på Haukelifjell traff vi på en elg på 1300 moh. (Blås opp bilde på fonna)

Hva skulle den så høyt, utenom å krysse over fra vest- til østlandet ?

Ned snøfonna kom hun, men det ble tydligvis for bratt.

Etter å ha kryssett fram og tilbake ovenfor bratthenget,

skled den sidelengs ned i dalbunnen.

Kom fram igjen lenger nede, tydligvis uskadd.

Men noen rein var den ikke blitt.

post-728-133474585568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kanskje har det blitt så mange mennesker og bebyggelse i den høyden der elgen normalt holder til, at den blir fortrengt til områder der den ikke hører hjemme. Hadde vært trist om den teorien stemmer.

Problemet er at elgen formerer seg for raskt og elgjegerene skyter ikke mange nok av dem. I Norge er det som kjent mennesket som er på toppen av mat-kjeden da ulven er fraværende. I de siste 25 årene, har en tredjedel av elgkvoten blitt skutt. Ergo gjør ikke mennesket sin jobb som top-dog på mat-kjeden. Ergo får du elg på steder det aldri har vært elg før.

Dette er en debatt som burde tas her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda støtte jo på elg på nesten 2000 moh, i steinrøysa oppunder toppen av Eggen (2041):

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9298&highlight=elg+eggen

Det er kanskje ikke bare mennesker som driver med tinderangling...

Og det er din skyld !! Du har med din samling av 2000 metere gitt elgene en ide som du kunne ha spart dem for. :D:D:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at elgen formerer seg for raskt og elgjegerene skyter ikke mange nok av dem. I Norge er det som kjent mennesket som er på toppen av mat-kjeden da ulven er fraværende. I de siste 25 årene, har en tredjedel av elgkvoten blitt skutt. Ergo gjør ikke mennesket sin jobb som top-dog på mat-kjeden. Ergo får du elg på steder det aldri har vært elg før.

Dette er en debatt som burde tas her.

Kilde? Jeg vil heller si at 90% av kvoten skytes. Og at elgstammen er betydelig lavere enn den var for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personelig hadde jeg sett at ulv og bjørn kom tilbake på toppen av næringspyramiden,

og at mennesket fikk en mer perifer rolle og jakt mer eller mindre bannlyst.

Men det blir vel som å banne i kirka.

:wink:

Og banne i kirken skal man som kjent ikke gjøre.

Spørsmålet er også om bjørn og ulv noen gang har stått på toppen av næringspyramiden. I Norge er jeg ganske sikker på at det ikke har intruffet på denne siden av istiden i hvert fall. Vi var kanskje lenger ned på listen for noen hundre tusen år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi ikke spiser ulven, blir det litt ulike pyramider.. :D Bjørnen derimot... Samene har forresten sett på bjørnen som likeverdig mennesket. Det var derfor de begravde bjørnen med alle beinene intakte og på rett plass (etter at de hadde spist den), for de skulle komme til det samme stedet etter døden...

Ulven er den største predatoren på elg, og ved å slippe til mer ulv må vi akseptere et betydelig mye høyere uttak av elgstammen. -Kanskje man da ville "slippe" å møte elg på 2000 meter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen driver jo litt friluftsliv i fjellet han også :wink:. Nyter livet blant tinder, og nede i daler. :shock:

Har flere ganger sett elg høyt til fjells. Sist gang under reinsjakt i 1400 moh. for to helger siden. Såg ingen rein, kun elgku med kalv som kom opp nesten helt til topps! Dette var ikke bare litt til fjells, det var milevis fra skogsterreng til og med.

Det er vel ikke beitemulighetene som drar den til fjells? Så hva annet kan det være enn nysjerrigheten på fjell-livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er din skyld !! Du har med din samling av 2000 metere gitt elgene en ide som du kunne ha spart dem for. :wink:8):D:)

Hehe, joda, har litt dårlig samvittighet for akkurat det. :)

Men heldigvis var jeg langt ifra først ute med å starte med en slik samling, så all skyld skal jeg ikke påta meg… :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om elg, ja......... Som dere som bor i Oslo traktene vet, er/var Maridalen full av elg om høsten. Jeg brukte ofte Maridalen som sykkelterreng om høsten etter jobb da jeg bodde på Sogn Studentby. Så jeg kom syklende på en av småveiene der inne og rundt en sving. Der står det en stor elgokse. Jeg hogger i bremsene og står på stive hjul bortetter. Da jeg på stive hjul går i retning en steinrøys på nedsiden av veien, slipper jeg bremsene og ruller mellom den steinrøysa og elgoksen. Jeg bommet med elgoksen med rundt 10 cm og sprengsykler for å komme meg unna hvis han ville påpeke trafikk reglene til meg. Unødvendig å si at jeg var særdeles oppskaket der jeg stoppet noen hundre meter unna. Jeg var også svimmel da alt i kroppen var i ugreie. Så jeg syklet rolig ut av Maridalen igjen, samtidig som jeg observerte mer elg på lang avstand.

Jeg var fremdeles ikke helt nede i hvilepuls da jeg la meg. Da jeg endelig får sovnet, har jeg selvsagt elg på hjernen. Denne gangen blir elgen forbannet på meg og tar opp jakten. Så jeg tråkker selvsagt pedalene i full fart............ og treffer sengekanten med venstre stortå. Og det så blodet og neglen spretter. Mine smerteskrik vekker opp gangen og ambulansen kommer. Jeg kan ikke engang stå på beinet. Så det bærer til Ullevål der negla fjernes og stortåa lappes sammen. Da jeg fortalte historien til legen, ble jeg nesten sendt til psykiatrisk observasjon på Gaustad. 16 år senere har jeg fremdeles problemer med den stortåa og en negl som ikke vil komme ut rett vei. Jeg kan ikke se på den tåa uten å få en elgokse på netthinnen. Ergo; jeg er en av de veldig få nordmenn (en håndfull ?) som ikke har det klassiske bildet "Elg I Solnedgang" hengende i stua.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha - den historien skulle du tipset VG om :D:)

De ville ikke ha tatt saken da jeg har fem vitner, en politi rapport, min fil i SiO og min fil i det norske helsevesen som vitner for dette. De ville derfor ikke ha rørt saken da de nå krever null vitner og null troverdighet for å trykke denne type saker. :shock::wink:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp på sytti tallet, var elg de i Sogn bare leste om i aviser og i bøker. I dag kan omtrent ikke eldre og kvinner gå utendørs uten å bli antastet av elg. Tidene har forandret seg, ja.

(sorry Tore Tvedt, jeg stjal denne posten fra din Vigrid webside og byttet ut innvandrer med elg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på fjellsportkursus på Krossbu i sommeren 1999, havde vi en tur ind over Fannaråkbræen og op en brat snø- og is-rende midt på nordsiden af Fannaråken. På vej ind over bræen mødte vi en halvvoksen elg-tyrekalv. Jeg går ud fra, hans mor havde smidt ham ud hjemmefra, da hun skulle have en ny kalv, og nu strejfede han om alene. Han kom vestfra over skaret mellem Fannaråken og Steindalsnosi og fortsatte østover over bræen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det dere sier, var på Gaustatoppen i går og så elgekskrementer oppe på toppeggen :wink:

På eggen ut mot toppunktet :D:) Høres litt ut som en medbrakt skrøne fra en eller annen vittigper :? - men elgens veier er jo ganske så uransakelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.